Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Honza musel točit dětský seriál a když bylo opravdu zle, dělal Sportku, práskl spoluautor filmového hitu: Po Šakalích letech nezavadili šest let o práci a...

02.09.2017
Honza musel točit dětský seriál a když bylo opravdu zle, dělal Sportku, práskl spoluautor filmového hitu: Po Šakalích letech nezavadili šest let o práci a...

Foto: ČT

Popisek: Šakalí léta: Martin Dejdar jako Bejby, Sylva Tománková a v pozadí hotel Internacional

Uvést v porevolučních létech na filmové plátno pravý, nefalšovaný muzikál z padesátých let, vyžadovalo od režiséra Jana Hřebejka pěknou odvahu. Příběh rokenrolového chuligána Bejbyho a jeho party z pražských Dejvic ale zaujal a stal se klasikou, kterou televize ustavičně reprízují, dodnes se také hraje v divadlech. Petr Jarchovský, autor scénáře, v pořadu televize Stream poznamenal, že na pracovní život tvůrců měl úspěch snímku vliv malý. Dlouhých šest let poté totiž nenatočili jediný film.

Film vznikl na motivy povídky Petra Šabacha, tvůrce, kterého Jan Hřebejk „využil“ poté ještě několikrát a vždy šlo o zásah do černého. V povídce Petr Šabach vzpomíná na Dejvice roku 1959, kdy se sem přistěhoval hubeňour Bejby s kytarou v ruce a místním ukázal skutečný zázrak, rokenrol… Ten se sice hrál už nějakou dobu ve svobodném světě, v socialistickém Československu mu pochopitelně pšenka nekvetla. 

Hvězda na hotelu zhasla

Jako kontrast k svobodnému světu odvazové muziky působí ve filmu hotel International v Dejvicích, stavba, která měla kopírovat proslulé moskevské mrakodrapy, konkrétně pak   Lomonosovovu universitu. Natáčelo se pár let po revoluci, kdy už byly všechny symboly komunismu ty tam, na špici hotelu ale byla stále umístěná rudá hvězda: „Tady nahoře byla rudá hvězda, která nesvítila. My jsme ale chtěli, aby svítila, tak jsme tam poslali horolezce. Parta horolezců zjistila, že je to zrezivělé, že by ta hvězda spadla a někoho zabila,“ prozradil spoluautor scénáře k Šakalím létům Petr Jarchovský.

 

Kdo bude hrát Bejbyho?

Stěžejní je pro celý film postava Bejbyho. Ten toho sice příliš nenamluví, ale velmi důležitá je jeho osobnost a image, která musela působit jako z jiného světa. Už při psaní scénáře měla prý dvojice Hřebejk a Jarchovský o tomhle chuligánovi jasno: „Když jsme to psali, tak jsme si představovali, že tam bude hrát šestnáctiletý Mick Jagger. Ten nám ale zestárnul, takže jsme museli  hledat někoho, kdo tu roli naplní,“ směje se v pořadu Příběhy filmů na Streamu Petr Jarchovský. 

Dejdar se mohl udřít

Volba padla poněkud překvapivě na Martina Dejdara, který byl už tehdy velká hvězda a u diváků dobře zapsaný. A místo toho, aby šlo o pubescenta, byl to šestadvacetiletý mladý muž. „Martin Dejdar měl výraznou fyziognomii, která s ním byla spojena. Byl známý jako moderátor zábavných pořadů a herec divadla Ypsilon,“ uvádí Petr Jarchovský důvody, které by vyzněly spíše v Dejdarův neprospěch. Jenomže Martin Dejdar o roli ohromně stál a dal jasně najevo, že se dokáže pro ni i proměnit, například ještě před natáčením zhubl, protože Bejby měl být podle povídky pěkný hubeňour: „Měl profesionálního sportovního ducha a mohl se pro tu roli udřít,“ připomíná dnes pro Stream Petr Jarchovský.

 

Ohoz pro potápku

Image Martina Dejdara velmi výrazně dotváří jeho oblečení, u kterého hraje každý detail. Martin má ve filmu na sobě kostkované sako, červenou košili, vzorovanou kravatu a na nohách boty, tzv. maďarky, což byly kvalitní celokožené polobotky s trojím šitím po obvodu podrážek. Ačkoliv mělo jít o muzikál zasvěcený rokenrolu, je zajímavé, že Bejbyho kostým připomínal spíš oblečení tzv. potápek 50. let, tedy jazzové generace: „Maďarky a sáčka nosili i ti rokenroloví chuligáni,“ říká dnes Petr Jarchovský.  

Bejbyna dřela na maturu

Je vtipné, že mnohem více hraní měli ve filmu další dvě hlavní postavy, Bejbyna a její bratr, což byli neherci Jan Semotán a Sylva Tománková, pro které šlo o jednorázovou hereckou zkušenost: „My jsme si jen ze srandy řekli, že půjdeme na konkurz na muzikál,“ prozradila Sylva Tománková, která tehdy vyfoukla roli Aně Geislerové. Na rozdíl od ní totiž uměla tančit. Sylva Tománková byla ale během natáčení filmu „za hodnou“. Nikde nepařila a po natáčení se učila: „Já jsem herce neznala, byla to pro mě sebranka. I tím, že jsem byla z Brna a ve volných chvílích jsem se učila, jsem byla v separaci. Dotočili jsme a já šla na pokoj,“ říká dnes v pořadu na Streamu. 

Šest let nezavadili o práci

Ačkoliv si film lidé zamilovali, na svou zlatou éru a pořádný úspěch si muselo duo Hřebejk Jarchovský ještě počkat: „Jezdili jsme po celé republice a Ivan Hlas k tomu hrál svoje koncerty, člověk na to rád vzpomíná. Dojelo to a nebyli jsme připraveni na další projekt. Já jsem rozepsal Pelíšky a mezi nimi a Šakalími léty uběhlo šest let, co jsme nezavadili o práci. Honza musel točit dětský seriál v Luhačovicích a když bylo opravdu zle, tak dělal Sportku,“ vzpomíná dnes Petr Jarchovský na svízelnou dobu. 

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .     

Vložil: Michaela Špačková