Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Skandál kolem Bohémy neutichá. Prý je to nactiutrhačský škvár, ale když Forman v Amadeovi znectil Salieriho, kritici pěli ódy

26.02.2017
Skandál kolem Bohémy neutichá. Prý je to nactiutrhačský škvár, ale když Forman v Amadeovi znectil Salieriho, kritici pěli ódy

Autor: Warner Bros.

Popisek: Postavu italského hudebního skladatele Antonia Salieriho ve Fromanově Amadeovi ztvárnil Fahrid Murray Abraham

Že seriál České televize Bohéma vyvolá poprask, podobně jako České století, se dalo předpokládat. Kritikům nejvíc vadí, že tvůrci Bohémy vytvořili spíše než dokumentární cyklus uměleckou fikci, inspirovanou skutečnými událostmi a postavami. Nejde přitom o nic výjimečného, v podobných dílech to bývá spíše pravidlem a nikdo se nad tím příliš nepozastavuje.

Jedním z nejlepších příkladů je slavný Formanův Amadeus, který Česká televize uvedla k 85. narozeninám Miloše Formana den předtím, než odvysílala závěrečný díl Bohémy. Zatímco je mimořádně úspěšný Amadeus jako filmové dílo strhující, způsob, jakým je v něm vylíčen skladatel Antonio Salieri, nelze nazvat jinak než skandálním. Forman totiž do naprostého extrému zneužil letitý mýtus o tom, že byl Salieri Mozartovým sokem, záviděl mu jeho geniální talent a měl podíl na jeho smrti.

Zloduch? Ne! Dobrák od kosti

Nic z toho však není pravda. Nejenže byl tento italský skladatel ve své době úspěšnější než samotný Mozart, ale navíc mu i pomáhal. Jeho kariéra byla v mnohém podobná Mozartově. Už jako malý chlapec projevoval mimořádné hudební nadání a stejně jako Amadeus byl představen na císařském dvoře. Ve dvaaadvaceti letech napsal operu buffa La fiera di Venezia, s níž se proslavil po celé Evropě a byla uvedena také v Praze. Stejně velký úspěch měla i jeho další díla, která se hrála na předních operních scénách.

Respekt géniů

Salierův úspěch dokazuje řada dokumentů, svědčících o tom, že oba úspěšní géniové se navzájem respektovali. Z historických faktů navíc vychází Salieri mnohem lépe než výstřední Mozart. Salieri měl pověst vynikajícího pedagoga, mimo jiné učil Beethovena a Schuberta, a především laskavého a velkorysého muže. To, že měl s rodinou Mozarta dobré vztahy, mimo jiné naznačuje, že po smrti Mozarta mu jeho žena Constance svěřila do výchovy syna Franze Xavera. V této souvislosti není od věci připomenout, že Mozartův syn, rovněž hudební skladatel, zemřel a je pohřben v Karlových Varech.

Pozdní satisfakce

A ještě jedna věc stojí za pozornost. Formanův film natolik poškodil Salieriho pověst, že se ji jeho obdivovatelé snaží napravit. V roce 1997 se dokonce v Miláně konal kuriózní soudní proces, jehož cílem bylo Salieriho očistit. Umělcovi obhájci zvítězili a alespoň po právní stránce byl díky tomu rehabilitován. O další rehabilitaci jeho jména se snaží výstava ve Vídni. Zdejší Muzeum Mozarthaus dokazuje prostřednictvím vystavených exponátů, že Salieri Mozarta ani neotrávil ani na něj nežárlil. Formanův film však bohužel přiživuje mýtus o závistivém a průměrném Salierim nadále.

Vyřizování účtů?

Seriál Bohéma přitom žádnou postavu tak závažným způsobem jako hit Miloše Formana nedehonestuje. Zůstává spíš otázkou, zda si někteří kritici nevyřizují účty se scenáristkou Terezou Brdečkovou a režisérem Robertem Sedláčkem. Jízlivá recenze kontroverzního kritika Jana Rejžka, který Bohému nazval „nactiutrhačským škvárem“, tomu dost nasvědčuje a leccos vypovídá o skutečné zášti neúspěšných vůči úspěšným.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na

Vložil: Adéla Hofmanová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace