Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Česká televize pod tlakem. Jsme zpět v totalitě? Máme tady opět špehování, cenzuru, vyhazovy nepohodlných a strach

komentář 18.09.2017
Česká televize pod tlakem. Jsme zpět v totalitě? Máme tady opět špehování, cenzuru, vyhazovy nepohodlných a strach

Foto: YouTube / repro

Popisek: Vít Janeček a Zuzana Piussi, manželská i tvůrčí dvojice, která pod hlavičkou svého D1filmu (v koprodukci s ČT) natočila dokument Selský rozum

KOMENTÁŘ, VIDEO Kauza týdne, bezpochyby…Po sametové revoluci se většina českých občanů, kteří prožili část života nebo dokonce celý, v totalitním Československu, radovala, že získali zpět svobodu, demokracii a také, že nebudou špehováni nebo vyhazování za svoje názory. Téměř třicet let poté se však část totalitních praktik plíživě vrací zpět. A bývalí komunisté a estébáci si mnou ruce a bohatnou.

V uplynulém týdnu vyvolala velkou mediální pozornost kauza kolem filmu Selský rozum, který  dokumentuje devastující vliv podnikatelských aktivit nejpopulárnějšího českého politika a největšího českého sedláka Andreje Babiše na český venkov.  Jeho koproducentem je veřejnoprávní Česká televize, za což si rozhodně zaslouží uznání. Přesně taková díla by měla ve veřejném zájmu vyrábět a neutrácet koncesionářské poplatky za trapné seriály a vulgární detektivky. 

Až po volbách!

Jenže ČT se rozhodla, že před volbami film neuvede, i když bez problémů denně v přímém přenosu vysílá exhibice lídrů naší politické scény, které  v zákulisí  režírují jejich skvěle placení spin doktoři. Kandidáti do parlamentních voleb  tak veřejnosti prezentují  své lepší já a voliči často netuší, co  jsou ve skutečnosti zač jejich političtí favorité. Veřejnoprávní kanál tím dává svým divákům jasně najevo: „My jsme vložili vaše peníze do dokumentu, obsahujícím vážná sdělení, ale my vám ho neukážeme. Pravdu se dozvíte až po volbách!“

 

Proč až nyní?

Lze pochopit, že  ČT nechce snímek vysílat těsně před volbami,  vyvstává ovšem otázka, proč ho neuvedla dříve? Vždyť už se u nás promítá, byť leckde s obtížemi,  několik měsíců. Ředitel České televize Petr Dvořák to ale překvapivě vysvětluje tím, že je  nutné film přepracovat. Prý jsou v něm nedostatky v pravidlech citací a vyvstala otázka, zda všechny strany dokumentu dostaly dostatek prostoru. Navíc v něm údajně nejsou žádné nové  pohledy, které by se již v ČT neobjevily. Pokud je tomu ale skutečně tak, pak nezbývá než se ptát, proč ČT jako koproducent, hospodařící s veřejnými prostředky, tyto záležitosti včas neohlídala a proč vlastně snímek koprodukovala. 

My se ptáme proč

Autoři filmu Vít Janeček a Zuzana Piussi vydali k vyjádření generálního ředitele ČT také svoje stanovisko. Podle nich je  uvedení filmu v ČT ve veřejném zájmu, protože dokument obsahuje zásadní informace o pravděpodobném vítězi voleb. Oni sami přitom nabyli dojmu, že se jeho  projekce záměrně natahuje, a to  přesto, že byl k promítání schválen již v polovině srpna. „Lze se domnívat, že na základě politického tlaku, přesně takového, jaký je ve filmu zobrazen, oddaluje televize jeho vysílání a my se ptáme proč?“ uvádějí ve svém prohlášení  tvůrci  filmu. Myslí si rovněž, že se s ohledem na aktuální postoj České televize  stává ze Selského rozumu trezorový film.

 

Na videu z YouTube mluví manželé Janeček a Piussi o svém filmu Selský rozum

Strach promluvit

Ovšem, zdaleka nejde jen o to, že  ČT vysílání tohoto filmu stopla. Navíc je nutné přiznat, že na  téma kontroverzního podnikání Andreje Babiše uvedla skutečně  řadu alarmujících pořadů a reportáží. A  Selský rozum se naštěstí promítá v některých místech dál a  dokonce se objevil na internetu i v některých médiích. Mnohem vážnější jsou slova režisérky  Selského rozumu Zuzany Piussi. Ta při natáčení zjistila, že se lidé opět začali bát projevovat svoje názory. Někteří  podnikatelé či zaměstnanci Babišových firem tvrdili, že jsou zastrašováni, mají strach o svoji existenci a odmítli  proto promluvit na kameru. „Víme na Babiše šilené věci,“ prozradila Piussi, „ale snažíme se neohrozit lidi, kteří nám je prozradili,“ dodala. Proto prý  ani nepoužili část záběrů, natočených skrytou kamerou.  A  v rozhovoru pro  info.cz tato drobná žena  přiznala, že se bojí i ona sama. Ostatně,  její kolega a  spoluautor Selského rozumu Vít Janeček již byl vyhozen z FAMU. Pod záminkou že kritizoval některá rozhodnutí vedení vysoké školy.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .     

Vložil: Adéla Hofmanová