Chceme motivovat učitele k praktickým experimentům, aby studenti na vlastní kůži poznali krásu chemie. Proběhla již 3. Podzimní škola učitelů chemie
02.11.2017
Foto: Amgen Teach
Popisek: Podzimní škola učitelů chemie
V období od 12. do 14. října proběhla další, v pořadí již 3. Podzimní škola učitelů chemie, která přivítala v prostorách Vysoké školy chemicko-technologické v Praze (VŠCHT Praha) a Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR (ÚOCHB) celkem 52 účastníků. Tradičně je tato akce zaměřena na praktickou aplikaci badatelsky orientované výuky v hodinách a možnost předávání zkušeností mezi učiteli pod heslem: „Učitelé učí učitele“. V rámci probíhajícího podzimního workshopu byla na ÚOCHB otevřena také nová výuková laboratoř pro základní a střední školy.
Letos si účastníci mohli zblízka prohlédnout a „osahat“ nově otevřenou výukovou a demonstrační laboratoř a zúčastnit se mnoha praktických pokusů, které budou moci aplikovat při výuce žáků středních škol a II. stupně základních škol. „Myslím, že jsme si nemohli přát lepší začátek této demonstrační laboratoře. Zřídili jsme ji v našem ústavu mimo jiné proto, abychom stimulovali výuku chemie na středních školách a motivovali učitele k praktickým experimentům se studenty, kteří tak dostanou šanci poznat na vlastní kůži krásu a přitažlivost chemie. Doufáme, že se někteří středoškoláci jednoho dne i pod vlivem takových pokusů rozhodnou věnovat studiu chemie na univerzitě a třeba i výzkumu u nás na ÚOCHB,“ přeje si ředitel ÚOCHB Zdeněk Hostomský.
Druhá část semináře
„Druhá část semináře Podzimní školy proběhla v laboratořích VŠCHT, kde si mohou její účastníci vyzkoušet třeba práci s dmuchavkou, jednoduchým nástrojem, který se používal už ve starověku a v chemických pokusech má bohatou historii. Dalším lákadlem byla určitě i exkurze do výukového pivovaru VŠCHT Praha,“ vypočítával koordinátor projektu Amgen Teach a jeden z organizátorů Podzimní školy, Petr Holzhauser z VŠCHT Praha.
Unikátní projekt podporuje badatelsky orientovanou výuku studentů
Když se řekne pokus, většina lidí si vybaví chemii. Chemii, která bouchá, hřeje, chutná a hraje všemi barvami. Právě experimentování je nedílnou součástí výuky chemie. Badatelsky orientovaná výuka (BOV) vede ke zvýšení sebedůvěry studentů, posílení kritického myšlení a odolnosti vůči stresu při zkouškách. BOV klade důraz na to, aby žáci během realizace pokusů sami objevovali a chápali podstatu dějů. A právě na principech BOV je postavena národní soutěž pro studenty chemie základních a středních škol s názvem ChemQuest, kterou každoročně pořádá VŠCHT. Cílem soutěže je nejen zvýšení zájmu studentů základních a středních škol o přírodovědné předměty, ale i podpora týmové spolupráce, komunikačních schopností studentů a prezentace vlastních výsledků. Nový ročník pro školní rok 2017/2018 byl vyhlášen v průběhu října.
Rok 2018 nabídne sérii regionálních workshopů pro učitele
Zima a jaro 2018 budou patřit řadě regionálních workshopů pro učitele chemie ze středních a základních škol. V letošním roce je kladen větší důraz na navazující úroveň vzdělávání v badatelsky orientované výuce, takže se na workshopy mohou hlásit jak zcela noví zájemci ze stran učitelů, tak absolventi některé z předchozích akcí. Bude se totiž jednat o další úroveň vzdělávání, o rozšíření již získaných dovedností. „S nadšením vítám prodloužení projektu Amgen Teach o další školní rok. Zájem učitelů je veliký, ohlasy nadmíru pozitivní a další pokračování nám dává prostor se ještě zlepšit. I proto jsme nabídli ÚOCHB spoluorganizaci letošního ročníku Podzimní školy,“ komentuje Petr Holzhauser.
Co je projekt Amgen Teach?
Řada učitelů nemá přístup k průběžnému školení, zdrojům a materiálům, které by žákům a studentům zprostředkovaly nejnovější zkušenosti z oboru. „Evropský vzdělávací program Amgen Teach má za cíl dopomoci učitelům nalézt a osvojit si formu výuky, která zaujme jejich žáky natolik, aby se chtěli chemii a potažmo dalším přírodním vědám věnovat i do budoucna,“ vysvětluje PharmDr. Mark Bachleda, MBA, ředitel společnosti Amgen v České republice. Program Amgen Teach již od roku 2014 vyškolil okolo 3000 učitelů středních a základních škol z 10 evropských států (ČR, Rakousko, Belgie, Francie, Německo, Itálie, Irsko, Polsko, Španělsko, Turecko). V Česku se do projektu zapojilo více než 400 pedagogů přírodovědných předmětů a zájem stále roste.
Válcuje vás život, úřady, politici? Zažili jste, nebo jste viděli něco, co by měli ostatní vědět? Pište, foťte, posílejte na .
Vložil: Štěpán Cháb