Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Žárovky v povinné výbavě auta? Ministerští ouřadové mají jasno, budete nás poslouchat a basta! Páteční komentář Pavla Přeučila

komentář 25.08.2017
Žárovky v povinné výbavě auta? Ministerští ouřadové mají jasno, budete nás poslouchat a basta! Páteční komentář Pavla Přeučila

Foto: Ilustrační foto uamk.cz

Popisek: Takhle vypadá povinná výbava podle vyhlášky. Vejde se do toho auta ještě něco dalšího?

Mezi českým ministerstvem dopravy a dopravními experty se rozhořel spor o změnu vyhlášky, určující povinnou výbavu automobilů. Experti doporučují vyřadit například rezervní žárovky, pojistky nebo hevery a rezervní pneumatiky. Ministerstvo dopravy však nehodlá ustoupit, a díky úředním šimlům tak asi budeme stále v Evropě bílou vránou, protože ve většině zemí už byly tyto nesmysly zrušeny.

Zajímalo by mne, zda se někdy některý z oněch úředníků, kteří tak zavile trvají na oné nesmyslné vyhlášce, pokusil u auta vyměnit za provozu na silnici žárovku, nebo nedej Pánbůh píchlou pneumatiku. Klidně se vsadím, že ne, už protože si většinou vozí své vzácné zadky ve služebních autech, o jejichž servis se jim stará ouřad. Jak uvádí zpravodajský portál idnes.cz (ZDE):

„Žárovku nebo pojistku si průměrný řidič u moderních aut už sám ani nedokáže vyměnit. Je k tomu potřeba speciální nářadí a zručnost. To samé platí pro vozy s LED reflektory. Ty ani žádné klasické žárovky nemají a poškozené LED moduly prostě zvládnou vyměnit jenom technici v servisu.“

Jak ukázal průzkum časopisu AUTO DNES v jedenácti zemích Evropy, třeba hever a klíč na kola jsou povinné jen v Česku a na Slovensku, jinde ne. Rezervní žárovky po vás určitě nebudou chtít v Německu, Rakousku ani v Itálii.

Bez nářadí dnes nemáte šanci

Měl jsem v rámci své profese možnost vyzkoušet při testovacích jízdách celou řadu nejrůznějších značek automobilů a vždycky mne zajímala i přístupnost žárovek. Jak v předních světlometech, tak těch na zádi vodidel. Můžu vám prozradit, že modely, u kterých se k žárovce dostanete bez speciálního nářadí, jsou opravdovou výjimkou. Většinou se do kapsy, v níž jsou žárovky umístěny, holou rukou nedostanete. A co teprve takové LED panely? To jako mají úředníci představu, že je budeme vozit v autech celé? Naposledy jsem se pokoušel vyměnit halogenovou žárovku u předního světla Toyoty Corolly. Já skončil s pořádně odřenou rukou a auto v servisu, kde zručně odmontovali hadici chlazení a žárovka tam vklouzla jako po másle. Abych tohle dokázal na silnici, musel bych s sebou vozit bednu s nářadím.

Za změnu vyhlášky orodují i poslanci

Podle serveru idnes.cz se za novou silniční vyhlášku přimlouvá většina oslovených dopravních expertů. „Technologie se tak změnily, že vyměnit žárovku v autě je problém. Měli bychom se tím zabývat,“ říká předseda dopravního podvýboru ve Sněmovně Jaroslav Foldyna (ČSSD). „Většina lidí žárovky stejně nechává vyměnit v servisu,“ přidává se další sněmovní dopravní expert Stanislav Huml.

Někdy mi to připadá, že výrobci automobilů vymýšlejí, jak co nejsložitěji žárovky ukrýt, aby se k nim normální smrtelník nedostal a musel využít služeb servisů. To je samozřejmě v rozporu s tím, co ústy svého mluvčího Tomáše Neřolda prohlašuje ministerstvo dopravy. Prý by „podle mezinárodních standardů měly automobilky vyrábět auta tak, aby byla žárovička relativně snadno přístupná“. Už vidím přední světové výrobce aut, jak se tlačí u okénka ministerstva dopravy a dožadují se schválení projektových dokumentací nových aut se snadno přístupnými žárovičkami. Výrobci samozřejmě na nějaké standardy zvysoka kašlou. Pro ně je rozhodující při robotizované výrobě to, aby robot popadl celý díl a nasadil jej na příslušné místo, bez ohledu na to, že jsou v něm důmyslně skryty nějaké ty žárovičky. Těžko si lze představit při dnešním tempu výroby aut, že by je montéři ve fabrice pracně zasazovali do objímek ručně až po kompletaci celé karoserie vozu.

Výměna pneumatiky je hra se smrtí

Zkoušeli jste někdy měnit pneumatiku na rušné dálnici, nebo silnici 1. třídy? A navíc, jednalo se o levé kolo směrem do silnice? A ještě ke všemu, bylo to za tmy? Pokud ano, tak jste hráli skutečnou ruskou ruletu. O smrtelných nehodách, způsobených řidiči, měnícími pneumatiky na silnicích nebo opravujícími své auto, můžeme číst každou chvíli. Už vidím ty ministerské úředníky v oblecích s kravatkami, jak popadnou do ruky v takovém případě nářadíčko, vydolují z kufru povinný hever a dají se do výměny kola, nebo se dokonce pokusí použít povinnou sadu na opravu pneumatiky, která musí být v každém autě bez rezervy. To je samozřejmě myšlenka z říše scifi, nicméně nemyslícím mozkům to pravděpodobně ještě nedocvaklo.

Doufám, že se iniciativa několika poslanců, podporovaná předními dopravními experty, rozšíří i na další a budou tlačit na ministerstvo dopravy, aby byly tyto nesmysly z vyhlášky navždy odstraněny.

 

Přeučil

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na

Vložil: Pavel Přeučil