Opencard, Blanka, územní plán. Zasype Hudeček tyto pražské „tunely“?
25.06.2013
Foto: Profimedia.cz
Popisek: Neukrojil si mladý primátor příliš velké sousto?
Nového primátora Tomáše Hudečka a jeho kolegy čeká ve vedení řada výzev. Vybrali jsme ty největší a nejznámější problémy, které Prahu tíží už řadu let. Jak si nová rada v čele s mladým ambiciózním primátorem povede? Nezlomí jim vaz Opencard, Blanka nebo Metropolitní územní plán? Jakou šanci to zvládnout jim dáváme v procentech? Čtěte...
Opencard: Pravděpodobnost, že nové vedení města konečně zkrotí nevýhodné smlouvy - 30%
- Celkové náklady: 1 033 000 000 Kč
- Příjmy: 38 000 000 Kč
- Počet karet: 1 100 000
Kritizovaný megalomanský projekt Opencard už zlomil vaz svému duchovnímu otci Pavlu Bémovi i jeho neúspěšnému léčiteli Bohuslavu Svobodovi. Karta pražana stála od roku 2006 do roku 2012 přes miliardu korun. Příjmy z tohoto projektu se přitom drží na skromných 38 milionech. Kvůli Opencard navíc dektektivové začátkem tohoto roku obvinili 10 radních z ODS a TOP 09 a to včetně tehdejšího primátora Svobody a jeho dnešního nástupce Hudečka.
Podezřelí jsou z porušení povinnosti při správě cizího majetku a porušení předpisu o pravidlech hospodářské soutěže. Za to jim hrozí až 8 let za mřížemi. Obvinění se týká zakázky za zhruba 74 milionů korun, kterou získala firma Haugess. Což je ta samá společnost, které kvůli nevýhodným smlouvám v éře Pavla Béma Praha už v minulosti zaplatila astronomické sumy. Tyto smlouvy jsou ale údajně tak šikovně napsané, že se z nich Praha prakticky nemá šanci vyvázat.
Tunel Blanka: Pravděpodobnost, že nové vedení města stihne termín - 55%
- Celkové náklady: 36 000 000 000 Kč
- Roční provoz: 200 000 000 Kč
- Denně projede: 90 000 aut
- Zahájení stavby: duben 2007
- Termín dokončení: jaro 2014
V příštím roce by měl být hotov tunelový komplex Blanka, který má ulehčit od dopravy nejen centru Prahy ale hlavně všem, kteří přes hlavní město přejíždí. Denně by tunelem mělo projet asi 90 tisíc aut. Stavba se ale od svého zahájení v roce 2007 každým rokem prodražuje. Celkové náklady by měly vyšplhat na 36 miliard korun. Za to by se dalo pořídit 38 nových Boeingů 737, 8 tisíc vozů Porsche 911, nebo 43 tun zlata.
Navíc po dokončení stavby bude město každý rok ve svém rozpočtu najít dalších 200 milionů korun na údržbu a provoz. Stavbu provází problémy doslova na každém kroku. Naposledy to bylo pozastavení plateb firmě Metrostav. To vedení města vysvětluje tím, že se během výstavby udělaly významné změny v projektu, které bylo třeba zkontrolovat. Plánované dokončení tunelu Blanka v dubnu příštího roku bude jedním z těžších úkolů.
Metropolitní územní plán: Pravděpodobnost, že se ho podaří prosadit - 65 %
- Měřítko původního plánu: 1:10 000
- Měřítko nového plánu: 1:25 000
- Dokončení plánu: 2016
Původní návrh na nový územní plán, který se začal připravovat ještě za Pavla Béma byl v době primátorování Bohuslava Svobody pražskými zastupiteli doslova smeten ze stolu. Byl to právě současný primátor Hudeček, který totiž přišel se zcela novou koncepcí. Starý systém totiž údajně nahrával korupci. Metropolitní územní plán by měl být hotový do roku 2016.
Má však velké zástupy kritiků, kterým vadí nejen náhlé zastavení prací na původním plánu ale také to, že Metropolitní územní plán má mít menší měřítko a nepůjde tak tolik do detailu a bude celkově jednodušší. Hudeček má také značné problémy s tím jak laické i odborné veřejnosti svůj přístup vysvětlit. Jen málo kdo totiž rozumí tomu, v čem vlastně má být jeho návrh lepší.
Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ');! Těšíme se na ně.