Polotovar zvaný inkluze: Chybějí desítky milionů, ministerstvo ale jen alibisticky krčí rameny
19.11.2017
Foto: pixabay.com
Popisek: Inkluze - ilustrační foto
Účet za inkluzi se pro ministerstvo školství nepěkně navyšuje. Na vině je zmatek a nejasně formulovaná vyhláška. A desítky milionů, které ministerstvo muselo zaplatit, doputovalo jinam, než mělo. Problému se podrobně věnovala MF Dnes.
Inkluze si doposud příliš fanoušků nezískala, hlasitější jsou její odpůrci. To, že se prodraží ještě víc, než se očekávalo, jen potvrdí jejich nelibost. Oč šlo? Prostředky na podporu inkluze měly směřovat hlavně do běžných základních škol. Právě sem mělo nastoupit mnoho žáků, kteří by jinak chodili na jiný druh školy, nebo také třeba nikam. Přesto skoro deset procent prostředků, které byly určeny na podporu inkluze, vyplatilo ministerstvo školám praktickým a speciálním. Speciálních škol je u nás mnoho druhů, liší se podle typu postižení dítěte, existuje třeba škola pro hluchoslepé, děti s poruchou učení, zrakově postižené či třeba škola logopedická. Tyto školy ale dostávají vyšší příspěvek na žáka od státu běžně.
Zaplaceno dvakrát
Problém je tedy v tom, že praktické a speciální školy již příspěvek od státu na problematičtější žáky obdržely. „Tento příplatek zohledňuje především nižší počet žáků ve třídách,“ uvedla pro MF Dnes mluvčí ministerstva Jarmila Balážová. Peníze za inkluzi však mají mířit do běžných základních škol, které nepočítají s výdaji na obtížnější vzdělávání určitých žáků. Podle odborníků jsou totiž náklady na jednoho žáka, přijatého díky inkluzi, v normální základce vždy vyšší. „Pokud do třídy, kde se vzdělávají děti s lehkým mentálním postižením, přijmete středně mentálně postižené dítě, potřebuje stejnou individuální péči jako lehce mentálně postižené dítě ve škole běžné,“ uvedl pro ředitel Základní školy a Střední školy Vinohradská v Praze Stanislav Drbohlav. Podle mluvčí Balážově chybu zavinily školy a krajské úřady. „Krajské úřady měly a nadále mají tyto školy financovat z prostředků, které dostávají v rámci normativního rozpisu. Ministerstvo již závěrem loňského roku jasně sdělilo, že podpůrná opatření by v těchto školách měla být výjimečnou záležitostí.“
Kde se stala chyba?
Ministerstvo se nerozpakovalo a koncem prázdnin seškrtalo peníze, což kraje nenesly právě dobře. „Do července byly úpravy rozpočtů prováděny bez větších potíží, v srpnu ministerstvo bez předchozího upozornění všem krajům zkrátilo finanční prostředky na zabezpečení společného vzdělávání pro speciální školy o třetinu, řádově jde o několik desítek milionů korun,“ prohlásila v Michaela Vrbová z Asociace krajů ČR. „Ministerstvo systém podpůrných opatření navrhlo, a mělo by ho tudíž ufinancovat tak, jak ho školská poradenská zařízení doporučují,“ namítá ředitelka základní a praktické školy v Berouně Stanislava Dyršmídová.
Scházejí desítky milionů
Kraje a školy, které provozují, jsou nyní v nezáviděníhodné situaci. Ministerstvo vymyslelo inkluzi, navrhlo, jak řešit vzdělávání u nestandardních žáků, což na začátku i proplatilo. Když zjistilo, na kolik to kvůli nejasně formulované vyhlášce přijde, bere zpátečku, bohužel tehdy, když se už školní rok rozeběhl, asistenti pro výuku problematičtějších žáků byli přijati a bude třeba je také zaplatit. Zatímco ministerstvo krčí rameny a tvrdí, že to není jeho starost, školy a kraje stále doufají. „Řešení vidíme v tom, že ministerstvo najde ještě v letošním roce dodatečné zdroje, kterými oprávněné potřeby speciálních škol zabezpečí,“ dodává Michaela Vrbová z Asociace krajů s tím, že se zdaleka nejedná o malé prostředky. Například Moravskoslezskému kraji schází více než dvacet milionů korun.
Válcuje vás život, úřady, politici? Zažili jste nebo viděli něco, co by měli ostatní vědět? Pište, foťte, posílejte na .
Vložil: Michaela Špačková