Milionový kšeft pro ČT a Jakuba Vágnera. Hádejte, kdo komu zaplatí za seriál o rybách? Zlaté české rybičky
25.07.2017
Foto: ČT / repro
Popisek: Rybí svět Jakuba Vágnera: Kapr
Členové vlády projednávali na svém pondělním zasedání řadu zajímavých bodů. Kromě zrůdného nápadu na zavedení účtenkové loterie se zabývali také zadáním veřejné zakázky, nazvané „Propagační kampaň sladkovodní akvakultury ve veřejnoprávní televizi“. Návrh opakovaně předložil ministr zemědělství, i když minulé projekty na podporu konzumace ryb skončily fiaskem, plýtvalo se na nich ve velkém a spotřeba sladkovodních ryb u nás po nich klesla.
Za krkolomým názvem se skrývá další podivná reklamní kampaň ministerstva zemědělství, jejímž prostřednictvím se má s pomocí známého rybáře Jakuba Vágnera zvýšit konzumace sladkovodních ryb v naší zemi. Je přitom zajímavé, že totožný návrh předložil ministr Jurečka již před dvěma roky, ale k jeho realizaci tehdy nedošlo. Možná právě proto, že ten předchozí skončil fiaskem.
Skandál Ryba domácí
Jmenoval se Projekt Ryba domácí a stál 178 milionů korun! Příliš se nelíbil ani veřejnosti, ani odborníkům z Nejvyššího kontrolního úřadu. To, co zjistili, bylo opravdu skandální. V rámci marketingové kampaně, která odstartovala v roce 2008, se plýtvalo ve velkém. Platilo se z ní například vybavení pro kuchaře od pepřenek, nožů až po holínky nebo mnohatisícové částky na pořízení a opravy kol štěstí, v nichž si návštěvníci propagačních akcí mohli vytočit malé dárky. Vrcholem bylo zjištění, že byla na jeden hovor na krizové infolince, kde se měly hlásit zprávy o závadném rybím mase, poskytnuta dotace devět tisíc korun. Zatímco měl tento projekt zvýšit konzumaci sladkovodních ryb, dosáhl pravého opaku. Spotřeba sladkovodních ryb u nás totiž klesla.
Zlaté rybky?
A zajímavé bylo i vyjádření tehdy nového ministra zemědělství Mariána Jurečky, který se nechal slyšet, že ho zjištění NKÚ vůbec nepřekvapilo. Prý měl vůči Rybě domácí od začátku velké výhrady. Po svém nástupu na ministerstvo rozhodl, že bude zrušena navazující kampaň Ryba sladkovodní za další desítky milionů korun. Sám poté opakovaně předložil návrh na projekt nový, naštěstí s podstatně menším rozpočtem. Ale rozjel další kampaň na podporu vodní akvakultury, pro změnu nazvanou Ryba na talíři, jejíž rozpočet činí „pouhých“ sedm milionů korun. V jejím rámci se například loni v některých vybraných supermarketech konal Týden s kaprem a byl spuštěn i stejnojmenný web, na němž si lidé mohou najít svého rybáře a uvařit si ryby podle několika receptů.
Utratit za každou cenu
Jako by to nebylo málo, nyní chce ministr Jurečka do projektu zapojit i Českou televizi a zaplatit jí čtyři a půl milionu korun za to, že natočí další tři díly Rybího světa Jakuba Vágnera. Podle ministerstva zemědělství má tato kampaň veřejnosti vysvětlit, že chov sladkovodních ryb je nedílnou součástí českého kulturního prostředí i gastronomických zvyklostí. První díl má být věnován chovu candáta, druhý sumci velkému a třetí amurovi. Vzhledem k tomu, že jsou tyto projekty financovány z evropských dotací, vnucuje se podezření, zda nejde spíše o to, utratit peníze stůj co stůj. Kdyby se za všechny ty miliony koupily ryby a chutně se připravily třeba dětem ve školních jídelnách, mělo by to větší smysl i efekt.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Adéla Hofmanová