Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

České dráhy loni přepravily rekordní počet vozíčkářů. Nejmodernější vlaky disponují dokonce i tlačítkem pro přivolání palubního personálu

13.02.2017
České dráhy loni přepravily rekordní počet vozíčkářů. Nejmodernější vlaky disponují dokonce i tlačítkem pro přivolání palubního personálu

Foto: České dráhy

Popisek: Cestovat vlakem po Česku už pro vozíčkáře není zdaleka takový problém jako před lety.

Národní železniční dopravce zaznamenal nový rekord. Během roku 2016 přepravily dráhy historicky nejvyšší počet hendikepovaných cestujících, převážně vozíčkářů. Jak ČD informují, dnes přepraví denně tolik vozíčkářů, jako v 90. letech za celý rok.

Potřeba jsou speciální rampy a zdvihací plošiny

Cestovat vlakem po Česku už pro vozíčkáře není zdaleka takový problém, jako před lety. České drahy nyní vypravují po našem území i do zahraničí dohromady skoro pět tisíc bezbariérových vlaků. Konkrétně jde o 4 914 vlaků, což je o 258 více než v roce 2016. I v případě této služby se jedná o tzv. síťové zabezpečení, stejně jako u všech ostatních služeb, které České dráhy občanům poskytují. 

„Zájem o cestování vlakem ze strany osob se zdravotním postižením nás velmi těší, i když tato přeprava má mnoho specifik. Pro jejich přepravu potřebujeme například speciální rampy a zdvihací plošiny, které v současnosti instalujeme především přímo do vlaků. Speciálně konstruované jsou i vnitřní prostory, které musí být dostatečně velké pro pohyb na vozíku a umožnit jeho zajištění v oddíle pro cestující. Zvětšené přístupné prostory jsou i na sociálním zařízení,“ sdělil člen představenstva ČD pro osobní dopravu Michal Štěpán.

V praxi to prý znamená například to, v běžném každodenním provozu je v objednávkovém systému pro přepravu osob na vozíku zařazeno víc než 70 procent vlaků.

Nejen pro lidi na vozíku, ale i pro seniory či maminky s kočárky

„Velmi pozitivní je, že skoro tři čtvrtiny všech pro bezbariérovou přepravu přístupných vozidel představují nízkopodlažní elektrické a motorové jednotky, do kterých můžou snadno nastupovat nejen lidé na vozíku, ale také senioři, maminky s kočárky, nebo lidé, kteří mají například po úrazech ztíženou možnost chůze do schodů,“ dodává Michal Štěpán.

Do budoucna ČD plánují nákup dalších bezbariérových vozů. Aktuálně probíhá výběrové řízení na dodávku nových vozů pro linku Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Loni byly takto rozšířeny vlaky na lince Brno – Svitavy – Pardubice – Praha nebo doprava mezi Prahou, Ústím nad Labem, Děčínem a severním Německem.

Nejmodernějšího vybavení mohou hendikepovaní využít kupříkladu při cestě vlakem do Štýrského Hradce, kam České dráhy z Prahy vypravují spoje každé dvě hodiny. „Jednotky railjet jsou navrženy tak, aby byl vlak otevřený a přehledný. Volný pohyb po celé jednotce je umožněn každému. Vozíčkáři tu mají vymezené místo s dostatkem prostoru, tlačítko pro přivolání palubního personálu, vlak má plošinu pro nástup a výstup i bezbariérové WC. V bistrovoze, kam se s vozíčkem také dostanete, se můžete pohodlně a dobře najíst. K dispozici je bezplatné Wi Fi připojení a samozřejmě palubní portál s filmy a hudbou, aby vám cesta lépe utekla,“ uvádí národní železniční dopravce. 

Komerční zpráva

Vložil: Lucie Bartoš