Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Skandál kolem Bohémy neutichá. Prý je to nactiutrhačský škvár, ale když Forman v Amadeovi znectil Salieriho, kritici pěli ódy

26.02.2017
Skandál kolem Bohémy neutichá. Prý je to nactiutrhačský škvár, ale když Forman v Amadeovi znectil Salieriho, kritici pěli ódy

Foto: Warner Bros.

Popisek: Postavu italského hudebního skladatele Antonia Salieriho ve Fromanově Amadeovi ztvárnil Fahrid Murray Abraham

Že seriál České televize Bohéma vyvolá poprask, podobně jako České století, se dalo předpokládat. Kritikům nejvíc vadí, že tvůrci Bohémy vytvořili spíše než dokumentární cyklus uměleckou fikci, inspirovanou skutečnými událostmi a postavami. Nejde přitom o nic výjimečného, v podobných dílech to bývá spíše pravidlem a nikdo se nad tím příliš nepozastavuje.

Jedním z nejlepších příkladů je slavný Formanův Amadeus, který Česká televize uvedla k 85. narozeninám Miloše Formana den předtím, než odvysílala závěrečný díl Bohémy. Zatímco je mimořádně úspěšný Amadeus jako filmové dílo strhující, způsob, jakým je v něm vylíčen skladatel Antonio Salieri, nelze nazvat jinak než skandálním. Forman totiž do naprostého extrému zneužil letitý mýtus o tom, že byl Salieri Mozartovým sokem, záviděl mu jeho geniální talent a měl podíl na jeho smrti.

Zloduch? Ne! Dobrák od kosti

Nic z toho však není pravda. Nejenže byl tento italský skladatel ve své době úspěšnější než samotný Mozart, ale navíc mu i pomáhal. Jeho kariéra byla v mnohém podobná Mozartově. Už jako malý chlapec projevoval mimořádné hudební nadání a stejně jako Amadeus byl představen na císařském dvoře. Ve dvaaadvaceti letech napsal operu buffa La fiera di Venezia, s níž se proslavil po celé Evropě a byla uvedena také v Praze. Stejně velký úspěch měla i jeho další díla, která se hrála na předních operních scénách.

Respekt géniů

Salierův úspěch dokazuje řada dokumentů, svědčících o tom, že oba úspěšní géniové se navzájem respektovali. Z historických faktů navíc vychází Salieri mnohem lépe než výstřední Mozart. Salieri měl pověst vynikajícího pedagoga, mimo jiné učil Beethovena a Schuberta, a především laskavého a velkorysého muže. To, že měl s rodinou Mozarta dobré vztahy, mimo jiné naznačuje, že po smrti Mozarta mu jeho žena Constance svěřila do výchovy syna Franze Xavera. V této souvislosti není od věci připomenout, že Mozartův syn, rovněž hudební skladatel, zemřel a je pohřben v Karlových Varech.

Pozdní satisfakce

A ještě jedna věc stojí za pozornost. Formanův film natolik poškodil Salieriho pověst, že se ji jeho obdivovatelé snaží napravit. V roce 1997 se dokonce v Miláně konal kuriózní soudní proces, jehož cílem bylo Salieriho očistit. Umělcovi obhájci zvítězili a alespoň po právní stránce byl díky tomu rehabilitován. O další rehabilitaci jeho jména se snaží výstava ve Vídni. Zdejší Muzeum Mozarthaus dokazuje prostřednictvím vystavených exponátů, že Salieri Mozarta ani neotrávil ani na něj nežárlil. Formanův film však bohužel přiživuje mýtus o závistivém a průměrném Salierim nadále.

Vyřizování účtů?

Seriál Bohéma přitom žádnou postavu tak závažným způsobem jako hit Miloše Formana nedehonestuje. Zůstává spíš otázkou, zda si někteří kritici nevyřizují účty se scenáristkou Terezou Brdečkovou a režisérem Robertem Sedláčkem. Jízlivá recenze kontroverzního kritika Jana Rejžka, který Bohému nazval „nactiutrhačským škvárem“, tomu dost nasvědčuje a leccos vypovídá o skutečné zášti neúspěšných vůči úspěšným.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na

Vložil: Adéla Hofmanová