Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Když nejsou peníze ani tvůrci, zato jsou televizní šéfové srabi… O zlu jménem ´Sportovci, Senioři, Maminky a Něco roku´ a trapném Boučkovi

20.01.2017
Když nejsou peníze ani tvůrci, zato jsou televizní šéfové srabi… O zlu jménem ´Sportovci, Senioři, Maminky a Něco roku´ a trapném Boučkovi

Autor: Tomáš Stacha pro Card Casino Prague / Facebook

Popisek: Luděk Staněk: Slušné aktuální foto jsme na jeho Facebooku nenalezli než toto z kasina. Co hrál a kolik vyhrál, anebo zda prohrál kalhoty, není známo

Znáte Luďka Staňka a jeho pořad Pořad? To byste měli, kde jinde se dnes dozvíte tolik o produkci českých televizí... Někdejší hudební novinář, nyní stand up komik si nebere servítky a nic mu není svaté. Díky bohu. O tom, jaké dno je současná česká produkce, mluvil v rozhovoru pro Mediahub.cz. A také o Liboru Boučkovi.

Pořad se na Streamu.cz vysílá každý týden, to je vážně tolik materiálu? „Zatím střelivo pořád mám, takže to asi strašné je. Ovšem svým vlastním specificky českým způsobem. Kvalita naší televizní tvorby je totiž ovlivněna zásadními faktory českého televizního trhu jako je nedostatek peněz u komerčních televizí na vlastní tvorbu, omezená kreativita tvůrců a do toho všeho konzervativnost českých diváků a ruku v ruce s tím strach vedení televizí, které té konzervativnosti vychází vstříc,“ kritizuje Staněk. Na aktuální díl se můžete kouknout ZDE.

Filmaři televizí pohrdají

A proč tu podle něj nejsou zajímaví a odvážní tvůrci? Podle Staňka proto, že čeští filmaři prostě televizí pohrdají. „Filmové školy jako FAMU tě neučí dělat dobrou televizi, ale cítit se morálně nad tímto médiem. Nejhorší je, že to je i u dokumentaristů. Studentům na FAMU říkají: Napište si scénář, oni to ti pitomci v televizi nějak schválí a vy si to pak natočte po svém. Televizi tu málokdo respektuje a chápe její specifika,“ říká.

Nejsou peníze, nejsou tvůrci, je nuda

A uvádí příklad: „Podívejte se na začátky scenáristiky nových seriálových formátů. Sestry Bártů, které tu rozjížděly nekonečné seriály, se to naučily v USA a tvůrci sitkomu Comeback kolem Tomáše Baldýnského se to učili za pochodu podle toho, co okoukali ze světa. Z toho plyne, že i když se někdo rozhodne dát opravdu dost peněz do nějakého formátu, může to nakonec zhynout na tom, že to nemá kdo pořádně udělat,“ krčí rameny kritik. A na penězích. „Když nejsou peníze, nevypadá to ani pěkně, ani to nic pořádného nepřináší po stránce informační,“ popisuje stav naší televizní tvorby.

Nemůže ČT za rudé volební preference?

Překvapivě ale chválí Českou televizi. „Třeba Případy 1. oddělení, to je úžasná věc. Blbý je, že vedle toho dělají spoustu věcí srabácky cestou nejmenšího odporu – uchylují se třeba masivně k reprízám komunistických seriálů. Nic proti, ale pokud na nich postaví letní vysílací schéma, je to špatně. A k tomu jedna obecná otázka, jestli ty volební preference, které momentálně komunisti mají, nejsou mimo jiné i zásluhou ČT, která se od těchto seriálů, které tu dobu líčí v růžové barvě, nedokáže oprostit,“ přemýšlí Staněk nahlas.

Možná přijde i kouzelník byl vrchol

„Ale mimochodem, je tu jedna věc, když už jsme mluvili o těch reprízách. Nedávno jsem kvůli přípravě Pořadu a vlastně i ze zvědavosti jako to po letech bude vypadat, znova koukal na Možná přijde i kouzelník, asi nejlepší estrádu osmdesátých let. A třeba silvestrovský díl z roku 1985 je něco neuvěřitelného. Tam jsou naprosto skvělé a úplně surreálné gagy, které by podle mě dneska nikdo nepustil ani do nějakého komediálního pásma na dvojce v jedenáct večer a tehdy to běželo v snad nejexponovanějším prime time, jaký existoval. To jen na dokreslení toho, jak málo odvahy dneska televize mají - i při vědomí toho, že je úplně jiná situace a tak dále blablabla…,“ směje se.

Proč není veřejnoprávní televize veřejnoprávní?

Co se týče ČT, je tu prý spoustu toho, co by veřejnoprávní televize měla dělat a nedělá. „Jedna z věcí jsou třeba populárně vědecké zábavné pořady. Nedávno měl další premiéru na BBC Brian Cox, částicový fyzik, který dělá úžasnou vědeckou show. Nic takového v České televizi neuvidíš. Jasně, dnes ČT chrlí ohromné množství hrané tvorby, ale podle mě absolutně podceňuje právě tyhle televiznější a veřejnoprávnější žánry. Já chápu, že dělat cool detektivky a komediální seriály je sexy a každý to chce dělat spíš, než se horko těžko snažit vymyslet a vyprodukovat nová Okna vesmíru dokořán, na které třeba pak nikdo nebude koukat, ale tohle je taky, nebo spíš především, práce pro veřejnoprávní televizi,“ myslí si Staněk.

Estrády jsou peklo

A pak jsou tu estrády, častý terč Staňkových kritik. „Estrády tady umí málokdo. Dělají se velké pořady typu Máme rádi Česko, které by je asi měly nahradit, ale to je trochu jiné věc, už proto, že to není původní formát. Ale oni zmínění „Sportovci, Senioři, Maminky a Něco roku“ plus Slavíci, to žádné estrády nejsou. To jsou ryzí reklamní formáty, které do televize přinese klient, oblepí to logama a ta televize to pustí. To je reálné zlo a v něm je ČT namočená nejvíc ze všech. Je to trapné i u komerčních televizí, které si tím nechají zasvinit hlavní vysílací čas, ale alespoň tam nepustí cokoli, protože se vždycky budou bát o sledovanost,“ horlí kritik.

Dvouhodinový reklamní blok moderovaný Liborem Boučkem

Podle něj jde o vyložený zločin. „Tváří se to jako velký zábavný pořad až na to, že je to dvouhodinový reklamní blok moderovaný Liborem Boučkem. Že tyhle věci pouští veřejnoprávní televize ven, je podle mě její největší zločin momentálně a něco, co mě vždycky dokáže spolehlivě rozzuřit. Je to hnusné, je to cynické a je to jako z devadesátých let - včetně těch sponzorských log a nějakých usmolených finančních plnění. Pustíme vám tady dvě hodiny úplných sraček, protože jsme je dostali zaplacené a vy držte a nepřepínejte. K poblití. Naprosto k poblití.“

To vážně máme jen dva moderátory?

Apropo – Libor Bouček. Podle Staňka je národ, co má jen dva moderátory, prostě prokletý. „Souvisí to se strachem českých televizí, protože nemají žádné menší formáty, v nichž by mohly riskovat a dávat šanci novým lidem. Takhle se všechny české televize přetahují o Libora Boučka a Leoše Mareše a je to nesmírně trapné.“

Úpadek českých médií

V médiích je to podle Staňka obecně poslední dobou dost smutné. „Televize je strašně zapouzdřená a neinovativní, o tom jsme se už bavili. Noviny upadají a s časopisy to také není žádná sláva. Internetová žurnalistika je případ sám pro sebe – na nic není čas, všechno se dělá rychle, zkratkovitě a cílí se na clickbaity. A do toho média začali vlastnit lidé, kteří si je podle mě ve velké míře kupují ze špatných důvodů. Nebo pokud ne ze špatných důvodů, pak rozhodně ne proto, že by jim rozuměli, nebo věděli, jak je rozvíjet,“ vysvětluje důvody, proč přešel k internetové televizi.

Budoucností je internetové vysílání

Podle něj právě na internetu se bude dít to, co televize nezvládají. „Podívejte se na Netflix. V Holandsku, kde mají evropskou centrálu, to projeli vysavačem a vykoupili snad všechny scénáře, které byly na trhu. Pokud vím, už tu krouží i lidi z Amazon Prime. Je tu velký tlak na výrobu nových a zajímavých věcí. Bude čím dál větší poptávka po obsahu, který půjde čím dál víc na internet. Takže možná by se už měli probrat i na té FAMU. Protože televize tu bude pořád a teoreticky může být čím dál zajímavější. Jen asi nebude vypadat ta, jako dneska,“ doufá v zářnou budoucnost ostrý televizní kritik Luděk Staněk, jehož Pořad je ale hlavně velká sranda. 

Originální text najdete ZDE.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .     

Vložil: Dáša Vrchotová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace