Druhá řada První republiky: Totální fiasko. Odfláknutá, špatně napsaná, zahraná i zrežírovaná
05.12.2017
Foto: ČT
Popisek: První republika II: Zdena Studénková v roli parádní potvory
V pátek skončila druhá řada seriálu České televize První republika. I když se postupně měnil z romantické telenovely v mizernou detektivku, což je bezkonkurenčně nejoblíbenější žánr na českých televizních obrazovkách, jeho sledovanost se držela pouze pod hranicí jednoho milionu. A mnohé jeho původní fanoušky nakonec velmi zklamal. Za největší fiasko považují scénář.
Diváci druhé řady První republiky, kteří vydrželi sledovat všech třináct dílů, ho doslova rozcupovali. A nelze se divit, když je jeho autor Jan Coufal podepsán také pod nekonečným seriálem komerční televize Nova Ordinace v růžové zahradě nebo seriálem TV Prima Cesty domů. Šéfové České televize si tak zahrávají nejen s přízní svých koncesionářů, ale také s trpělivostí těch, co rozhodují o jejím dalším osudu. Ti se často právem ptají, zda není na čase tento veřejnoprávní kolos zprivatizovat. Vždyť už se v mnoha ohledech téměř v ničem neliší od soukromých kanálů, které si musí vydělat samy na sebe.
Nemá nic
Ještě přísnější než diváci jsou kritici. První republiku velmi přísně sepsul například Martin Svoboda na Aktuálně.cz: „Představa historického melodramatu à la Panství Downton na České televizi není nemístná - je však třeba si uvědomit, že dnes již kultovní seriál BBC má vybroušené scénáře, prvotřídní herce, kteří mají prostor předvést to nejlepší herectví, a ucelený dramatický koncept. První republika nemá nic z toho. Je jen odfláknutou, špatně zahranou, špatně zrežírovanou a špatně napsanou podívanou, kterou od konkurence dělí o něco málo lepší kulisy a kostýmy. Což může stěží stačit.“ Svoji recenzi pak Svoboda končí názorem, že seriál První republika překročil hranici, kdy byl ještě kritizovatelný a dodává: „Řešit věci jako historičnost, psychologii postav nebo kvalitu filmových postupů už nemá smysl.“
Zlí kapitalisté?
Málokdo se však pozastavil nad tím, že První republika byla ve veřejnoprávní verzi naservírovaná především jako doba, v níž byli podnikatelé většinou darebáci, podvodníci a dokonce i vrazi. Možná bylo cílem tuto dobu poněkud zbavit mýtů o tom, jak byla idylická a úžasná, ale výsledkem je opačný extrém. Například velkopodnikatel Škvor v podání Tomáše Töpfera byl naprostým ztělesněním zla, o jeho vypočítavé manželce (Zdena Studénková) ani nemluvě. V tomto ohledu připomíná První republika spíše propagandistickou agitku o zlých kapitalistech, uskutečňujících nekalé kšefty v bordelech, a kladných hrdinech dělnické třídy či udřeném služebnictvu. Což je neomluvitelné. Vždyť to byla doba nebývalého rozkvětu takových firem, jako byl Baťa, a Česko se v této éře stalo desátou průmyslově nejvyspělejší i nejbohatší zemí světa a československá měna byla jednou z nejsilnějších vůbec.
Strašně proti srsti
Jedním z hlavních důvodů všeobecného zklamání z První republiky je také fakt, že lidé od tohoto finančně náročného, veřejnoprávního projektu očekávali něco zcela jiného než právě špatnou telenovelu či mizernou detektivku. Velmi trefně to komentovala například na iDnes.cz Michaela, když napsala: „Vůbec jsem nepochopila a je mi to strašně proti srsti, proč se to jmenuje První republika. Asi stejná logika, jako kdyby natočili soap operu ze života Karla IV. a nazvali to Gotika.
Válcuje vás život, úřady, politici? Zažili jste, nebo jste viděli něco, co by měli ostatní vědět? Pište, foťte, posílejte na .
Vložil: Adéla Hofmanová