Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Vlasto, nedělej krávu. Ten film kritici strhali, dnes je to kultovní snímek devadesátek. A hlášky frčí

11.12.2017
Vlasto, nedělej krávu. Ten film kritici strhali, dnes je to kultovní snímek devadesátek. A hlášky frčí

Foto: Youtube / repro

Popisek: Dědictví aneb Kurvahošigutntag: Na snímku Bolek Polívka a Arnošt Goldflam, který o filmu nyní vyprávěl na Streamu

Film Dědictví aneb Kurvahošigutntag Věry Chytilové vznikl na začátku devadesátých let. Šlo o její první porevoluční film, na který se čekalo s napětím. V pořadu Příběhy filmů na něj vzpomínal herec Arnošt Goldflam.

Příběhu vesnického rázovitého chlapíka Bohuše dominuje herectví Bolka Polívky, se kterým se Věra Chytilová spojila již poněkolikáté. Bohužel, jeho postava se nijak nevyvíjí, což nebylo to jediné, co se filmu tenkrát vytýkalo. Kritika v devadesátých létech si s filmem totiž nevěděla rady a dlouho očekávaný počin Věry Chytilové dost drsně setřela: „Těch kritických ohlasů jsem si nevážil, byl jsem toho názoru, že je to lidový film, ale když si to vezmete z dnešního hlediska, tak ta kritika moc dlouho dopředu neviděla. Dnes to všichni oceňují jako kultovní film devadesátých let a  najednou v tom nachází i ten společenský, politický, lidský rozměr. Ten náhled na ten film se úplně změnil. Naši krajani v Americe a Austrálii to milují,“ říká Arnošt Goldflam v pořadu Příběhy filmů na Streamu. 

Film, co uzrál jako víno

A to se skutečně stalo. To, co působilo v devadesátých letech prvoplánově a přihlouple, se nějakým způsobem přetavilo a film se stal kultovním. To kvitují i recenze na serveru Fdb.cz: „Dá se říci, že snímek uzrál jako víno. V době uvedení to byl počin nepatřičný a velmi podivný. Děj se neskutečně táhl, scény viditelně natahovány a velmi časté vulgarismy mnohé urážely. Dnes se na to díváme jako na vynikají moravskou komedii plnou nezapomenutelných hlášek, výjevů a aforismů.  Byla tu zvýrazněna ponurost porevoluční doby,  což se povedlo. Nezaměnitelný rukopis Věry Chytilové a herecký výkon Bolka Polívky tomu dalo šťávu a ohromnou reálnost. Inu, je to ukázka toho, že některé snímky prostě potřebují svůj čas,“ zní hlas jednoho recenzenta a další dodává: „Film jsem viděl mnohokrát. Poprvé krátce po jeho vzniku a říkal si: „K...a to je kravina!", pak „K...a to je divná   kravina!", „K...a to je zajímavá kravina!", „K...a to není špatný!", a nakonec „K...a to je   dobrý!" Hlášky za ta léta zlidověly a to co bylo divně blbý, je nakonec dobrý.“ 

Koncepce filmu pokulhávala

Nicméně i Arnošt Goldflam si uvědomuje, že Věra Chytilová se dopustila při natáčení určitých chyb: „I když v některých aspektech se to nemuselo podařit. Koncepčně se v tom filmovém zpracování také nešlo tím nejlepším směrem. To je otázka žánru,“ vyjádřil se Arnošt Goldflam v pořadu Příběhy filmů na internetové televizi Stream.

 

Místo slivovice to přehnal s Cornettem

Nemalou roli ve filmu hraje slivovice. Tou se Bohuš napájí od začátku do konce filmu, ostatně Bolek Polívka k ní měl vždy velmi blízko. To, že by byl natáčení filmu Dědictví nějaký velký mejdan, ale Arnošt Goldflam rozhodně netvrdí: „Při tom natáčení se moc pít nemůže. Jediné, s čím jsem to přehnal, bylo to, že mně dali ten umělý nos. Jeden den tam bylo horko a to bylo začátkem devadesátých let. Ty obchody ještě nebyly tak zásobené. A oni měli jen jahodové Cornetto. Já jsem snědl sedm těch jahodových Cornnet, abych se ochladil a pak jsem dva roky nemohl jíst zmrzlinu.“

Válcuje vás život, úřady, politici? Zažili jste, nebo jste viděli něco, co by měli ostatní vědět? Pište, foťte, posílejte na .     

Vložil: Michaela Špačková