Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Některé české televizní seriály jsou nejen stupidní, ale také nebezpečné. Co na to autoři protikuřáckého zákona? Komu je vše dovoleno a komu nic?

03.06.2017
Některé české televizní seriály jsou nejen stupidní, ale také nebezpečné. Co na to autoři protikuřáckého zákona? Komu je vše dovoleno a komu nic?

Foto: TV Nova

Popisek: Je libo džusík? Takhle vypadá podprahová reklama, na které televize vydělávají

Ve srovnání s vynikajícími zahraničními televizními počiny, které vysílá například Česká televize, je naprostá většina současných televizních seriálů domácí provenience ubohou šmírou. Inteligencí diváků pohrdá a většina projektů komerčních kanálů vzniká s cílem vytřískat z nich co největší zisk. Tomu se podřizují i scénáře a stále častěji tak jde spíše o hranou reklamu. Nezřídka i za cenu, že nebezpečný product placement může ohrozit diváky, především ty nejmladší.

V Česku tento týden začal platit nebývale tvrdý protikuřácký zákon, který se ovšem týká i alkoholu a drog. Jeho propagátoři přitom celkem rozumně argumentují tím, že je nutné především posílit ochranu zdraví dětí a mládeže před škodami na zdraví, způsobenými různými návykovými látkami. Ale jak již u nás bývá zvykem, všemožné zákazy a příkazy jsou omezeny pouze na vybrané subjekty. Zatímco provozovatelé restaurací budou citelně postihováni, masově sledované televizní stanice mohou nadále zcela beztrestně propagovat konzumaci alkoholu nebo cigaret prostřednictvím skryté reklamy a tzv. product placementu.

Seniorky s panákem a cigaretou, kantoři s flaškou a doutníkem

Příkladem jsou mnohé epizody oblíbeného seriálu televize Nova Ulice, kde se bez sklenky alkoholu neobejde téměř žádná scéna, z nichž mnohé jsou situovány přímo do hospody nebo do ‘cool‘ baru, kde se pije v podstatě nepřetržitě a napříč generacemi. Jedna z hlavních protagonistek, seniorka Vilma, si s kámoškami při každé možné příležitosti dopřeje griotku a svádí k tomu i svoji vnučku. Frustrovaná podnikatelka Adriana se také bez pití neobejde, a navíc se čas od času uchýlí i k drogám. Její děda Pešek navzdory nemocem, jimiž trpí, hulí jednu cigaretu za druhou a namísto zdravotní procházky raději zajde na pivo. Alhoholem se vydatně posilují i policisté, kteří v Ulici vystupují. Když kantoři připraví rozlučku svého kolegy se svobodou, která se odehrává u jednoho z nich doma, na baru v kuchyni jsou přichystány lahve s pivem vybraných značek. Kromě pití si partička dopřává profesionální společnici a doutníky.

Kumulace coly

Pokud už je počet lahví alkoholu na place příliš okatý, nastupuje product placement v podobě všudypřítomné Coca-coly. V tomto případě jde navíc pravděpodobně o porušení pravidel ‘PP‘, protože podle nich se určitý produkt nesmí vyskytovat v nepřirozené kumulaci a nesmí být zdůrazňován. A jestliže v jednom jediném dílu Ulice popíjí colu návrhářka se svou švadlenou, poté syn, přicházející domů, pak rodiče a nakonec i jejich hosté na rodinné oslavě, přirozené to rozhodně není. Navíc Coca-cola mimochodem zdraví také příliš neprospívá a jsou známy případy, kdy se stala příčinou smrti. V některých státech (například v Mexiku) zabila konzumace coly více  lidí než užívání drog. Mexická vláda proto musela, a to především s ohledem na alarmující nárůst obezity u dětí, zavést speciální daň na sladké nápoje a jejich spotřeba díky tomu začala klesat.

Země mladistvých pijanů a kuřáků

Samozřejmě není možné, aby stát lidem zakázal všechny prohřešky a pokušení. Je však nutné, aby v boji proti návykovým látkám postupoval komplexně a spravedlivě. Je paradoxem, že nejvíc jsou postihováni prodejci alkoholu, ale komerční média, která chuť na něj povzbuzují všemi rafinovanými prostředky a vydělávají na tom obrovské peníze, zůstávají za svůj nemalý podíl viny bez trestu. Počet mladistvých, kteří konzumují alkohol, aby byli ‘cool‘, je u nás přitom doslova děsivý, totéž platí o cigaretách. Česko je na třetím místě s nejvyšším procentuálním zastoupením mladých kuřáků a v první desítce také figuruje s počtem opilých mladistvých. Stále častější jsou vážné otravy mládeže, jejichž počty již dosahují několika ročně. V rizikových dnech, jako je například konec školního roku, musí dokonce záchranky posilovat služby, aby zvládly přísun namol opilých náctiletých pacientů.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na

Vložil: Adéla Hofmanová