Podivná protekce pro veřejnoprávní moderátorku. Proč je jí věnováno tolik pozornosti na úkor jiných a vše jí projde? I skrytá reklama na cigarety...
01.04.2017
Foto: rozhlas.cz
Popisek: Moderátorka Lucie Výborná
Problematice veřejnoprávní České televize je věnována značná pozornost. Mnohem méně to však platí o dalším důležitém médiu veřejné služby, Českém rozhlasu. Ten se dostane na přetřes jen výjimečně. Velký poprask například vyvolalo angažmá moderátorky Lucie Výborné, která se proslavila svým působením na komerčních stanicích nebo v bulvárním týdeníku Story. V roce 2008 proti ní dokonce zaměstnanci stanice Radiožurnál protestovali v petici.
Za angažováním Lucie Výborné stála nová ředitelka Radiožurnálu Barbora Tachecí. Ta se oblíbenou stanici snažila radikálně změnit, což se nelíbilo ani většině podřízených, ani posluchačům. Koncept, který Tachecí zavedla, jim totiž připomínal schéma komerčních rádií. Hlasitý protest nakonec skončil jejím odvoláním, ale Výborná moderátorkou zůstala. A dokonce se dnes na této stanici těší zcela výjimečnému postavení, jaké lze srovnat snad jedině s pozicí Václava Moravce v České televizi.
Výborná ano, ostatní ne?
Dnes už má Výborná podobně jako on pořad, který nese její jméno „Host Lucie Výborné“, zatímco dříve se dopolední hodinové rozhovory vysílaly pod názvem Host Radiožurnálu. A tak se jmenují i nadále, pokud je moderuje někdo jiný, například nesrovnatelně profesionálnější Patricie Strouhalová. Ta se na rozdíl od Výborné (která často ráda hovoří sama o sobě) jako moderátorka ‘upozaďuje‘ a veškerý prostor dává zpovídané osobnosti. Patricie respektuje, že posluchače zajímá především pozvaný host, a tak se nepředvádí, co vše četla, viděla a slyšela nebo co si myslí. Možná to je právě ten důvod, proč se její víkendové rozhovory nejmenují Host Patricie Strouhalové. A stejně tak se lze oprávněně ptát, proč není pořad Večerní host Radiožurnálu pojmenován po dalších výtečných moderátorech Zuzaně Burešové a Vladimíru Krocovi? Dělají snad svoji práci hůř? Nebo jsou jejich hosté méně atraktivní? Kdepak, právě naopak.
Výborná v opeře
Tento týden se Výborné dostalo další protekce, když jí Český rozhlas uspořádal zvláštní vysílání, nazvané Výborná v opeře, v němž slavila 100 000 minut svých odvysílaných rozhovorů. Do pražské RockOpery si proto pozvala pět výjimečných hostů, zpěváka Miro Žbirku, lékaře Vladimíra Beneše, trenérku paměti Michaelu Karsten, režiséra Jiřího Stracha a herce Jiřího Bartošku. Údajně šlo o hosty, kteří se zapsali do historie tohoto pořadu. Podle šéfredaktora Radiožurnálu patří rozhovory Lucie Výborné k tomu nejlepšímu, co je možné v českých rádiích slyšet. Kromě toho, že je to zcela nekolegiální vůči ostatním dlouholetým dříčům v etéru Českého rozhlasu, například vynikajícím moderátorům Nočního Mikrofóra, tak to především není pravda.
Bůh a cigára
V ‘opeře‘ to Výborná názorně předvedla. Svých hostů se ptala na věci, na které stokrát odpověděli u jiné příležitosti. Žbirkova historka, jak mu Paul Mc Cartney hrál v šatně svoji novou skladbu, už je trapně obehraná. Stejně jako blábol režiséra Stracha, že mu Bůh zařídil, aby při natáčení jeho filmu Anděl Páně napadl sníh a aby se Jiří Bartoška, coby jeden z jeho protagonistů, uzdravil z rakoviny. Doslova skandální pak byly její dialogy s Benešem a Bartoškou na téma kouření, především když Bartoška opakovaně tlachal, že mu lékaři doporučovali, aby kouřit nepřestal, protože tělo by se prý leklo. A Vladimír Beneš se jako lékař zase nechal slyšet, že v naší společnosti je těžké přestat kouřit a že je ve věku, kdy muž má mít nějakou tu neřest. Namísto toho, aby se nad tím Výborná alespoň pozastavila, vtipkovala, že se již Bartoška co do délky cigaret prokouřil z Prahy až do Hořesedel. Nezapomněla se přitom ale pochlubit, že má jako profesionálka věci ve svých rukou.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na
Vložil: Adéla Hofmanová