Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Takhle si tu žijem! Denně nám ztrpčují život, protestovali jsme, jak to šlo. Jenže radnice rozhodla „demokraticky“. Životní K.O.

19.03.2017
Takhle si tu žijem! Denně nám ztrpčují život, protestovali jsme, jak to šlo. Jenže radnice rozhodla „demokraticky“. Životní K.O.

Autor: ČT

Popisek: Zóna placeného stání - ilustrační foto

Modré zóny neboli zóny placeného stání (ZPS) možná pro někoho opravdu představují úlevu. Možná zaparkují i před svým domem. Mnohem víc je ale těch, jimž denně způsobují problém. „Když vidím projíždět monitorovací auto firmy Eltodo, připadám si jako ve světě podle Orwella,“ povzdychla si čtenářka Jana Š.

Skutečnost, že v lokalitách s tzv. modrými zónami je povětšinou mnohem méně parkovacích míst než vydaných povolenek, je pouze jedním z celé řady problémů, které komplikují tamním obyvatelům život. Je to problém pro příbuzné, kteří se chtějí vzájemně navštěvovat a každý bydlí v jiné části Prahy, nebo někdo z nich nebydlí v hlavním městě vůbec. Problém pro děti, které chtějí pomáhat starým rodičům. A nejen pro ně. Lidé, kteří v dané lokalitě bydlí v pronájmu bez trvalého bydliště, nemají na povolenku nárok vůbec. „Nechápu, proč nemůže být vystavena povolenka po předložení nájemní smlouvy,“ zlobí se paní Jana.

Ohrožené podnikání

ZPS vážně komplikují život i řadě podnikatelů, protože si každý nemůže dovolit platit 12 000 až 36 000 korun ročně za povolenku. Komplikují každodenní provoz firmám, které drží pohotovost, a jejich zaměstnanci tudíž potřebují parkovat se služebním vozem před svým domem. V řadě případů mohou ovlivnit i podnikatelskou činnost v tom smyslu, že omezují parkování zákazníků.

Peníze jsou až na prvním místě

V některých částech Prahy 8 začaly ZPS platit od 1. října 2016, a to i na sídlištích s velkými panelovými domy, přestože jejich obyvatelé dali včas svůj nesouhlas jasně najevo sepsáním petice. Sehnali několik tisíc podpisů, zúčastnili se zasedání zastupitelstva a interpelovali starostu 8 a radního Karla Šaška, zodpovědného za dopravu. „Naši představitelé sami řekli, že počítají s výběrem parkovného ve výši 250 milionů korun za rok a již se těší, jak je utratí. Takže jediné je snaha vybrat peníze za povolenky, parkovné a pokuty, to že by opravili díry na parkovištích, zřejmě nehrozí. Nejhezčí na tom je, že se zaštiťují tím, jak to dělají pro nás. Na můj argument, že jsem zvědav na zázrak, který se stane 1. 10. 2016, kdy 150 aut rezidentů zaparkuje na 100 parkovacích místech, která jsou k dispozici, neměli odpověď,“ dodal k tomu jeden z aktivních účastníků jednání.

Nesouhlasíte? Na a co?

Zanedlouho se objevila na internetových stránkách ÚMČ Prahy 8 informace, že radnice chce vyjít vstříc požadavkům občanů a po projednání s obyvateli je připravena požádat o rozšíření ZPS. „Nejsem sama, kdo s rozšířením ZPS nesouhlasil, a tak jsme začali sbírat podpisy proti rozšíření ZPS do naší oblasti – takového malého sídliště na samém kraji Prahy,“ píše paní Jana.

  • Podpisové archy (celkem 254 podpisů) obyvatel, odmítajících ZPS, byly poslány na úřad MČ Prahy 8 a kopie na Magistrát radnímu pro dopravu, panu Dolínkovi.
  • Následovala odpověď z radnice Prahy 8, že úředníci evidují hlavně požadavky na rozšíření ZPS.
  • Písemně byl podán dotaz na Prahu 8 na přesný počet žádostí pro ZPS (položen byl i na jednání Zastupitelstva, nicméně bez odpovědi).
  • V odpovědi z Prahy 8 úředníci uvedli, že evidují 15 žádostí pro ZPS (po ověření se ukázalo, že žádostí bylo 12, na jedné bylo 22 podpisů). V odpovědi pan radní Šašek rovněž napsal, že se lidé budou moci k případnému rozšíření ZPS vyjádřit a že případné rozšíření bude samosprávou MČ řešeno až po vyjádření obyvatel“.

Jednotliví obyvatelé (počet těch, kteří nesouhlasí, se ZPS se navýšil o 66) stejně jako bytová družstva a sdružení vlastníků bytových jednotek začali posílat na radnici individuální vyjádření nesouhlasu. Mezitím už ale začaly vycházet v tisku články o tom, jak si většina obyvatel Prahy 8 rozšíření parkovacích zón přeje. Občané se znovu zúčastnili i jednánízastupitelstva, kde byl pan starosta přistižen při lži o počtu žádostí. Hovořil totiž o 49 žádostech pro a pouhých pěti proti ZPS. Následně občané zaslali písemně oficiálnídotaz, kdy bude Praha 8 o eventuálním rozšíření rozhodovat. „Po našich urgencích nám bylo sděleno, že zóny budou zřízeny, a byl nám poslán postup schvalovacího procesu,“ žasne rozzlobená paní Jana.

Není divu, že se obyvatelé parkovacím zónám brání. Někde totiž nakonec vypadají i takhle.

Není divu, že se obyvatelé parkovacím zónám brání. Někde totiž nakonec vypadají i takhle.

Postup schvalovacího procesu:

1. Na základě požadavků občanů zadala MČ (samospráva) vypracování dopravní studie

2. Studii provedla firma M.O.Z. (ing. Horský)

3. Na základě studie byl zpracován návrh rozšíření ZPS (firma M.O.Z.)

4. Návrh byl předán k projednání Radou hl. m. Prahy v rámci novelizace nařízení Rady hl. m. Prahy 7/2016

(toto vše bylo realizováno – dodává paní Jana)

5. Po schválení Radou MHMP má správce ZPS 4 měsíce na realizaci

6. Po schválení Radou MHMP bude návrh rozšíření ZPS předložen Policii ČR

7. Poté bude vypracováno opatření obecné povahy – stanovení místní úpravy provozu

8. Návrh OOP bude vyvěšen na úřední desce a občané budou vyzváni k podání připomínek k navrhované místní úpravě provozu a dopravního režimu a zároveň jim bude umožněno nahlížet do projektové dokumentace

9. Rozšíření ZPS bude realizováno po vypořádání připomínek

Jak to, že zóny budou?

Navzdory sérii dopisů, petice i osobní účasti na jednáních Úřad MČ Praha 8 prostě dál trvá na svém a přípravu dalších modrých zón připravuje. Přestože radnice uváděla, že chce vyjít vstříc požadavkům občanů, a většina lidí je proti zónám. „Jak to, že návrh je zveřejněn až po odsouhlasení tolika orgány? Jak to, že podle uvedeného postupu se lidé mohou vyjadřovat, až když je celý proces téměř u konce a je schválený Radou?“ ptá se paní Jana a dodává: „Tak takhle my si tu žijem. Když vidím projíždět monitorovací auto firmy Eltodo, tak si připadám jak ve světě podle Orwella.“

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace