Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Překvapení. Kauza „pí*a zkurvená“ v ČRo se nabaluje jak sněhová koule. Byl u toho ale ještě někdo

24.11.2017
Překvapení. Kauza „pí*a zkurvená“ v ČRo se nabaluje jak sněhová koule. Byl u toho ale ještě někdo

Autor: Facebook

Popisek: Režisér Igor Chaun

Tím mužem, který byl také u toho, je režisér Igor Chaun. Ten byl na mediálně široce propíranou debatu v Českém rozhlasu také pozván, ale na chvíli jako by z veřejného diskurzu vypadl. Hovořila jen Monika MacDonagh-Pajerová, která dala obratem rozhovor webu Fórum 24 a prohlásila, že v Českém rozhlasu vládne normalizační strach. Také sdělila, že jí „novinář Lidových novin Jan Macháček nazval p*čou, když mu v debatě připomněla, že on sám pracuje pro oligarchu a majitele médií Andreje Babiše." Dokonce v rozhovoru naznačila, že se bála, že jí Macháček fyzicky napadne… Ve skutečnosti byli pozváni čtyři hosté. Igor Chaun a Monika Pajerová jako bývalí studentští vůdci a Jefim Fištejn a Jan Macháček jako novináři a političtí komentátoři. A právě Igor Chaun nyní v časopisu Reflex popsal, co se přesně dělo.

Režisér a studentský vůdce z roku 1989 Igor Chaun píše v Reflexu o pocitu trapnosti, který všichni ve studiu cítili. Až na jednu výjimku – Moniku Pajerovou, která prý vypadala, že je po střetu, jehož důsledkem byl odchod jednoho z hostů ze studia, nadmíru spokojená. Chaun také očekával, že celý incident zůstane jen mezi přítomnými, ale ani to se nestalo – opět zásluhou Moniky Pajerové.

Po příchodu se Pajerová na Macháčka vrhla

A jak tedy na dění v Českém rozhlase vzpomíná sám Chaun? „Už při příchodu mi dole ve vrátnici začala Monika vypravovat, jaká je to hrůza, že s námi bude vystupovat Jan Macháček, dříve přece tak skvělý novinář a chartista, který se teď zaprodal Babišovi a vede jakýsi jeho institut,“ popisoval. Když nepřestala ani ve výtahu, odbyl ji prý Chaun slovy, že je mu to jedno, což Pajerovou nadzdvihlo ještě více.

Při příchodu do studia pak potkali Jana Macháčka, na kterého se Pajerová okamžitě vrhla. „Ještě než jsme se usadili k mikrofonům, Monika napadla pana Macháčka, že on, signatář Charty 77, se nestydí ‚dělat pro Babiše‘.“ Ostatní zúčastnění prý koukali do země a bylo jim trapně.

Moniko, máme přece demokracii

Vše pokračovalo, když se hosté usadili a začalo se natáčet. „V podstatě hned první otázku redaktora Petra Schwarze využila Monika k opětovnému útoku na Jana Macháčka. Jestli mu není trapné se nechat zaměstnat panem Babišem,“ vzpomíná Chaun pro Reflex.cz.

Pak Pajerová Macháčkovi vmetla, že si kdysi tykali, ale to už je prý minulost. „Cítila jsem velké sympatie k tomu, co dělala vaše kapela, že jsi podepsal Chartu a tak dále. Ale zrovna člověk jako vy, že se nechá zaměstnat Andrejem Babišem, mi přijde asi tak komické, jako kdyby ses stal ředitelem VUML,“ obvinila jej v pozoruhodném prolínání tykání a vykání.

První kolo prý Macháček ještě ustál, Pajerové řekl, ať se stará o vlastní morální integritu a neútočí na něj.

Sám Chaun se prý snažil vrátit téma k výročí listopadu 1989, kvůli kterému se hosté ve studiu sešli. To však vydrželo právě do chvíle, než znovu dostala slovo Monika Pajerová. Ve druhém kole už povolily nervy Chaunovi a někdejší kolegyni ze studentského stávkového výboru na mikrofon okřikl: „Moniko, máme přece demokracii a každý může mít zaměstnání, jaké chce!“

Nějakou pí*ou se nenechám kádrovat, zamumlal

Pajerová pokračovala ve své linii dál, dokonce se s ostatními účastníky debaty překřikovala, a to už Macháček nevydržel. Pronesl, že „já tady nemusím bejt“, zvedl se od stolu a šel si do rohu místnosti pro kabát.

Při oblékání si do kabátu cosi zamumlal. Právě v tu chvíli měla zaznít doličná sprostá urážka, byť se ani lidé přítomní ve studiu neshodují, jak přesně zněla.  Podle Chauna Macháček do kabátu brumlal, že se „nějakou píčou nenechá kádrovat“, ovšem nevylučuje, že neslyšel přesně. Monika Pajerová začala ihned po natáčení šířit ještě peprnější verzi, tu, která pronikla do médií.

„Neadresoval to přímo jí, vyslovil obecnou tezi. Prostě si emotivním způsobem ulevil v reakci na nepatřičné útoky Moniky,“ zdůrazňuje Chaun kontext výroku. Po Macháčkově odchodu se podle něj nedalo pokračovat, takže se natáčení přerušilo. Jefim Fištejn, čtvrtý host, měl zaraženě mlčky sedět na svém místě, redaktor se odběhl poradit vedle do režie, co dál. Jediná Monika Pajerová prý rozhodně nevypadala, že by jí klesla nálada.

Virtuální svět „permanentního boje za vlastní pravdu“

Poté se dohodli, že debatu dokončí ve třech, redaktor vysvětlil do mikrofonu, co se stalo, a začalo se natáčet znovu. Debata podle Chauna za moc nestála, všichni měli trapné pocity z minulého zážitku. Chaun sám měl prý pocit, že Monika Pajerová nejen neprojevila základní slušnost, ale také zneužila své pozvání do studia.

„Uvědomil jsem si, že Monika žije v jakémsi virtuálním světě „permanentního boje za vlastní pravdu“, přičemž tento svět povyšuje nad demokratickou realitu. Že v jistém smyslu od listopadu 1989 prostě nedospěla,“ napsal Chaun s tím, že se mu nelíbí selectivní pojímání demokracie, kdy pomyslný vítěz a morální arbitr bude kádrovat druhé.

„Když jsme se pak v diskusi uklidnili, vyslovil jsem vzpomínku na jedno indiánské přísloví. V každém z nás jsou dvě zvířata. Jedno dobré, druhé zlé. Obě jsou hladová a záleží na nás, které se rozhodneme krmit. Vím z vlastní zkušenosti, jak obtížné je krmit to „dobré zvíře v sobě“. Ale snažím se o to. A proto píšu i tyhle řádky. Monika Pajerová každopádně ve studiu Českého rozhlasu to dobré v nás nekrmila. A ještě se tím docela dobře bavila,“ zakončil režisér Chaun své svědectví.

Válcuje vás život, úřady, politici? Zažili jste, nebo jste viděli něco, co by měli ostatní vědět? Pište, foťte, posílejte na .     

 

 

Vložil: Anička Vančová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace