Neříkejte Pelíšky; ať to není čtvrtý díl nějaké hrůzy. V kinech se objeví až ve čtvrtek, ale už teď budí vášně i kritiku. Nejvíce to slízla Geislerová
22.04.2017
Foto: CinemArt
Popisek: Zahradnictví: Aňa Geislerová, její muž Martin Finger a ´rodinný přítel´ Ondřej Sokol
FOTOGALERIE První díl trilogie Zahradnictví tradičního tvůrčího tandemu Jarchovský Hřebejk s názvem Rodinný přítel bude mít oficiální distribuční premiéru v kinech až ve čtvrtek. Již ale běžel třeba na plzeňském Finále… Filmová kritika se ale drží zvyku film recenzovat až po premiéře, takže dosud vyšla jediná profesionální recenze, která je ale spíše glosou. Ani na filmovém webu ČSFD.cz zatím k dílu samotnému nikdo nic nenapsal, to ale neznamená, že by si diskutéři neřekli svoje…
První, co je dráždí, je spojení s českým rodinným stříbrem, filmem Pelíšky, asi nejpovedenějším snímkem dua Jarchovský Hřebejk, které v posledních letech působilo čím dál vyčerpaněji; a filmy, které neustále chrlí tempem takřka jeden ročně, mají sestupnou úroveň. Právě od Zahradnictví si slibují návrat na výsluní a ty Pelíšky sami propagují v traileru: Tři díly trilogie, jejíž čtvrtý film už je známý… „Na film jsem zvědav, ale zároveň jsem k němu velmi skeptický,“ píše divák s nickem Kaufman v diskuzi na ČSFD.cz a Ištván87 poznamenává: „Když to má být prequel k Pelíškům, tak mi nějak v celé trilogii chybí postava pozdější paní Krausové, kterou v Pelíškách hrála paní Vašáryová. Ta paní byla očividně Slovenka, ale ve výčtu jsou jen české herečky.“ „Ach, né! Nedávejte to do souvislosti s Pelíšky, protože pak budou Pelíšky brány snad jako čtvrtý díl nějaké hrůzy. Ach jo, na všem rejžovat,“ shrnul pesimisticky Reyak.
Pořád ti samí herci, chtělo by to změnu
Pokud vynecháme hudbu Petra Ostrouchova, na které si diskutéři také smlsli, největší kritiku sklidilo obsazení. A to proto, že podle diváků český film točí dokola pořád těch samých pár herců, leckdy z Dejvického divadla. V případě filmu Rodinný přítel jde o trojici Novotný, Krobotová, Melíšková, jak se diskutující shodli. „Nemluvím jen o Geislerce - mluvím o jistém jádru herců, většinou z Dejvického divadla, které se točí stále dokola ve skoro každém českém filmu (pokud to tedy netočí Troška nebo nějaký študák). Tím, že to jádro herců je oproti minulosti sotva desetinové, bije tato skutečnost nejen mne výrazně do očí. Stačí si přečíst pár komentářů pod českými filmy, kde lidé mají podobné připomínky, takže jim tato skutečnost také přijde zarážející. Jednoduše - jestli se dříve v českých filmech prostřídalo řekněme osmdesát kvalitních herců za rok, dnes je jich tak osm, deset, kteří se točí stále dokola,“ píše Ninadel. A Honajz dodává: „A copak to není pravda, že v českých filmech hrají převážně Geislerová, Holubová, Macháček, Melíšková, Polívka, Liška, Trojan, a sem tam Krobot, Dyk, Kerekeš nebo Majer? Je to stále na jedno brdo, ten herecký výběr, točí se to stále dokola.“ Rom4n zakončil: „Stále rovnakí herci. Už by bolo fakt treba niečo nové,“ s čímž diskutéři souhlasili.
Rodinný přítel ostudu Pelíškům neudělal, naopak, píše TotalFilm
Web se z toho vyzul obratně, svou glosu uvedl jako ´První dojmy´ a píše: „Rodinný přítel dokládá, že jde v rámci našeho teritoria o obří a nekompromisní producentský projekt (Viktor Tauš). Odhlédnu-li od velmi dobře napsaného scénáře se skvěle prokreslenými charaktery, nejde přehlédnout dokonalá výprava. A za slovem dokonalá tentokrát opravdu pevně stojím. Pro film vznikly úžasné stavby (Jan Kadlec), které rozhodně nevypadají nakašírovaně. Tvůrci tentokrát neponechali nic náhodě. Na plátně neuvidíte nic rušivého, žádné dobové nesmysly ani nedotažená technická místa. Vše doplněno opravdu velkorysou a citlivou kamerou polského debutanta Barteka Cierlicy. Cierlica si s obrazem a nádhernou výpravou hraje jak ve velkých celcích, tak i komorně laděných vánočních scénách.“
I Ondřej Sokol sklidil chválu
„Konečně významnou dramatickou příležitost dostal v Rodinném příteli Ondřej Sokol. Ve vypjatých scénách ukazuje, že umí strhnout silným výkonem, a to nejen v komediální rovině, která je mu vlastní. Postava Jiřího v sobě snoubí vtip, charisma i citlivost a nevyhnutelnou bolest. Po uvěznění Jindřicha (Martin Finger), který doplácí na svou účast v protinacistickém odboji, se Jiří nezištně stará o jeho rodinu. Léta odloučení Jindřicha s Vilmou (Aňa Geislerová), ale udělá své. Mezi Jiřím a Vilmou se rodí silný cit, který nesmí být naplněn…,“ píše TotalFilm, který naopak to „provařené“ obsazení chválí celé.
„Rodinný přítel má skutečně luxusní obsazení. Krom ústřední Aňy Geislerové a zásadní role Martina Fingera tu najdeme také Gabrielu Míčovou, Kláru Melíškovou, Lenku Krobotovou, Jiřího Macháčka, Sabinu Remundovou, Karla Dobrého a další. Dobrou ruku má Hřebejk tradičně i v obsazování dětských rolí. Samuel Budiman jako Karlík je neodolatelný. Děti samotné spolu se Sokolem zajišťují občasný divácký výsadek z jinak melodramatického hávu prvního dílu trilogie.“
Největší projekt autorského dua Jan Hřebejk - Petr Jarchovský
Rodinný přítel je první z filmů trilogie Zahradnictví, rodinné ságy, kterou Jan Hřebejk s Petrem Jarchovským považují za své „životní dílo". Tři mladé ženy (Aňa Geislerová, Gabriela Míčová a Klára Melíšková) a jejich dvě děti (Samuel Budiman a Josefína Marková) čekají během německé okupace na návrat svých vězněných mužů a otců (Martin Finger a Jiří Macháček). Válkou vynucenému rodinnému společenství mezitím obětavě pomáhá rodinný přítel, lékař Jiří (Ondřej Sokol).
„Tento film je příběhem lásky, která nesměla být naplněna. Vypráví o věrnosti, touze, vině a lásce, o odchodech a návratech, o rodině, rodičích a dětech. Jde o rodinný portrét viděný pohledem žen, které osud svedl dohromady. Je intimním příběhem lásky, o které všichni vědí a všichni musí pomlčet," prozradil autor scénáře Petr Jarchovský, který cítil dluh vůči mamince, jejíž postava se neobjevila ve filmu Pelíšky, a tak o ní vypráví ve třech filmech Zahradnictví.
Ústřední trojici v jakémsi ´milostném trojúhelníku´ ztvárnili Ondřej Sokol, Aňa Geislerová a Martin Finger. „Snažil jsem se pro postavy, o kterých mi Petr vyprávěl asi od patnácti let, a některé jsem i osobně znal, najít co nejlepší herce," vysvětlil režisér Jan Hřebejk. „Ondra byl příjemný, soustředěný a vtipný. A taky nesmírně inteligentní, krásný a skromný. Martin zase doslova nenápadný. Tichý a pozorný. Pak vás úplně dostane, jak hraje. Mám ráda, když jsou herci na place soustředění a práci poctivě odkrajují. Což oba dělali. A to mě hodně bavilo," svěřila se herečka Aňa Geislerová. „Na tom našem trojúhelníku bylo hezké to, že Ondra s Martinem jsou i ve skutečnosti kamarádi z dětství," dodala o dvou životních mužích své postavy Vilmy.
Ústřední dvojice zestárne ve filmech o dvacet let
Všechny tři filmy se natáčely souběžně už od června 2016, vznikly pro ně největší filmové dekorace v novodobé historii českého filmu, a dohromady šlo o více než 80 natáčecích dnů. Poslední den, kdy se točilo celou noc v areálu Psychiatrické nemocnice v Bohnicích, bylo na place i s komparzisty přes 130 herců, které už od brzkého odpoledne připravovala početná skupina maskérů a kostymérů.
Dvojice Geislerová – Finger prochází všemi třemi filmy a „zestárne“ tak o dvacet let. Proto byla v tomto projektu velmi zásadní práce uměleckého maskéra. „Když se podaří roli podpořit ještě maskou, tak to ohromně pomůže. Podívat se na sebe do zrcadla mi hodně napoví, jak mám postavu hrát. Náš maskér Zdeněk Klika byl naprosto excelentní,“ vysvětlil Martin Finger, který si pochvaloval i „partneření“ s Aňou Geislerovou. „Je krásné, že můžu hrát s divou českého filmu. Před rokem bych se ani nenadál, že si zahraju zrovna s Aňou, a že bude moje manželka. Úžasné potkání!“ dodal herec.
Všechny tři filmy spojuje zahradnictví
První část trilogie s názvem Rodinný přítel přijde do kin 27. dubna 2017 a představí zejména milostný trojúhelník tvořený Aňou Geislerovou, Ondřejem Sokolem a Martinem Fingerem na pozadí válečných let v naší zemi. Druhý film se soustředí na dobu poválečnou a zvraty v období po roce 1948 v příběhu Dezertér, postaveném především na rodině majitele kadeřnického salonu Jiřího Macháčka. Jeho ženu ztvárnila Gabriela Míčová, její sestry Klára Melíšková a Aňa Geislerová. V kinech se objeví 28. září 2017. V závěrečném Nápadníkovi, který uzavře celou trilogii děním v 50. letech, a do kin přijde 16. listopadu 2017, diváci uvidí mladou dvojici Annu Fialovou a Ivana Luptáka.
Všechny tři filmy spojuje zahradnictví „zahradníka“ Davida Novotného a jeho ženy Lenky Krobotové jako místo rodinného stmelování, posouvání osudů jednotlivých postav a zázemí napříč dobami a režimy.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Anička Vančová