Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Divoch, nebo nepřístupný suchar? Kníže mezi herci je jako tajemný hrad v Karpatech, i svou partnerku tajil čtyřicet let. Tajnosti slavných

28.07.2017
Divoch, nebo nepřístupný suchar? Kníže mezi herci je jako tajemný hrad v Karpatech, i svou partnerku tajil čtyřicet let. Tajnosti slavných

Foto: ČT

Popisek: František Němec ve slavné komedii Jak dostat tatínka do polepšovny

Je ve skutečnosti plachý jako doktor Řehoř z Nemocnice na kraji města, nebo se spíš podobá divokému náčelníkovi horské služby Lubošovi a filmovému tátovi Tomáše Holého ze slavných komedií Marie Poledňákové? Skutečná osobnost Františka Němce zůstávala jeho fanouškům dlouho utajena.

Plachý a uzavřený cévní chirurg Řehoř, milující vážnou hudbu, jak ho známe z legendárního seriálu Nemocnice na kraji města… a divoký temperamentní náčelník Horské služby Luboš Rychman, jehož partnerka nikdy neví, co ji v příštích minutách zase potká. Tak ho zase známe z populárních filmových komedií Marie Poledňákové Jak vytrhnout velrybě stoličku a Jak dostat tatínka do polepšovny. Na první pohled tak odlišné osobnosti, že je snad ani nemohl ztvárnit jediný člověk. A vidíte – mohl. František Němec je totiž mimořádný herec s tak širokým rejstříkem, že opravdu dokáže zahrát prakticky cokoli. „Když je člověk mladý, má tu drzost si myslet, že to je pravda. Pochyby přijdou časem a s věkem. Samozřejmě že je mám,“ prohlásil skromně před časem v rozhovoru pro server novinky.cz. „Je knížetem mezi herci. Vzdělaný, kultivovaný, noblesní. V mých očích náš nejlepší současný herec. V jeho oduševnělé tváři se zrcadlí sebemenší hnutí jeho mysli. Má lidskou i hereckou inteligenci, empatii, humor, je dokonale řemeslně vybavený. Nikdy se nepodbízí ani neopakuje, což souvisí s tím, že své role si pečlivě vybírá. Je mi ctí, že patří ke kmenovým hvězdám mého divadla,“ prohlásil o něm umělecký ředitel Divadla Ungelt Milan Hein.

Jana s ním měla svatou trpělivost

Když nahlédnete do jeho filmografie, určitě nad výčtem ztvárněných postav užasnete. Jsou jich tam totiž téměř čtyři stovky. A to mluvíme pouze o filmu, a především o televizi, na jejíž obrazovce se poprvé objevil už více než před půl stoletím a po celou dobu patřil k nejčastěji obsazovaným hercům. K tomu ale musíme ještě přičíst i role divadelní, mezi nimiž se skví i ty, jež patří ve světě divadelního kumštu k nejvytouženějším. Mimo jiné například hlavní postava v Shakespearově dramatu Hamlet. A také dlouholetou spolupráci s dabingem – jeho hlasem k nám například promlouval jeden z hlavních hrdinů slavného britského detektivního seriálu Randall a Hopkirk. Rodák z jihočeského Sezimova Ústí, který spatřil poprvé světlo světa 9. srpna 1943, měl o své budoucnosti jasno hodně brzy. Divadlo ho okouzlovalo odmalička, na ochotnických scénách začal hrát již na gymnáziu a po maturitě zamířil rovnou na pražskou DAMU. Již během studií se v roce 1962 představil pohostinsky publiku na jevišti pražského Divadla S. K. Neumanna (dnes Divadlo pod Palmovkou) v jedné z nejkrásnějších romantických rolí, jakou si jen mohl přát – jako Vilík Roškot ve Šrámkově Měsíci nad řekou. Slávku tehdy hrála o devět let starší Jana Štěpánková, která s ním prý měla úžasnou trpělivost.

O úspěchu rozhodl malý Tomáš

Zatímco na divadelních prknech se prosadil téměř okamžitě, jeho cesta před kameru nebyla tak přímočará, jako u některých jeho kolegů jeho generace. Film ho nevyhledával a ani on sám o slávu na stříbrném plátně příliš nestál. Debutoval sice již v roce 1961 ve studentském filmu Černobílá Sylva, šlo ale o velmi odvážnou parodii na budovatelské projekty padesátých let, takže neměl na prosazení šanci. Další roli dostal hned po pár měsících – zahrál si jednoho z vězňů v úspěšném válečném dramatu z terezínského židovského ghetta Transport z ráje, které natočil Zbyněk Brynych podle literární předlohy Arnošta Lustiga. Pak už začal dostávat pravidelně několik nabídek ročně, šlo ale jenom o epizodní role, a než se dočkal konečně nějaké významnější, stihl na sebe upozornit v televizi. Cestu do povědomí diváků odstartoval v polovině sedmdesátých let coby poručík Žitný ve Třiceti případech majora Zemana, následoval nesmělý doktor Řehoř v Nemocnici na kraji města, kde znovu rozehrál partnerský part s Janou Štěpánkovou. A vzápětí zazářil v projektu Marie Poledňákové Jak vytrhnout velrybě stoličku. Když prý dostal do ruky scénář, ani ve snu ho nenapadlo, že by film mohl mít takový úspěch. Myslel si to, dokud se poprvé nesetkal s mimořádným dětským hercem Tomášem Holým. A za rozhodnutím, že Marie Poledňáková svěřila roli divokého Vaška právě jemu, nakonec stál právě Němec. „Já jsem jí říkal, že když to mám tomu klukovi všechno věřit, tak to musí být jedině Tomáš,“ prozradil po letech deníku Aha!.

Nezapomenutelný Hamlet

Po absolvování DAMU nastoupil František Němec do angažmá v Městských divadlech pražských, kde zůstal až do rozpadu Komorního divadla. Zrušeno bylo v roce 1976, oficiálním důvodem byl špatný technický stav a nutná rekonstrukce. K té ovšem nikdy nedošlo, přestože plány existovaly již od roku 1966. Hlavní důvody byly především politické. Vynikající divadelní scéna se totiž stala i místem setkávání lidí, kteří byli pro tehdejší režim nepohodlní. Její dramaturg a režisér Ota Ornest byl nejprve v roce 1972 z ředitelského postu sesazen a krátce po uzavření divadla odsouzen za rozvracení republiky. František Němec dostal počátkem osmdesátých let od režiséra Miroslava Macháčka nabídku hlavní role v Shakespearově dramatu Hamlet a sklidil tak obrovský úspěch, že v roce 1982 následovala nabídka stálého angažmá v souboru činohry Národního divadla. Z jeho nezapomenutelného Hamleta byl dokonce v roce 1986 pořízen televizní záznam. Současně začal působit na DAMU jako pedagog, po roce 1990 ale učit přestal s tím, že se mu příliš nezamlouvalo, jak se na fakultě změnily poměry. Navíc tvrdí, že pedagogické vzdělání nemá, pro vedení studentů být jen zkušeným starším kolegou nestačí a nelze obojí dělat naplno a poctivě. A tak se rozhodl věnovat naplno své herecké kariéře.

Bez divadla neumí žít

O svém soukromí František Němec nemluví rád a velmi úzkostlivě ho brání. Po příchodu do Prahy to neměl snadné, především neměl kde bydlet. Časem se konečně dočkal družstevního bytu díky tomu, že Městská divadla pražská měla své bytové družstvo. S manželkou Ivanou má dvě dcery, starší léta pracovala ve správě opery a později baletu Národního divadla, mladší dělala produkční Komorní filharmonie. Populárního herce už stihly udělat čtyřnásobným dědečkem. „Být dědečkem je nepopsatelné. Na jednu stranu bych chtěl být s nimi déle, ale je to i únavné. Ale jsem rád, že život takhle jde, jsou děti, zeťové a vnuci. Přijdou s těmi bagry a autíčky a já, protože jsem takové hračky neměl, si s nimi hraju,“ prozradil deníku Aha!. A s manželkou pomalu začíná vyhlížet výročí zlaté svatby. Mluvit ale o ní s novináři odmítá, prý by se na něj zlobila. Až před čtyřmi lety se s ní konečně objevil poprvé na veřejnosti na předávání Cen Thálie. Nedávno také pronikla na veřejnost informace, že herec bojuje se zdravotními problémy. Trpí těžkou cukrovkou, takže si musí několikrát denně píchat inzulín. Proto také trošku přibrzdil a už se před kamerou neobjevuje tak často. Bez divadla ale být nemůže. Stále je členem činohry Národního divadla, jeho umění můžete ocenit například ve Stavovském divadle, kde mimo jiné hraje Anthonyho Edena v představení Audience u královny, v hlavní roli s Ivou Janžurovou. A věrný zůstává i pražskému Divadlu Ungelt.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace