Odvolili jsme, teď se rokuje o vládě

My si s Elzou říkaly, že tak pěknej kluk by se hodil. Jana Švandová a Eliška Balzerová ´zachránily pro film´ jednoho malíře (Bartošku) a...

10.10.2017

Autor: KVIFF

Popisek: Jana Švandová spolu s manželem Pavlem Satorie každoročně navštěvuje kamaráda Jiřího Bartošku na festivalu ve Varech, kde je prezidentem

Jana Švandová je jednou z klikařek, které snad zastavily čas. Vypadá prostě skvěle a už mnoho let stejně. Nedávno oslavila sedmdesátku, její vitalitu a svěžest by jí mohla závidět nejedna žena o dvacet let mladší. V rozhovoru pro přílohu Domov MF Dnes ale prohlásila, že žádný speciální recept na svěží vzhled nemá. Hlavní je žít aktivně a na svět se smát…

Jana Švandová věk nějak zásadně neřeší, ale sedmdesátka překvapila i ji: „Dlouho jsem si neuvědomovala, jak čas letí. Sotva se otočíte a najednou je vám sedmdesát. Předsevzala jsem si, že začnu v práci trochu přibržd'ovat, dokud ještě mám síly, abych si mohla víc vychutnávat život. Jenomže když přijde hezká nabídka s bezvadnými lidmi, říkám si, proč ji nevzít?“ zamýšlí se v rozhovoru pro MF Dnes. Její prarodiče se dožili osmdesáti a pětaosmdesáti, bohužel ne v plném zdraví: „Moc dobře vím, proč mluvím o důležitosti zdraví. Žiju ale daleko aktivněji než moji rodiče, jsem přesvědčená, že to pomáhá k dobré kondici,“ prohlašuje v rozhovoru.

Pomohla Jirkovi Bartoškovi k filmu

Jana Švandová chodila na pardubické gymnázium s Jiřím Bartoškou, oba se stali velkými hvězdami, což ale vlastně ani jeden neplánovali: „Jirka moc hezky maluje a já jsem chtěla studovat archeologii,“ vzpomíná Jana Švandová. Tu prý k herectví přesvědčila Věra Galatíkovou. Potkala se s  ní v pardubickém divadle, kde byla za křoví, Věře se její výkony moc líbily. A za to, že se k filmu dostal Jiří Bartoška pro změnu může Jana Švandová: „Přihlásila jsem se na brněnskou JAMU, tam jsem se v ročníku sešla s Eliškou Balzerovou. Jirka byl v Brně na vojně, my jsme si s Elzou říkaly, že tak pěknej kluk by se hodil do filmu, tak jsme ho přihlásily. Vzali ho a naše paní profesorka Lázničková nás chválila: Holky, ten se vám povedl! Byla by škoda, aby seděl zavřený v ateliéru a maloval.“

Herectví, nebo emigrace?

Herectví ji vlastně přinutilo v osmašedesátém zůstat v republice, i když osudné prázdniny trávila v Belgii jako au pair a původně zde chtěla zůstat: „Máma mi napsala, že mě přijali na JAMU, a ta mě tak lákala, že jsem se vrátila. Díky Věře Galatíkové, která mě přesvědčila, že mám být herečkou, jsem neemigrovala. Vůbec je krásné, jaká setkání život připravuje. Jak jste se mě ptala na krédo, tak to nemám, ale věřím v osud. Že každý ho máme nějak nastavený.“ Jana Švandová sice zůstala v nesvobodné zemi, ale její kariéra se rozeběhla na plné obrátky, od roku 1969 natočila desítky filmů a její tvář se stala známou.

Hlavní je se nehrbit!

Jana Švandová patří spolu se svým manželem k nejelegantnějším párům festivalu ve Varech, letos tam oslavila sedmdesáté narozeniny: „Žádné velké oslavy to nebyly — důstojné k důstojnému věku. Ale fakt je, že to číslo je strašné. Zvykám si a doufám, že život bude pořád tak pěkný,“ přeje si Jana Švandová. Té dodává sílu třeba osobnost devadesátileté pěvkyně Soni Červené, která žije nesmírně aktivně a působí stále velmi mladě: „Díky ní jsem si uvědomila, že člověk se nesmí hrbit, protože pak vypadá, že na něj tíha let doléhá tak mocně, že ji neunese,“ říká Jana Švandová správně. Sama je ale vzorem pro mnoho žen, vypadat takhle kolem sedmdesátky je snem každé. Bohužel, přesný recept Jana Švandová neprozradila: „Žádný speciální fígl nemám. Jen že je důležité nebýt naštvaná na život, ale být téměř pořád pozitivně naladěná, chodit s úsměvem na tváři, i když vám není pokaždé do zpěvu. A starat se o sebe.

Rodina je pro mě dar

Jana Švandová byla považována za sexbombu, byla třeba jednou z prvních známých tváří, které zcela odhalily své půvaby v Playboyi. Přesto je ale vdaná za jednoho muže, nejsou známé nějaké její aféry a dnes tvrdí, že největší radost jí dělají její vnoučata: „Užívám si, že jsem babičkou. To bych do sebe před časem neřekla, přišlo mi to absurdní a smála jsem se ženám, které po vnoučatech toužily už někdy od čtyřiceti. Teď mi velká rodina včetně vnuček a manželova vnuka dělá velkou radost. Je to dar.“

Jana Švandová vystudovala brněnskou Janáčkovu akademii múzických umění. Získala možnost pobývat půl roku v Paříži, kde studovala na herecko-mimické škole. Účinkovala v celé řadě pražských divadel, Národním divadle,  Pod Palmovkou, v Činoherním klubu nyní hraje v Divadle Radka Brzobohatého. Hrála v mnoha filmech, naposledy v roce 2016 ve filmu Jak se zbavit nevěsty. Tančila v televizní soutěži StarDance, kvůli soutěži musela absolvovat operaci výměny kyčelního kloubu.

Válcuje vás život, úřady, politici? Zažili jste, nebo jste viděli něco, co by měli ostatní vědět? Pište, foťte, posílejte na .

Vložil: Michaela Špačková