To je gól; je na prodej už úplně vše? Bývalo tam Havlovo srdce, dnes si pod siluetou Hradčan zaplatila jedna televize reklamu, podívejte
11.03.2017
Foto: FTV Prima
Popisek: Modrý kříž, zářící před Pražským hradem
Cizinci žasnou, Pražané nevycházejí z údivu... Zatímco červené srdce nad Pražským hradem vyvolalo před čtrnácti lety rozporuplné reakce, na modrém kříži, který nyní září do dálky v téměř stejných místech, jen o pár metrů níž, prý není nic nevhodného. Tuhle reklamu si totiž zaplatila televize Prima a kšeft je kšeft. Opravdu už je u nás na prodej úplně všechno?
Tak už kšeftujeme i s Pražským hradem! V noci na čtvrtek 9. března se po čtvrté hodině ranní rozsvítil přímo pod historickou dominantou naší metropole obrovský modrý kříž. Navíc právě v den, kdy měl prezident Miloš Zeman oznámit, zda bude kandidovat na post hlavy státu i v příštích volbách. Není divu, že se okamžitě vyrojily dohady, co má tohle zase znamenat. Co se stalo pro zahraniční turisty neobvyklou atrakcí, to vyvolalo u obyvatel Prahy lavinu otázek. A právě o to autorům akce šlo. Večer krátce poté, co prezident svoji kandidaturu potvrdil, se totiž změnilo blikání barev na jediný nápis: Modrý kód, již brzy.
Křižáci z Palmovky
S neobvyklým symbolem nevytáhli tentokrát do boje středověcí rytíři, hájící křesťanské ideje proti barbarům a vyznavačům jakéhokoli jiného světového názoru, než katolického náboženství, nýbrž propagátoři seriálové tvorby, která bývá milovníky kultury považována za poněkud pokleslou. Kříž, tvořený 54 LED obrazovkami o rozměrech 6 x 6 metrů, vyzdvihlo do zhruba třicetimetrové výšce rameno jeřábu. A nejde o nic jiného než o neobvyklý reklamní tah, který zřejmě přišel televizi Prima, jež sídlí na pražské Palmovce, na pořádný balík. Má totiž lákat diváky ke sledování nového projektu z lékařského prostředí Modrý kód, který odstartuje na obrazovce v předpremiéře již v soboru 25. března.

Obyvatelé malostranské ulice Cihelná nestačili zírat - na zvednutí kříže byl potřeba pořádný jeřáb
Ze špitálu nevylezeme
Následně pak budeme moci sledovat životní osudy hrdinů i jejich pacientů každé pondělí a středu, čímž se tematika programové nabídky největších komerčních televizí stane poněkud jednotvárnou. Modrý kód se bude střídat s Ordinací v růžové zahradě, takže od pondělí do čtvrtka prostě budeme jen plynule přecházet z jednoho špitálu do druhého. Přesto Prima svému projektu věří, sází především na to, že je inspirován skutečnými příběhy lékařů a pacientů. Kvůli autentičnosti dokonce bylo v ateliérech postaveno plně funkční oddělení urgentního příjmu, se vším vybavením, přístroji, operačními sály a jednotkami intenzivní péče, které mají přispívat k věrohodnosti dramatického ztvárnění práce lékařů a zdravotníků. Vrhnout se ale do přímého souboje o diváckou přízeň v hlavním večerním čase se zavedenou Ordinací konkurenční Novy, k tomu se management Primy přece jenom neodhodlal.
Davidova inspirace
Autoři reklamní akce se zjevně inspirovali rudým srdcem výtvarníka Jiřího Davida, které poprvé slavnostně rozsvítil 17. listopadu 2002 nad Pražským hradem tehdejší prezident Václav Havel. Zhruba půl tuny těžké, 17 metrů široké a 15 metrů vysoké neónové srdce tehdy upomínalo právě na něj, protože symbol srdce připojoval ke svému podpisu. Podle Davida se stalo jednoznačným lakmusovým papírkem citu (pro a proti) v naší společnosti. Pražští památkáři ho vzápětí označili za nevhodné a nevkusné. Kromě těch, kterým se nápad líbil, se ozývali i četní kritici. Některým se srdce nelíbilo z estetického a památkového hlediska, podle jiných bylo nevhodné, protože jsou tímto symbolem často označovány veřejné domy. Tentokrát není symbol umístěn přímo na Hradě, pouze k němu míří, navíc nejde o žádnou symboliku, ale o ryze marketingovou akci. Patříte snad k těm, kterým se to nelíbí? Zapomeňte. Kšeft je kšeft!
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na
Vložil: Adina Janovská