Bohéma. Nadšení diváci, naštvaní příbuzní, rozzuření historici. Burian nebyl žádný Vlasta, ale Míla
21.02.2017
Foto: ČT
Popisek: V superlativech se diváci vyjadřují především o strhujících kreacích Vladimíra Javorského jako Vlasty Buriana
V neděli skončil šestidílný seriál České televize Bohéma. I když vyvolal mnoho protichůdných reakcí a bulvárních výkřiků, patří k tomu nejlepšímu, co veřejnoprávní kanál v poslední době odvysílal. Na rozdíl od mnoha zbytečných kriminálek a stupidních satirických pořadů totiž nutil diváky přemýšlet a konfrontovat uměleckou fikci s historickými fakty. Ten, kdo se vydržel na všech šest dílů dívat, byl navíc odměněn skvostnými hereckými výkony, které jsou ve většině televizních produkcí u nás na tak vysoké úrovni vzácné.
Málokdy se stane, že jsou koncesionáři České televize tak nadšeni, jako v případě Bohémy. Vůbec nejvíce si pochvalují herecké výkony, které mnohým doslova vyrazily dech. V superlativech se vyjadřují především o strhujících kreacích Vladimíra Javorského jako Vlasty Buriana. Ale hodně chvály sklidil i Michal Dlouhý v roli legendárního barda Národního divadla Zdeňka Štěpánka, nebo Jaroslav Plesl coby filmový magnát Miloš Havel. „Bravo Javorský, Dlouhý, Plesl,“ děkují diváci České televize.
Seriál, založený na drbech
Méně nadšení však vyvolává fakt, že je Bohéma do jisté míry uměleckou fikcí a obsahuje některé historické nepřesnosti. Filmového historika Pavla Jirase to doslova rozzuřilo, podle něj je tento seriál podán velmi nepravdivě. „Třeba, když si vezmete postavu Havla. To byl úžasně vznešený člověk,“ stěžoval si v Rozstřelu na Idnes.tv. Tvrdí, že je nepřijatelné, postavit takový seriál pouze na drbech, navíc je prý dramaturgicky nezvládnutý a vůbec se neměl objevit na obrazovkách. Za další chybu považuje, že v Bohémě vystupuje veliké množství postav, diváci se v nich nedokáží orientovat a jsou naprosto zmateni. Historik se rovněž nechal slyšet, že Bohéma pouze klouže po povrchu, ve skutečnosti byly příběhy hlavních aktérů mnohem těžší a složitější. Jako příklad uvedl vztah Vlasty Buriana a Jaroslava Marvana. Zcela vyloučil, že Marvan Burianovi „ukradl“ hlavní roli v legendární komedii Anděl na horách. Rozčílila ho i řada detailů. Například nikdo z hereckých kolegů prý Burianovi neříkal „Vlasto“, ale zásadně ho oslovovali „Mílo“.
Naprostá idyla?
Rozstřelu na Idnes.tv se zúčastnila také herečka Jana Štěpánková, dcera Zdeňka Štěpánka, která se rovněž netajila svým rozhořčením a seriál Bohéma považuje za dehonestaci svého otce. „Já bych chtěla vědět, jak byste reagoval na to, když se takto referuje o vašich rodičích,“ ptala se moderátora Rozstřelu a odmítla, že by manželství jejích rodičů odpovídalo scénám z Bohémy: „Jejich vztah byl neuvěřitelně dobrej. Když se rozvedli, já jsem nechápala proč, tam byla naprostá idyla,“ tvrdila v Rozstřelu Jana Štěpánková. Na straně druhé se ale přiznala, že si nepamatuje, jak její slavný otec prožíval onu složitou dobu. Vybavila si pouze, že ho po válce mnozí kolegové doslova rdousili. Konkrétně ale nikoho jmenovat nechtěla.
Soudní spory?
Na otázku, zda společně s dalšími členy rodiny zvažuje nějaké právní kroky, odpověděla, že je to zbytečné, protože „už to vyšlo“ a soudní spor by patrně neměl šanci na úspěch. Právě proto, že jde o uměleckou fikci. Štěpánková se také postavila nad tím, že scénář Bohémy s rodinou nikdo nekonzultoval. Do diskuse se telefonicky zapojila i scénáristka Bohémy Tereza Brdečková, která svoji práci obhajuje s tím, že jde o umělecké dílo, volně inspirované skutečnými osobnostmi, a nikoliv dokument. „Já naprosto chápu, že to vadí rodinným příslušníkům.“ A sama říká, že i ona musí čelit podezření, že se pro postavu Arnošta Žáka stal předlohou její otec, známý scenárista Jiří Brdečka. „Můj otec nebyl žádný kariérista,“ zdůrazňuje.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Adéla Hofmanová