Padesátivteřinová scéna s nahým prezidentem. Před kamerou to vadí méně než na jevišti, řekl herec
15.10.2017
Foto: TV Prima
Popisek: Martin Finger u Krause
Herec Martin Finger je známý hlavně návštěvníkům divadel. Jeho výčet významných divadelních rolí je skutečně dechberoucí. V posledních letech se ale objevuje i ve filmu, naposledy v sérii filmů Zahradnictví. Do své show si ho pozval Jan Kraus a vyzpovídal ho. Třeba o tom, jaké to je objevovat se celkem často před kamerou, nebo na prknech, které znamenají svět, zcela nahý…
Nahota není stále v českých filmech a seriálech obvyklá, pokud se tak stane, vzbudí to pochopitelně pozornost. A Martin Finger se svlékal už několikrát. Stalo se tak například před čtyřmi roky v seriálu České století, kde ztvárnil roli prezidenta Edvarda Beneše. A neukázal se zde jen letmo, scéna, kdy vyjde prezident Beneš ze sprchy, je dlouhá plných padesát vteřin! Dnes se tomu Martin Finger směje: „Vybírali mě podle té ochoty se svléknout,“ sdělil respektovaný herec Janu Krausovi.
Hrát nahý si neužívám
Nicméně neříká, že by se před kamerou, nebo na scéně divadla promenoval nahý rád: „Hrát nahý si neužívám,“ říká zcela jasně, nicméně je prý rozdíl v tom, vyjít nahý před stovky očí v divadle a je něco jiného, když je svědkem jeho nahoty pouze jedna kamera: „Měl jsem to mockrát na jevišti, takže když tam byla jen jedna kamera, tak mně to tolik nevadilo,“ svěřil Janu Krausovi. S nahotou má zkušenost hlavně v divadle: „Hrál jsem v Komedii za Pařízka (herec naráží na nedávnou, násilně přerušenou slavnou éru režiséra Pařízka v Divadle Komedie – pozn.red.), tam se hodně svlékalo. Tam to bylo hrozně blízko. Když jsme třeba hráli, tak jsem půlku odseděl na gauči nahý, ale když jsem přicházel, tak jsem byl půl metru od diváků, to mi nebylo dobře. V tu chvíli musíte myslet na něco jiného,“ líčí, jak se s nahotou vyrovnává on sám.
Kopuloval s nahou mrtvou Ivanou Uhlířovou
V oceňovaném divadle Komedie právě o nahotu nebyla nouze: „My jsme se navzájem i překvapovali, třeba když jsme zkoušeli utrpení knížete Sternenhocha. Hrál jsem toho Sternenhocha a na konci je scéna, kdy kníže kopuluje s mrtvou Helgou a užívá si to. Zkoušeli jsme to s oblečenou herečkou a já jsem si říkal, jak to provedu. A oni mě překvapili, že tu herečku Ivanku Uhlířovou nakonec zcela svlékli. Od té chvíle jsem věděl, jak to mám hrát. Tady jsem si to více užíval, než hrál,“ vypráví se smíchem. Oceňovaný herec dnes působí na více scénách: „Hraju v Činoherním studiu v Ústí, kde jsem kdysi působil a teď jsem zde obnovil hostování aspoň v jedné roli.“
Radši poslouchá, než mluví
Divadlo Martina Fingera vytěžuje maximálně, takže na speciální záliby nezbývá čas: „Když si potřebuju odpočinout, tak poslouchám. To záleží na hladině alkoholu a toho, co se kolem děje, ale radši poslouchám, než bych chrlil ty věci. Když už jsem hodně unavený, tak se snažím, aby to vypadalo, že poslouchám. Protože pak už ani neposlouchám. To umím dělat, ale hrozně se za to stydím,“ neslo se dál povídání s Janem Krausem v úsměvném duchu.
Herectví dodává stydlínovi sebevědomí
S divadlem Martin Finger začínal už jako malé dítě, ale přiznává, že musel bojovat s ostychem: „Přežil jsem pubertu a byl jsem hrozně moc stydlivý, pak se mě to ale drželo dál,“ uvedl v Show Jana Krause. Jak je vidět, stydlivost za ta léta Martin Finger překonal. Nyní ho můžeme vidět v Zahradnictví, kde hraje mladší verzi Jiřího Kodeta z Pelíšků, což není zrovna snadná úloha, se kterou se ale vyrovnal dobře, jak uvedl pro Českou televizi: „Předobraz Pelíšků a pana Kodeta, který tu roli hrál přede mnou, mi moc nepřidal. Nicméně určité uklidnění přišlo po prvních natáčecích dnech ze strany jak Petra Jarchovského, tak Honzy Hřebejka. Ze všeho nejvíce mě ale potěšilo, když mě maminka Petra Jarchovského uviděla ve scéně, kdy komunistovi Zikovi na chodbě nadávám do komunistů a posílám ho na Sibiř. Řekla totiž: „To je on. To je Jindřich.“ A to jsou věci, které mi dodávají sebevědomí a pocit, že to snad dělám dobře nebo se vydávám správným směrem.“
Martin Finger je šestačtyřicetiletý český herec, který získal hned dvakrát cenu Alfréda Radoka. Poprvé za roli Světanápravce ve stejnojmenné inscenaci hry Thomase Bernharda, kterou režíroval Dušan D. Pařízek. Rok poté za roli Josefa K. v Kafkově Procesu pod vedením stejného režiséra. Pochází ze Šumperka, odkud odešel na studia DAMU do Prahy. Od roku 2004 hrál v Činoherním studiu v Ústí nad Labem, které se stalo scénou roku 2000. Nyní působí v Pražském komorním divadle, hostuje v divadle Na zábradlí, v Dejvickém divadle, ve Viole. Hrál ve filmech Milenci a vrazi, Rodina je základ státu, Krásno, Václav, Já, Olga Hepnarová. Vidět jsme ho mohli v seriálech Bohéma, Já, Mattoni, nebo České století.
Válcuje vás život, úřady, politici? Zažili jste, nebo jste viděli něco, co by měli ostatní vědět? Pište, foťte, posílejte na .
Vložil: Michaela Špačková