Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Bohéma. Nadšení diváci, naštvaní příbuzní, rozzuření historici. Burian nebyl žádný Vlasta, ale Míla

21.02.2017
Bohéma. Nadšení diváci, naštvaní příbuzní, rozzuření historici. Burian nebyl žádný Vlasta, ale Míla

Foto: ČT

Popisek: V superlativech se diváci vyjadřují především o strhujících kreacích Vladimíra Javorského jako Vlasty Buriana

V neděli skončil šestidílný seriál České televize Bohéma. I když vyvolal mnoho protichůdných reakcí a bulvárních výkřiků, patří k tomu nejlepšímu, co veřejnoprávní kanál v poslední době odvysílal. Na rozdíl od mnoha zbytečných kriminálek a stupidních satirických pořadů totiž nutil diváky přemýšlet a konfrontovat uměleckou fikci s historickými fakty. Ten, kdo se vydržel na všech šest dílů dívat, byl navíc odměněn skvostnými hereckými výkony, které jsou ve většině televizních produkcí u nás na tak vysoké úrovni vzácné.

Málokdy se stane, že jsou koncesionáři České televize tak nadšeni, jako v případě Bohémy. Vůbec nejvíce si pochvalují  herecké výkony, které mnohým doslova vyrazily dech. V superlativech se vyjadřují především o strhujících kreacích Vladimíra Javorského jako Vlasty Buriana. Ale hodně chvály sklidil i Michal Dlouhý v roli legendárního barda Národního divadla Zdeňka Štěpánka, nebo Jaroslav Plesl  coby filmový magnát Miloš Havel. „Bravo Javorský, Dlouhý, Plesl,“ děkují diváci České televize.

Seriál, založený na drbech

Méně nadšení však vyvolává fakt, že je Bohéma do jisté míry uměleckou fikcí a obsahuje některé  historické nepřesnosti. Filmového historika Pavla Jirase to doslova rozzuřilo, podle něj je tento seriál  podán velmi nepravdivě. „Třeba, když si vezmete postavu Havla. To byl úžasně vznešený člověk,“ stěžoval si v Rozstřelu na Idnes.tv.  Tvrdí, že je nepřijatelné, postavit takový seriál pouze na drbech, navíc je prý dramaturgicky nezvládnutý a vůbec se neměl objevit na obrazovkách.   Za další chybu považuje, že v Bohémě vystupuje veliké množství postav, diváci se v  nich nedokáží orientovat a jsou naprosto zmateni. Historik se rovněž nechal slyšet, že Bohéma pouze klouže po povrchu, ve skutečnosti byly příběhy hlavních aktérů mnohem těžší a složitější. Jako příklad uvedl vztah  Vlasty Buriana a  Jaroslava Marvana. Zcela vyloučil, že Marvan Burianovi „ukradl“ hlavní  roli v legendární komedii Anděl na horách.   Rozčílila ho i řada detailů. Například nikdo z hereckých kolegů prý Burianovi neříkal „Vlasto“, ale zásadně ho oslovovali „Mílo“.

Naprostá idyla?

Rozstřelu na Idnes.tv se zúčastnila také herečka Jana Štěpánková, dcera Zdeňka Štěpánka, která se rovněž  netajila svým rozhořčením a seriál Bohéma považuje za dehonestaci svého otce. „Já bych chtěla vědět, jak byste reagoval na to, když se takto referuje o vašich rodičích,“  ptala se  moderátora Rozstřelu a odmítla, že by manželství jejích rodičů odpovídalo scénám z Bohémy: „Jejich vztah byl neuvěřitelně dobrej. Když se rozvedli, já jsem nechápala proč, tam byla naprostá idyla,“ tvrdila v Rozstřelu  Jana Štěpánková.  Na straně druhé se ale přiznala, že si  nepamatuje, jak její slavný otec prožíval onu složitou dobu. Vybavila si pouze, že ho po válce mnozí kolegové  doslova rdousili. Konkrétně ale nikoho jmenovat nechtěla.

Soudní spory?

Na otázku, zda  společně s dalšími členy rodiny zvažuje nějaké právní kroky, odpověděla, že  je to zbytečné, protože „už to vyšlo“ a soudní spor by patrně neměl šanci na úspěch. Právě proto, že jde o uměleckou fikci.  Štěpánková se také postavila nad tím, že scénář Bohémy  s rodinou nikdo nekonzultoval.   Do diskuse se telefonicky zapojila i scénáristka Bohémy Tereza Brdečková, která  svoji práci  obhajuje s tím, že jde o umělecké dílo, volně inspirované skutečnými osobnostmi,  a nikoliv dokument. „Já naprosto chápu, že to vadí rodinným příslušníkům.“ A sama říká, že i ona musí  čelit podezření, že se  pro postavu Arnošta Žáka  stal předlohou její otec, známý scenárista Jiří Brdečka. „Můj otec nebyl žádný kariérista,“ zdůrazňuje.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .     

Vložil: Adéla Hofmanová