Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Už se tam taky dostane kde kdo. Největší český muzikálový producent vzpomíná na Karla Svobodu, ale o současných hvězdách říká…

21.07.2017
Už se tam taky dostane kde kdo. Největší český muzikálový producent vzpomíná na Karla Svobodu, ale o současných hvězdách říká…

Foto: Seznam.cz

Popisek: Janis Sidovský ve Výzvě Seznamu s Adamem Junkem

Některé pražské muzikály by venku neobstály ani jako absolventské představení a hvězdy pop music sály neplní. Janis Sidovský hodnotí české muzikály a je hodně tvrdý… Sidovský je mužem, který spoluutváří českou muzikálovou scénu. Právě proto je jeho hodnocení české muzikálové produkce tak zajímavé. Nicméně z toho speciálně pražské muzikály nevychází právě nejlépe: „Některé pražské muzikály nemají ani úroveň absolventského představení v zahraničí,“ říká zkušeně v rozhovoru pro Výzvu Seznamu.

„Když jsem se vrátil k divadlu, slíbil jsem sám sobě, že budu produkovat jen kvalitní inscenace. Vypadá to, že jsem na dobré cestě,“ uvedl na svém Facebooku u zprávy o obnoveném představení Noci na Karlštejně, které se hraje na našem nejznámějším hradě. Podle Sidovského je úspěch tohoto představení pochopitelný: „Lidé mají rádi písničky Karla Svobody a mají rádi Karla IV,“ uvedl pro Seznam v rozhovoru s Adamem Junkem. 

Dracula vyprodukoval hvězdy

Janis Sidovský začal působit na české muzikálové scéně od jejích samotných porevolučních začátků. Byl u patrně nejúspěšnějšího českého muzikálu Dracula (měl na starost marketing a PR), který se uvádí dodnes a který vyprodukoval hned několik velkých hvězd - jmenujme třeba Daniela Hůlku, který přitom jen zaskakoval za zraněného Daniela Landu. Podle Sidovského by se dnes už něco takového přihodilo jen těžko: „Muzikálů je hodně a doba se změnila. Už není tak múzická, už se tam dostane kde kdo, je tam velká cirkulace lidí, kteří projdou několika tituly a nemají šanci se v jedné roli těm divákům vrýt do paměti, jsou alternováni, nemají jednoznačný tah na branku. Je to rozmělněné,“ odpovídá jasně pro Seznam. 

Doba velkých hvězd je pryč

Vytvořit dnes hvězdu je podle Sidovského těžké a nevděčné: „Doba velkých hvězd je  pryč, je pryč souznění hvězd a jejich manažerů. Pokud si myslíte, že jste hvězda, když máte milion shlédnutí na internetu, pak nejste. Když se pověsí plakát v Nové Pace, pak ten sál není plný, ale je poloprázdný. Fungují virtuálně, nikoliv reálně,“ reaguje v Seznamu Sidovský na trend dnešních hvězdiček z Youtube a Instagramu, které si myslí, že se popularita dá měřit počtem lajků a shlédnutí. Podle Sidovského bylo dříve více prostoru, kde hvězdu vytvořit: „Devadesátá léta patřila těm velkým zábavným pořadům, kterými někdo opovrhoval, ale kde bylo možné zpívat svůj repertoár, hity. Hity se také lépe tvořily.“ Pořady typu Tvoje tvář prý hvězdu také neudělají: „Tvoje tvář je skvěle odvedená řemeslná práce, ale nikdo z ní se hvězdou nestane jen pro to, že nemá svůj repertoár.“ 

Hvězdy pop music už sály neplní

Podle Janise Sidovského je kvalita představení a muzikálových herců speciálně v Praze diskutabilní: „Jak se zde objevili hodně kvalitní umělci, tak se objevili i ti, kdo by třeba v Londýně neobstáli. V Česku bohužel obsazeni jsou. Je to takový mix. To mě trápí, a tak se snažím jít cestou třeba Michala Kocourka v Kalichu, že obsazujeme jen lidi, kteří na to mají,“ sdělil v rozhovoru pro Seznam. Podle něj už ale neplatí, že hvězda pop music plní sály: „Když se obsadí někdo hodně mediálně známý, neplatí, že přitáhne diváky do hlediště.  Lidé chodí na tituly, na muzikálové umělce, kteří jsou zavedeni těmi rolemi a mají třeba ceny Thálie. Už nepotřebujete tolik hvězdu z rockové nebo pop hudby, ale kvalitu,“ uvedl Sidovský a ukazuje na příkladu: „Je to třeba Roman Tomeš, nebo Hana Holišová, je spousta nových lidí, kteří to dělají pár let a přesto jsou to významné osobnosti. Dnes muzikál uvádíte od čtvrtka do soboty, někdy do neděle a to jste šťastný producent, nehraje se už každý den v týdnu. Muzikálový herec musí obíhat, protože honoráře nejsou moc vysoké. Abyste se uživil, musíte hrát v několika titulech, nebo hrát činohru, dabing… Na Brodwayi je to ale stejné.“ 

České publikum je konzervativní

Podle Sidovského není právě snadné uvádět v domácím prostředí nové svěží kusy, které ale už mají za sebou bombastický úspěch třeba na Broadwayi: „České publikum je konzervativní, chce slyšet pořád ty samé písničky. Pokud chcete přinést Rent, pak pohoříte,“ hodnotí vkus českého diváctva.

Domácí produkci hodnotí pro Seznam celkově jako horší: „Hodně cestuji a musím říct, že jsem neviděl vyložený blábol. V Praze se zato hraje několik titulů, které by venku neobstály, ani jako školní představení. Od začátku do konce špatně, ale i tyto tituly najdou svého diváka. To degraduje celou branži, která se snaží dělat práci poctivě. Pokud se hodně navštěvuje titul, který nemá ty kvality, pak narazíte i s tím, pokud chcete dovézt něco mimořádného a ten divák to nestráví.“

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .

Vložil: Michaela Špačková