Bez něj by Gott, Vondráčková či Neckář byli namydlení. Věřte-nevěřte, za proměnou toporných loutek v roztančené hvězdy stál magistrátní úředník. Tajnosti slavných
24.05.2017
Autor: repro ČT
Popisek: Frank Towen s Helenou Vondráčkovou
Český Astaire se vypracoval na světovou taneční špičku, doma mu to ale někteří nedokázali odpustit. Závist je prostě jed. Přesto by bez jeho kumštu možná dodnes stáli naši zpěváci na pódiích jako solné sloupy.
Traduje se, že u velké proměny zpěváků české pop music stálo v šedesátých letech minulého století stál nápad, s nímž přišlo legendární trio Golden Kids, tedy Helena Vondráčková, Marta Kubišová a Václav Neckář. Stát na pódiu jako tvrdé Y, to už ve třech přece jenom vypadalo prapodivně. Připadali si toporní, a tak oslovili známého tanečníka a choreografa, aby s tím něco udělal. Oním zázračným kouzelníkem, který rozhýbal české zpěváky, nebyl nikdo jiný než někdejší magistrátní úředník František Novotný. Svět ho ale poznal jako mimořádného tanečníka a choreografa Franka Towena.

Český Fred Astaire v mládí
Chtěl se stát českým Astairem
Narodil se 27. října 1912 ve velmi dobře situované pražské rodině a podle přání rodičů se měl stát obchodníkem. A tak poslušně odmaturoval na obchodní akademii a pustil se i do studia na Vysoké škole ekonomické. Ta však nedokončil a léta se pak živil jako magistrátní úředník. Již v dětství ale propadl tanci, který se stal jeho celoživotní vášní. Základy klasického baletu si osvojil pod vedením slavného Remislava Remislavského, absolventa carské baletní školy ve Varšavě, který stanul počátkem 20. let jako první Polák v čele baletního souboru našeho Národního divadla. U významné choreografky, tanečnice a pedagožky Marie Aubrechtové se naučil základy tap dance, tedy stepování. Dál se zdokonaloval u amerického stepaře Boba Parkera, který hostoval v pražské Alhambře. A mimořádně ho inspirovaly i slavné americké hudební filmy, především ty s Fredem Astairem a Ginger Rogers. Poté ke svému umění přidal ještě výrazový tanec.
Manželé amatéři
Ve třicátých letech se ještě jako František Novotný probojoval v páru s manželkou Annou Romlerovou na samotnou špičku evropských tanečníků. Vítězili v mnoha domácích i zahraničních tanečních soutěžích, během sedmi let posbírali na čtyři desítky významných ocenění, vždy ale jako amatéři. Na profesionální dráhu se František vydal až z donucení během druhé světové války. Po osvobození se stal členem tanečního souboru Hudebního divadla Karlín a působil i v operetním Tylově divadle v Nuslích. Když přesídlil do Alhambry, stal se šéfem tamního baletu, kromě toho ale vystupoval i ve Varieté Praga, s nímž projezdil celou republiku. V padesátých letech se stal zaměstnancem Hudební artistické ústředny, která mimo jiné připravovala všechny profesionální artisty pro cirkusy a varieté, a s artisty pak spolupracoval prakticky až do konce života. Příležitostně působil také jako choreograf a taneční poradce v řadě a nejrůznějších tanečních souborů, dokonce krátce působil jako externí taneční pedagog a choreograf u Uměleckého souboru ministerstva vnitra.
...a takhle stepoval ve svých šestasedmdesári letech:
Zrodil se Frank Towen
Mezinárodně uznávaný tanečník zasedal v porotách různých mezinárodních soutěží společenského tance a stepu, o tanci přednášel i psal do odborných publikací, novin a časopisů. Přispěl i do Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby. Kvůli zahraničí a z lásky k americkým kořenům tap dance v té době přijal jméno Frank Towen. Působil v polské televizi, pro televizi NDR se podílel na přípravě berlínského revuálního pořadu Ein Kessel Buntes, které pravidelně vysílala i Československá televize. Samozřejmě spolupracoval i s naší televizí a filmem, podílel se na choreografii módních přehlídek… To všechno stihl díky neúnavné píli, pracoval s plným nasazením klidně i dvanáct hodin denně. Na přelomu padesátých a šedesátých let se ani jemu nevyhnul zákaz činnosti, a tak vystupoval v estrádních programech s orchestry Karla Vlacha, Gustava Broma či Jiřího Procházky a často bývala jeho partnerkou americká tanečnice Jacquelin Ward, která žila v Praze.
Stepující Helena
Frankův velkolepý úspěch v zahraničí budil doma závist, a tak byl obrovský problém natočit s ním či o něm dokument. Přesto několikrát stanul i před kamerou. V roce 1972 si zahrál ve snímku Zpívající film s Waldemarem Matuškou a Helenou Vondráčkovou, která právě jemu vděčí za své stepařské umění, což mu nikdy nezapomněla. Několikrát byl hostem její show, naposledy v roce 1988 v televizním pořadu Miliónová Helena, v němž si s ní navzdory svému pokročilému věku i mistrně zastepoval. Jeho rukama ale prošla řada dalších hvězd populární hudby, od Karla Gotta a Jiřího Korna přes Janu Kratochvílovou a duo Kamélie až po Václava Neckáře či Josefa Laufera. Dvacet let vedl v Klicperově divadle v Praze-Kobylisích taneční kurzy pro dospělé i děti a právě na této scéně působila jeho věhlasná Experimentální skupina, zaměřená na jazz dance.

Při tréninku
Láska až za hrob
Právě v ‘Klicperáku‘ potkal také svoji druhou manželku Evženii Tomkovou-Towenovou, která se stala jeho dobrou vílou. Po sérii infarktů, po nichž se jeho zdravotní stav výrazně zhoršil, musel v roce 1988 profesionální dráhu definitivně ukončit, život bez tance ho ale vůbec netěšil. Nad vodou ho držela jenom Evženie, která s ním jako jediná zůstala až do konce. Frank Towen zamřel 27. prosince 1991, bylo mu devětasedmdesát let.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na
Vložil: Adina Janovská