Zajímavý předvolební souboj - lídři stran versus kapitán Exner. A do toho Piráti. Už si pro ně jedou vězňobusem
komentář
16.08.2017
Foto: TV Prima
Popisek: Herec Michal Dlouhý alias Kapitán Exner
KOMENTÁŘ V českých městech už se naplno rozjela předvolební kampaň. Čím větší město, tím je masívnější. A zajímavější. Tak například v Praze konkuruje obrovským billboardům s lídry některých stran, třeba lidovcem Pavlem Bělobrádkem nebo šéfem Starostů a nezávislých Janem Farským, reklamní poutač na nový seriál televize Prima Kapitán Exner. Zatímco totiž billboardy stran nabízí stále stejné tváře nebo nudné fráze, reklamní poutače na Kapitána Exnera opravdu nelze minout bez povšimnutí.
Tím spíše, že fešáckého kriminalistu Michala Dlouhého doplňuje atraktivní zrzka, herečka Vica Kerekes. To, že je nová kriminálka očekávána s velkým zájmem, ovlivňuje především fakt, že detektivní romány s kapitánem Exnerem se u nás staly vůbec nejčtenějšími v tomto žánru. A filmy, natočené podle nich, se dodnes také těší značné popularitě. Patří k nim například Poklad byzantského kupce nebo Smrt talentovaného ševce, kde se v roli elegantního kriminalisty blýsknul Jiří Kodet a na příště určil, že Exner by měl vypadat podobně jako on. Což se v případě Michala Dlouhého podařilo. Stejně tak platí, že jeho partnerku, doktorku Steinovou, hraje nepřehlédnutelná fešanda. Je dosti pravděpodobné, že tato dvojice voliče zaujme více než většina kandidátů do parlamentu a nasbírá miliony hlasů, byť pouze diváckých.
Jedeme si pro vás!
Vzbudit pořádnou pozornost může také některá z alternativních stran, například Piráti. Ta se rozhodla, rovněž na silnicích, veřejnost zaujmout dosti drastickým způsobem. Na turné po Čechách tento týden vyrazila s Vězeňským autobusem a s heslem „Jedem si pro vás“. „Vězňobus“ názorně připomíná různé porevoluční kauzy: OKD, Hazard, Rath, Nagyová, Čapí hnízdo nebo Korunové dluhopisy. Piráti jeho prostřednictvím vyzývají voliče „Pusťte nás na ně!“ se slibem, že právě oni jsou ti hlídací psi. Do voleb hodlají navštívit všechna okresní města v ČR. „Neutrácíme za supermoderní kamion a podobné výstřelky jako Andrej Babiš. Vězeňský autobus poslouží ideálně svému účelu, po celý zbytek kampaně bude lidem v celé zemi připomínat kauzy, za které nikdo nebyl dohnán k odpovědnosti,“ vysvětluje smysl kampaně předseda Pirátské strany Ivan Bartoš.
Již žádný monopol
A připomíná také, že většina aktérů těchto kauz stále působí ve vysoké politice, zatímco lidem naslibovali zlaté zítřky a modré z nebe. Zato Piráti prý stačili v krátké době ukázat, že to myslí se svými sliby vážně. Jako jeden z příkladů uvádí obrovský úspěch, jehož dosáhla Pirátská strana v Mariánských Lázních, kde získala v krajských volbách 30 procent (!) hlasů a postupně plní, co voličům slibovala. Například zde lze platit v MHD jakoukoliv kartou, aniž by měl kdokoliv monopol na Opencard či Lítačku. „Věci je zapotřebí dělat hned,“ říká Bartoš.
Dvě mouchy jednou ranou
Na Vězňobusu nechybí ani hlavní hesla volební kampaně. Piráti chtějí kontrolovat moc mocných, chránit občany před šikanou, která v naší zemi v posledních letech dosáhla obludných rozměrů a obranu svobody. Proto se budou snažit zrušit šmírácký zákon o EET. Usilovat budou i o to, aby od nás neodcházely peníze do daňových rájů. A v neposlední řadě chtějí prosadit odvolatelnost politiků. Náklady na jejich kampaň budou činit přibližně kolem pěti milionů korun, což je ve srovnání s velkými stranami zlomek. Piráti nejsou žádnou přitom žádnou ojedinělou politickou kuriozitou, podobné strany úspěšně existují na celém světě.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na
Vložil: Adéla Hofmanová