Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Dojíždíte do práce vlakem a chcete zaparkovat u nádraží? Smůla. Praha záchytná P+R parkoviště nemá, zato má ´modré zóny´. Čtvrteční komentář Pavla Přeučila

komentář 17.08.2017
Dojíždíte do práce vlakem a chcete zaparkovat u nádraží? Smůla. Praha záchytná P+R parkoviště nemá, zato má ´modré zóny´. Čtvrteční komentář Pavla Přeučila

Foto: Foto.net

Popisek: Strančice: Ze směru Benešov, chcete-li zaparkovat, musíte si holt přivstat

Včera jsem měl v poledne důležitou pracovní schůzku v Praze. I vydal jsem se na cestu po delším čase vlakem a jako správný, svědomitý občan, obeznámený s parkovacími problémy v hlavním městě, zahlceném auty, zanechal jsem své auto na záchytném parkovišti u nádraží ve Strančicích. V šest hodin ráno. Proč v šest ráno? Protože o hodinu později už bych u nádraží nezaparkoval.

Se stejným problémem se potýkají řidiči u všech nádraží na vlakových tratích, směřujících do Prahy. Záchytná parkoviště zkrátka chybí a o jejich budování se jen mluví a mluví. Pokud už někde existují, je jejich kapacita nedostatečná, nebo jsou v zoufalém stavu. Ve většině případů jde pouze o nezpevněné plochy, připomínající tankodromy. Konkrétně právě ve zmíněných Strančicích, nebo v nedalekých Světicích, jsou parkoviště pokrytá obřími dírami, se kterými si poradí jen pořádný teréňák. A nepřejte si vidět, jak vypadají tato parkoviště po dešti. 

Dá se věřit statistikám?

Do Prahy prý dojíždí za prací podle posledních údajů Českého statistického úřadu 164 000 lidí. Nevím, jak přesně pracují statistici, ale například středočeské hejtmanství uvádí poněkud rozdílná čísla. Podle jejich údajů dojíždí do hlavního města 130 000 vlakem, 70 000 autobusem a na 40 000 autem, to máme dohromady 240 000! Zdroj najdete ZDE

A aby byl zmatek ve statistikách dokonalý, podle pražského magistrátu přijíždí jen auty do Prahy až 250 000 lidí. Tak si vyberte. Zdroj je ZDE

Nejde ale jen o Prahu. Se stejnými problémy se potýkají lidé ve všech krajích, dojíždějící za prací do krajských či okresních měst vlakem. V ČR jde denně o více než 1 000 000 lidí. To, co je v jiných zemích Evropy běžným standardem, je u nás jakousi vizí daleké budoucnosti a přitom se nabízí řada poměrně jednoduchých řešení.

 

Praha se opevňuje na úkor přespolních

Pražští zastupitelé se rozhodli s dojíždějícími automobilisty pořádně zatočit a ve městě rostou jako houby po dešti parkovací zóny. Nic proti nim, jsou asi potřebné, ale kámen úrazu je v tom, že Praha zvolila naprosto opačný postup, než většina evropských měst. Ta nejdříve vybudovala záchytná parkoviště a dohodla se i s okolními obcemi na společném budování velkých a hlavně bezplatných parkovišť u vlakových nádraží. Až poté následovalo vymezování městských parkovacích zón. Zní to logicky, ale logické myšlení je asi pražským úředníkům cizí a tak vzkazují, milí přespoláci, v Praze už nezaparkujete a poraďte si, jak chcete.

Je jasné, že Praha díky automobilům praská ve švech, ale na to měla myslet dříve. Všechna opatření, která se chystají, jsou a budou jen záplaty na děravé vědro. Volné pozemky v dosahu metra téměř neexistují a záchytná parkoviště není zkrátka už kam umístit. Magistrát sice plánuje výstavbu řady malokapacitních  P+R parkovišť, ale to vyřeší místa pro pár stovek aut, ne pro ty desetitisíce. Řešení je jasné a uplatňuje se v řadě evropských měst. Nechat auta na odstavných parkovištích u hlavních železničních tratí, směřujících do města.

 

O spolupráci nemůže být ani řeč

Aby se ony desetitisíce aut do města vůbec nedostávaly, musela by se domluvit Praha se Středočeským krajem, Českými dráhami, kterým patří většina pozemků v blízkosti nádraží a samozřejmě s okolními obcemi. Spolupracovat na řešení musí samozřejmě i dotyčné obce, které mají vhodné pozemky pro umístění záchytných parkovišť. V letošním roce uvolnil stát 3,5 miliardy korun na vybudování více než stovky dopravních terminálů v okolí Prahy, na kterých by mělo vzniknout asi 8000 parkovacích míst. Je to sice jako kapka v moři, ale alespoň něco. Teď jde o to, aby dotyční investoři dokázali peníze skutečně vyčerpat a to hodně rychle, protože další odkládání této záležitosti je neúnosné. 

Inspirace ze zahraničí

Není třeba jezdit daleko, stačí do sousedního Rakouska. Jezdím poměrně často do Vídně a zajíždět autem až do města mne ani nenapadne, stejně jako většinu Rakušanů. Ti vědí, že na všech přístupových železničních tratích do hlavního města je vybudován hustý systém P+R parkovišť, kde můžete zdarma zaparkovat a pokračovat až do centra Vídně pár minut pohodlně vlakem. Jejich nabídku najdete například ZDE

Auto nechávám v krytém parkovacím domě v městě Korneuburg, které má 13 000 obyvatel, tedy o 2000 méně, než mají například Říčany u Prahy. Přesto je zde vybudován parkovací terminál, jaký by mohli závidět nejen v Říčanech, ale i v Praze. Skládá se z pečlivě upravené venkovní parkovací plochy a dvou velkých vícepodlažních parkovacích domů, celkem pro 800 aut.  Vše samozřejmě zdarma, stejně jako na stovkách P+R parkovišť v Dolním Rakousku v okolí Vídně. Celkem je na nich k dispozici 35 000 parkovacích míst. A kdo to všechno platí? Podle starosty Korneuburgu Christiana Geppa 50% nákladů nesou rakouské dráhy ÖBB, 35% spolková země Dolní Rakousko a 15% obec Korneuburg. Rychlé vlaky do Vídně odtud vyjíždějí v 15 minutových intervalech a cesta trvá pár minut. O tom se nám zatím může jen zdát. 

Kšeft za každou cenu

Stejně tak se nám může jen zdát o bezplatném P+R parkování v Česku. Pražští zastupitelé neustále skuhrají, jak je město přetíženo dojíždějícími automobily, ale aby vybudovali podobná parkovací zařízení zdarma na okrajích města, například v Uhříněvsi, Dolních Měcholupech či Kolovratech, to vše na benešovské trati, to je ani nenapadne. Ona je zde také otázka, kde? Město krátkozrace rozprodalo nejcennější pozemky v blízkosti nádraží soukromníkům a developerům a většina jich je dnes již zastavěna. Placená jsou samozřejmě i stávající P+R parkoviště v Praze. To v takovém Berlíně, Hamburku, Kolíně nad Rýnem, Helsinkách, Budapešti a dalších evropských městech, nezaplatíte na většině P +R parkovišť ani korunu.

Podle usnesení středočeského hejtmanství z roku 2015 měla vyrůst záchytná parkoviště typu P + R například v Říčanech, Lysé nad Labem, Čelákovicích, Kralupech nad Vltavou, Strančicích, v Úvalech či Řevnicích. Přestože od rozhodnutí kraje uběhly už dva roky, na většině těchto míst, snad s výjimkou Úval, se ještě ani nehráblo do země. Například citované Říčany řeší osud parkoviště u nádraží již více než 7 let a řada zastupitelů, včetně starosty Vladimíra Kořena, si takovéto parkovací centrum nepřeje. Prý by mělo být blíže k Praze, například u Kolovrat. V případě výstavby by navíc tamní radní chtěli, aby bylo placené. Také zajímavý postoj, proč nepřehodit horký brambor do sousedního města, že? V ostatních městech a obcích to není jinak a o nějakém společném řešení není zatím ani vidu ani slechu.

 

 

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .                     

Vložil: Pavel Přeučil