Jak se dělá nový Leoš Mareš? Chce to čas, peníze a nesnažit se být úplně všude, říká Michel Fleischmann
24.09.2017
Foto: youtube.com
Popisek: Michel Fleischmann
Vzpomene si ještě někdo na doby, kdy byl Leoš Mareš poněkud vysmívaný kvůli své vášni pro plyšové kožichy? Dnes je za hvězdu první velikosti a k této hvězdnosti mu dopomohlo nemalou měrou také rádio, konkrétně Evropa 2, kde dodnes hlásá ranní show. O tom, zda a za kolik je možné takové hvězdě první velikosti díky rádiu dát vzniknout, promluvila v interview pro Seznam osoba více než povolaná, Michel Fleischmann, prezident společnosti Lagardere Active ČR, pod kterou spadá třeba rádio Evropa 2, nebo Frekvence 1.
Rádio je vynález, který nás doprovází skoro sto let. Za tu dobu se vlastně nezměnil, prostě si naladíte stanici a posloucháte. Má takové zařízení ve věku internetu a mnoha převratných technologií ještě své místo? Podle Michela Fleischmanna rozhodně ano. „Poslechovost rádií zůstává stále stabilní mnoho let. Dobře se slučuje s novými technologiemi. Rádio má dlouhou dobu velkou budoucnost. Lidé kolem něj mohou dělat všechno, co chtějí, třeba řídit nebo vařit,“ uvedl v rozhovoru. Klíčový je podle něj stále kvalitní obsah. „Všechno počíná, máte-li content, pak máte vždycky úspěch. Všechno ostatní je, jakým způsobem se dostáváte k lidem. Musíme být na všech platformách, na sociálních sítích.“
Rádio se mění, lidé tolik ne
Evropa 2 či ostatní rádia skupiny prý nová média rozhodně nezanedbávají: „Snažíme se vytvářet videa, větší interaktivitu. Rádio se mění, ale lidé se tolik nemění. Změnila se kvalita, ta kvalita za posledních deset let poskočila. Česká rádia jsou na úrovni jiných zemí,“ srší Fleischmann uznáním. Na druhou stranu je český rozhlasový trh často kritizován za značnou zkostnatělost, nové talenty pouští jen minimálně, naopak stále sviští ve vyjetých kolejích. Že by i v jiných zemích byla situace stejně tragická?
Musíte investovat nejen do talentu
Je tak těžké pochopit, že se mladí snaží prosadit sami, kde jen to jde? Sociální sítě, kde mohou aktivně působit, jsou tím nejpřirozenějším místem. Podle Fleischmanna je jim to ale na škodu. „Základem je, že vy jako šéf rádia musíte mít ideu, co chcete udělat. Vědět, co, jak a pro koho. Potom teprve hledáte toho člověka, který zapadá do tohoto projektu. Když toho člověka najdete a zasadíte ho do toho a přizpůsobíte to co jak do koho, pracujete s ním, pak musíte investovat nejenom do jeho talentu, ale také do jeho marketingu, propagace atd. To stojí velké úsilí, velké peníze a neděje se to rychle, jde to pomalu, i Leoši Marešovi to trvalo pěkných pár let. Čím větší talent, tím mu to jde rychleji. Jsou méně talentovaní, kteří jsou dnes velice úspěšní. Je to kvůli tomu, že pochopili, že musí vědět, co, jak a pro koho dělat. Leoš je vysloveně velký talent, proto mu to funguje,“ prohlásil.
Televizní hvězdy vydrží méně
Michel Fleischmann má jistě pravdu v tom, že rádio je stále důležitou platformou, která toho hodně zmůže. „Dodnes platí, že pokud chcete v té velké rozprostřenosti vytvořit nějakou hvězdu, potřebujete rádio, protože rádio je jednoduchý kontakt. Prostě ho zapnu, vypnu. To není, že něco hledáte, prostě to zapnete podle vaší nálady. Člověk, který si chce hrát na hvězdu, musí být na všech platformách, ale rádio pro něj zůstává primárním kontaktem s posluchačem,“ tvrdí. Zatímco životnost hvězd vytvořených televizí je podle něj pár měsíců, rádiová hvězda vydrží mnoho let.
Jsou na všech platformách, a tříští tak talent
Právě ‘rychlokvašky‘ jsou nyní v mediálním prostředí podle Michela Fleischamnna tak obvyklé, mohou i za to ale samy. „Dnes je to mnohem těžší. Talenty jsou, jen je posadit do správného prostředí, do správné atmosféry, protože úspěch je také atmosféra kolem té hvězdy. Je to těžší, protože hvězda musí být všude. Tím pádem i její talent je rozhozený.“ Nicméně vytvořit novou hvězdu prý není nemožné. „Podle mě je to možné, když se talent přizpůsobí a víc prožívá to, co dělá na jednom médiu. Je třeba pochopit, že nemůže chodit na více platforem. Ať je to rádio, internet, sociální sítě, ve smyslu já si to tady odbudu a půjdu dál. Tam začíná velký problém dnešních talentů, že chodí do práce a nechodí prožívat svoji práci.“
Leošovi to na Instagramu vychází
Lze úspěch Leoše Mareše, který ranní show na Evropě 2 moderuje skoro dvacet let, přičítat právě Evropě 2, nebo spíš tehdejší situaci ve společnosti a kultuře? Právě Mareš je totiž tím, kdo je prostě všude. Člověk s nezměrnou energií hlásá v rádiu, objevuje se coby moderátor, ba i tanečník v televizi, a je dokonce i jednou ze zcela zásadních osobností na českém Instagramu. A špitá se, že právě odtud pochází celá polovina jeho současných nemalých příjmů, kterými se tak rád pochlubí.
Michel Fleischmann je syn básníka a diplomata Ivo Fleischmanna a fotografky Staši Jílovské. S rodiči emigroval v roce 1969 do Francie. Na Sorbonně vystudoval francouzskou moderní literaturu. Do České republiky se vrátil po Sametové revoluci, v roce 1990 spustil vysílání soukromého rádia Evropa 2, které ale nebylo první soukromé rádio u nás, jak se občas mylně uvádí. Stal se ředitelem mediální skupiny Lagardere, dále je členem představenstva Asociace provozovatelů soukromého vysílání. S moderátorkou Kateřinou Lojdovou má dvě děti.
Válcuje vás život, úřady, politici? Zažili jste nebo byli viděli něco, co by měli ostatní vědět? Pište, foťte, posílejte na ');.
Vložil: Michaela Špačková