Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Některé české televizní seriály jsou nejen stupidní, ale také nebezpečné. Co na to autoři protikuřáckého zákona? Komu je vše dovoleno a komu nic?

03.06.2017
Některé české televizní seriály jsou nejen stupidní, ale také nebezpečné. Co na to autoři protikuřáckého zákona? Komu je vše dovoleno a komu nic?

Foto: TV Nova

Popisek: Je libo džusík? Takhle vypadá podprahová reklama, na které televize vydělávají

Ve srovnání s vynikajícími zahraničními televizními počiny, které vysílá například Česká televize, je naprostá většina současných televizních seriálů domácí provenience ubohou šmírou. Inteligencí diváků pohrdá a většina projektů komerčních kanálů vzniká s cílem vytřískat z nich co největší zisk. Tomu se podřizují i scénáře a stále častěji tak jde spíše o hranou reklamu. Nezřídka i za cenu, že nebezpečný product placement může ohrozit diváky, především ty nejmladší.

V Česku tento týden začal platit nebývale tvrdý protikuřácký zákon, který se ovšem týká i alkoholu a drog. Jeho propagátoři přitom celkem rozumně argumentují tím, že je nutné především posílit ochranu zdraví dětí a mládeže před škodami na zdraví, způsobenými různými návykovými látkami. Ale jak již u nás bývá zvykem, všemožné zákazy a příkazy jsou omezeny pouze na vybrané subjekty. Zatímco provozovatelé restaurací budou citelně postihováni, masově sledované televizní stanice mohou nadále zcela beztrestně propagovat konzumaci alkoholu nebo cigaret prostřednictvím skryté reklamy a tzv. product placementu.

Seniorky s panákem a cigaretou, kantoři s flaškou a doutníkem

Příkladem jsou mnohé epizody oblíbeného seriálu televize Nova Ulice, kde se bez sklenky alkoholu neobejde téměř žádná scéna, z nichž mnohé jsou situovány přímo do hospody nebo do ‘cool‘ baru, kde se pije v podstatě nepřetržitě a napříč generacemi. Jedna z hlavních protagonistek, seniorka Vilma, si s kámoškami při každé možné příležitosti dopřeje griotku a svádí k tomu i svoji vnučku. Frustrovaná podnikatelka Adriana se také bez pití neobejde, a navíc se čas od času uchýlí i k drogám. Její děda Pešek navzdory nemocem, jimiž trpí, hulí jednu cigaretu za druhou a namísto zdravotní procházky raději zajde na pivo. Alhoholem se vydatně posilují i policisté, kteří v Ulici vystupují. Když kantoři připraví rozlučku svého kolegy se svobodou, která se odehrává u jednoho z nich doma, na baru v kuchyni jsou přichystány lahve s pivem vybraných značek. Kromě pití si partička dopřává profesionální společnici a doutníky.

Kumulace coly

Pokud už je počet lahví alkoholu na place příliš okatý, nastupuje product placement v podobě všudypřítomné Coca-coly. V tomto případě jde navíc pravděpodobně o porušení pravidel ‘PP‘, protože podle nich se určitý produkt nesmí vyskytovat v nepřirozené kumulaci a nesmí být zdůrazňován. A jestliže v jednom jediném dílu Ulice popíjí colu návrhářka se svou švadlenou, poté syn, přicházející domů, pak rodiče a nakonec i jejich hosté na rodinné oslavě, přirozené to rozhodně není. Navíc Coca-cola mimochodem zdraví také příliš neprospívá a jsou známy případy, kdy se stala příčinou smrti. V některých státech (například v Mexiku) zabila konzumace coly více  lidí než užívání drog. Mexická vláda proto musela, a to především s ohledem na alarmující nárůst obezity u dětí, zavést speciální daň na sladké nápoje a jejich spotřeba díky tomu začala klesat.

Země mladistvých pijanů a kuřáků

Samozřejmě není možné, aby stát lidem zakázal všechny prohřešky a pokušení. Je však nutné, aby v boji proti návykovým látkám postupoval komplexně a spravedlivě. Je paradoxem, že nejvíc jsou postihováni prodejci alkoholu, ale komerční média, která chuť na něj povzbuzují všemi rafinovanými prostředky a vydělávají na tom obrovské peníze, zůstávají za svůj nemalý podíl viny bez trestu. Počet mladistvých, kteří konzumují alkohol, aby byli ‘cool‘, je u nás přitom doslova děsivý, totéž platí o cigaretách. Česko je na třetím místě s nejvyšším procentuálním zastoupením mladých kuřáků a v první desítce také figuruje s počtem opilých mladistvých. Stále častější jsou vážné otravy mládeže, jejichž počty již dosahují několika ročně. V rizikových dnech, jako je například konec školního roku, musí dokonce záchranky posilovat služby, aby zvládly přísun namol opilých náctiletých pacientů.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na

Vložil: Adéla Hofmanová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace