Nelichotivý pohled na Hanu Zagorovou: Vypadá jak Kašpárek. Je to snad špatný vtip?
18.01.2017
Foto: ČT
Popisek: Hana Zagorová v GENu
Všechno špatně. Tak by se dal charakterizovat úvodní díl druhé řady Galerie elity národa, kterou v neděli uvedla Česká televize. Jako první totiž pokračování Genu přineslo portrét Hany Zagorové. A nebyl to dobrý nápad. Nejenže některé diváky naštval, ale nelichotivými záběry ublížil i samotné zpěvačce. ČT naštěstí vzápětí vysílala premiéru nového seriálu Bohéma a po delší době se dočkala nadšených reakcí.
Zařazení Hany Zagorové do Genu je samo o sobě kontroverzní. Dost lidí ji totiž vnímá jako zpěvačku, která dosáhla největší popularity v době komunistické totality a myslí si, že dát ji na seznam elity národa je snad špatný vtip. Ostatně, legendární výrok Miloše Jakeše o tom, že paní Zagorová je milá holka, ale bere miliony, potvrzuje, jak dobře se jí v té době dařilo.
Nelichotivá karikatura
Faktem však zůstává, že má svoji stále silnou fanouškovskou základnu. Ona sama přitom upřímně přiznává: „Já jsem nikdy nepochopila, co ty lidi na mě tak bere.“ A není sama. A nijak to nevysvětlil ani režisér Genu Fero Fenič. Je ale dosti překvapivé, jak mizerný medailon Hany Zagorové natočil. Sleduje Zagorovou u kartářky, v tramvaji či na soukromé dovolené ve Španělsku, apod. Je to snad nějaký důkaz o příslušnosti k elitě národa? Naprostá většina záběrů je navíc k Zagorové dosti nelichotivá. Detaily její tváře, zabírané například u hrobu rodičů, nabízí podívanou, při níž se část publika dopouští zlomyslných poznámek, například že po plastikách vypadá jako Kašpárek, a druhá část ji lituje, jak se na ní čas krutě podepsal. Závěrečné momenty, kdy Hana Zagorová zpívá „Ach synku, synku“ dokonce působí jako karikatura. Je opravdu škoda, že pokračování Genu nezahájila jiná, vhodnější osobnost.
Trojí radost?
Nelze ale nezmínit, že známá filmová kritička Mirka Spáčilová je zcela jiného názoru. Podle ní znamená první díl GENu hned trojí radost. Fero Fenič prý nezapomněl točit a zná zákony čtvrthodinky. Spáčilová shrnuje, že jde o vyvážený, hravý start a dala mu rovnou 70 procent. Navíc si myslí, že první čtyři osobnosti, které GEN zaznamenal, tvoří nezpochybnitelná jména. Tři ostatní, Zdeněk Sternberg, Dana Drábová a Petr Pithart, ale od ní dostali méně procent než Feničova Zagorová. Takže byla zatím nejlepší? Proti gustu žádný dišputát. Ale čtenář Josef jí vzkazuje: Je to hodná holka.
Podivné mlčení
Zato si Spáčilová pořádně naostřila pero na další premiéru, kterou Česká televize představila také v neděli večer, šestidílnou sérii Roberta Sedláčka Bohému. Tu ocenila pouhými 55 procenty a napsala, že mohla být pouze epizodou Českého století, v recenzi zmiňovala banality a obligátní scény. Na rozdíl od ní však po dlouhé době chválí Českou televizi diváci, někteří dokonce nešetří superlativy. Oceňují například, že toto dílo nutí přemýšlet a analyzovat, což se o řadě jiných říci rozhodně nedá. A to že o Bohémě lidé přemýšlejí, dokazují diskusní souboje.
Jedním slovem d-o-k-o-n-a-l-ý
Vůbec nejvíce pochvaly ale sklízejí herci, ostatně práce s nimi se Robertu Sedláčkovi daří snad nejlépe. Podobně jako samotný námět Bohémy je v dnešní televizní tvorbě vzácné, když interpreti dokáží věrohodně ztvárnit někoho úplně jiného. Naprosté nadšení vyvolává Vladimír Javorský jako Vlasta Burian, nicméně Javorský je vynikající snad ve všech rolích. Ale velmi příjemným překvapením je Michal Dlouhý coby Zdeněk Štěpánek. Ostatně, na to se již u Roberta Sedláčka můžeme spolehnout, že s chutí obsazuje do rolí významných osob české historie umělce, které by nikdo předem netipoval. A výsledek? „Jedním slovem d-o-k-o-n-a-l-ý, mistři hrají mistry,“ nadšeně píší diváci na webu České televize.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Adéla Hofmanová