Nejhorší erotickou scénu v dějinách najednou viděly téměř dva miliony diváků. Proč ji vlastně všichni kritici tak strhali?
11.01.2017
Foto: ČT
Popisek: Lída Baarová
Česká televize odvysílala v televizní premiéře film Lída Baarová. Přes snahu většiny českých kritiků tento film strhat a zesměšnit, si ho nenechaly ujít téměř dva miliony diváků. Jde totiž o snímek nejen atraktivní, ale také stále aktuální. Rozcupovali ho novináři více proto, že Filip Renč dostal metál od prezidenta, nebo jen kvůli tomu, že je úspěšným režisérem? Vždyť úspěch se v Čechách neodpouští...
Někteří recenzenti například Renče dosti nefér způsobem obviňují, že chtěl Baarovou, jejíž kariéru zničil poměr s nacistickým ministrem propagandy Goebbelsem, rehabilitovat nebo alespoň „relativizovat“. Nic takového ovšem z filmu nevyplývá. Vždyť v několika scénách čelí Baarová nejen varování svého otce a sestry, ale také někdejších přítelkyň z branže, Adiny Mandlové a Ljuby Hermannové. A ona na ně nedá, kariéra je pro ni na prvním místě. Ze všech rozhodnutí, které ve svém životě učinila, je i v tomto případě patrné, že za ně nesla osobní odpovědnost. Nebyla obětí doby, ale sebe sama a své touhy stát se za každou cenu filmovou hvězdou. Je však méně známé, že i apolitická Baarová si nebezpečí nacismu uvědomovala a dokázala dát svůj postoj statečně najevo. Před Goeebelsem například kritizovala plán na obsazení Sudet a její ctitel ji kvůli tomu vyhodil z recepce na ministerstvu propagandy.
Ani Renč, ani Hubač Baarovou neomlouvají
Režisér Filip Renč ani scénárista Ivan Hubač tedy rozhodně nepodlehli snahám Baarové celý život se vymlouvat, že se s Goebbelsem stýkala již před válkou a netušila, co strašlivého se v Německu chystá. Dokazuje to řada scén, v nichž na vlastní oči slyší (a později také vidí), jaké plány mají Hitler i Goeebels se Židy. Stejně tak se oproti celoživotnímu tvrzení Baarové, že její vztah s nacistou byl pouze platonický, přiklonili spíše k variantě, že se skutečně stala jeho milenkou. A ani v tomto ohledu ji nijak nešetří a neidealizují. Ostatně, z filmu dostatečně jasně vyplývá, že se herečka bez skrupulí stýkala s ženatými muži a byla příčinou utrpení jejich manželek. Goebbels byl navíc otcem šesti malých dětí, které nakonec krutě doplatily na jeho slepou oddanost Hitlerovi. Den po vůdcově smrti je jejich rodiče, předtím než sami spáchali sebevraždu, všechny otrávili.
Špatná herečka, nebo spíše málo krásná?
Z několika recenzí je dosti patrné, že jejich autoři toho o Baarové vlastně příliš mnoho nevědí. Táňu Pauhofovou v hlavní roli jízlivě kritizují, že diváky příliš nezatěžuje ukázkami svého hereckého umění. Jenže nějak pozapomněli, že Baarová se nestala mezinárodní filmovou hvězdou díky svému hereckému umění, ale především díky svému mimořádnému vzhledu. Je spíše otázkou, zda je Pauhofová pro roli femme fatale dostatečně krásná. Na rozdíl od skutečně nádherné Baarové totiž rozhodně není typem ženy, které by všichni muži padali k nohám. Na tom se mimochodem zklamaně shoduje většina diváků.
Nejhorší erotická scéna v dějinách
Lze však částečně souhlasit s kritikou milostné scény Baarové s Goebbelsem, kterou dokonce jeden z autorů označil za nejhorší erotickou scénu v českém filmu všech dob. Jistě by se našly horší, nicméně ony vysmívané rudé plameny ji opravdu poškodily.
A jestliže se recenzenti pohoršují, že je film o Lídě Baarové pouhé melodrama, pak se lze oprávněně ptát: Co jiného je tragický příběh krásné ženy, do níž se zamilují nejmocnější muži své doby a tvrdě za to zaplatí nejen ona sama, ale i celá její rodina? Možná by se však v kulturních rubrikách našlo méně zlých slov, kdyby se na premiéře tohoto melodramatu ukázal po boku Filipa Renče namísto prezidenta Zemana jiný politik a také ho pochválil.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Adéla Hofmanová