Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Bohéma. Nadšení diváci, naštvaní příbuzní, rozzuření historici. Burian nebyl žádný Vlasta, ale Míla

21.02.2017
Bohéma. Nadšení diváci, naštvaní příbuzní, rozzuření historici. Burian nebyl žádný Vlasta, ale Míla

Autor: ČT

Popisek: V superlativech se diváci vyjadřují především o strhujících kreacích Vladimíra Javorského jako Vlasty Buriana

V neděli skončil šestidílný seriál České televize Bohéma. I když vyvolal mnoho protichůdných reakcí a bulvárních výkřiků, patří k tomu nejlepšímu, co veřejnoprávní kanál v poslední době odvysílal. Na rozdíl od mnoha zbytečných kriminálek a stupidních satirických pořadů totiž nutil diváky přemýšlet a konfrontovat uměleckou fikci s historickými fakty. Ten, kdo se vydržel na všech šest dílů dívat, byl navíc odměněn skvostnými hereckými výkony, které jsou ve většině televizních produkcí u nás na tak vysoké úrovni vzácné.

Málokdy se stane, že jsou koncesionáři České televize tak nadšeni, jako v případě Bohémy. Vůbec nejvíce si pochvalují  herecké výkony, které mnohým doslova vyrazily dech. V superlativech se vyjadřují především o strhujících kreacích Vladimíra Javorského jako Vlasty Buriana. Ale hodně chvály sklidil i Michal Dlouhý v roli legendárního barda Národního divadla Zdeňka Štěpánka, nebo Jaroslav Plesl  coby filmový magnát Miloš Havel. „Bravo Javorský, Dlouhý, Plesl,“ děkují diváci České televize.

Seriál, založený na drbech

Méně nadšení však vyvolává fakt, že je Bohéma do jisté míry uměleckou fikcí a obsahuje některé  historické nepřesnosti. Filmového historika Pavla Jirase to doslova rozzuřilo, podle něj je tento seriál  podán velmi nepravdivě. „Třeba, když si vezmete postavu Havla. To byl úžasně vznešený člověk,“ stěžoval si v Rozstřelu na Idnes.tv.  Tvrdí, že je nepřijatelné, postavit takový seriál pouze na drbech, navíc je prý dramaturgicky nezvládnutý a vůbec se neměl objevit na obrazovkách.   Za další chybu považuje, že v Bohémě vystupuje veliké množství postav, diváci se v  nich nedokáží orientovat a jsou naprosto zmateni. Historik se rovněž nechal slyšet, že Bohéma pouze klouže po povrchu, ve skutečnosti byly příběhy hlavních aktérů mnohem těžší a složitější. Jako příklad uvedl vztah  Vlasty Buriana a  Jaroslava Marvana. Zcela vyloučil, že Marvan Burianovi „ukradl“ hlavní  roli v legendární komedii Anděl na horách.   Rozčílila ho i řada detailů. Například nikdo z hereckých kolegů prý Burianovi neříkal „Vlasto“, ale zásadně ho oslovovali „Mílo“.

Naprostá idyla?

Rozstřelu na Idnes.tv se zúčastnila také herečka Jana Štěpánková, dcera Zdeňka Štěpánka, která se rovněž  netajila svým rozhořčením a seriál Bohéma považuje za dehonestaci svého otce. „Já bych chtěla vědět, jak byste reagoval na to, když se takto referuje o vašich rodičích,“  ptala se  moderátora Rozstřelu a odmítla, že by manželství jejích rodičů odpovídalo scénám z Bohémy: „Jejich vztah byl neuvěřitelně dobrej. Když se rozvedli, já jsem nechápala proč, tam byla naprostá idyla,“ tvrdila v Rozstřelu  Jana Štěpánková.  Na straně druhé se ale přiznala, že si  nepamatuje, jak její slavný otec prožíval onu složitou dobu. Vybavila si pouze, že ho po válce mnozí kolegové  doslova rdousili. Konkrétně ale nikoho jmenovat nechtěla.

Soudní spory?

Na otázku, zda  společně s dalšími členy rodiny zvažuje nějaké právní kroky, odpověděla, že  je to zbytečné, protože „už to vyšlo“ a soudní spor by patrně neměl šanci na úspěch. Právě proto, že jde o uměleckou fikci.  Štěpánková se také postavila nad tím, že scénář Bohémy  s rodinou nikdo nekonzultoval.   Do diskuse se telefonicky zapojila i scénáristka Bohémy Tereza Brdečková, která  svoji práci  obhajuje s tím, že jde o umělecké dílo, volně inspirované skutečnými osobnostmi,  a nikoliv dokument. „Já naprosto chápu, že to vadí rodinným příslušníkům.“ A sama říká, že i ona musí  čelit podezření, že se  pro postavu Arnošta Žáka  stal předlohou její otec, známý scenárista Jiří Brdečka. „Můj otec nebyl žádný kariérista,“ zdůrazňuje.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .     

Vložil: Adéla Hofmanová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace