Podle Pražanů bydlících v nových zónách víme, že se jim výrazně zlepšila možnost parkování, tvrdí firma ELTODO, která „modré zóny“ řeší technicky. Zadání ale přišlo z pražského magistrátu… Čtěte podrobnosti
21.11.2016
Foto: Markéta Vančová
Popisek: Ilustrační foto
ROZHOVOR ELTODO, společnost, která se kompletně stará o zóny placeného stání, tak zvané modré, vyhrála výběrové řízení a teď kompletně zajišťuje provoz těchto zón v městských částech Praha 1, 2, 3, 5, 6,7 a 8 (o zavedení zón uvažují také na Praze 4 a a 9 a Praha 6 zvažuje jejich rozšíření na celé své území). V metropoli jsou modré zóny nyní horké téma, zajímalo nás tedy mnoho věcí…
Pokud víme, firma ELTODO je dodavatel systémů pro parkovací zóny, a to nejen v Praze. Co to vlastně přesně obnáší - instalaci parkovacích automatů a jejich obsluhu, dopravní značení, elektronický systém ze speciálního vozidla, který odesílá nasnímané prohřešky na magistrát, kde úředníci následně záznamy vyhodnotí a případně rozešlou pokuty… Zapomněli jsme na něco?
Na nic jste nezapomněli, je to v podstatě všechno. Pouze navíc udržujeme i dopravní značení vyznačující zóny placeného stání a naši technici jsou k dispozici nepřetržitě pro případ závady na parkovacích automatech.
Vypadá to opravdu složitě. Jak dlouho trval celý proces, od zadání městskou částí po spuštění?
Ano, je to poměrně složitý proces. Zavedení zón placeného stání předcházela dlouhá příprava na straně hlavního města Prahy a městských částí, jejíž součástí byly podrobné analýzy parkování. Zóny placeného stání se zřizují příslušným nařízením hlavního města Prahy. Realizací je pak pověřena technická zpráva komunikací, která vyhlásila výběrové řízení. To jsme v konkurenci pěti firem vyhráli my. Na zprovoznění zóny placeného stání máme potom čtyři měsíce, takže musíme celkem spěchat.
Parkovací automaty jsou prý z Francie, v Česku je nikdo nevyrábí? Anebo ne v potřebné kvalitě?
Francouzské parkovací automaty jsou ověřené a spolehlivě zajišťují všechny funkce na solární panel, proto je využíváme.
Kolik parkovacích automatů vlastně po Praze máte a kolik lidí, vašich pracovníků, je obsluhuje?
Máme v ulicích 361 automatů, o které se každý den stará 5 techniků.
Staráte se i o rezidenční karty, nebo to je záležitost jednotlivých radnic?
Vydávání a správa rezidenčních karet jsou záležitostí radnic.
Pravicová ODS se netají svým odporem k současnému řešení parkovacích zón. Znamenají prý jen přítěž pro většinu obyvatel Prahy i pro ty, kteří do Prahy jezdí za prací. Co byste jim odpověděli?
Chápeme, že se stávající systém mnoha lidem nemusí líbit. My ale systém zón placeného stání nenavrhujeme, pouze ho uvádíme do provozu. Poradili bychom tedy komukoliv, ať se s připomínkami k systému či návrhy na jeho zlepšení obrátí na zřizovatele, hlavní město Prahu.
„Chytrá řešení se zakládají na datech, moderních technologiích a inovativním přístupu. Chceme Prahu vybavit systémem parkovacích senzorů, který veřejně poskytne informace např. o obsazenosti, možnosti platby nebo možnosti rezervace místa. Tím řidičům výrazně umožníme urychlit parkování, přispěje to tak i k nižší spotřebě a nižším emisím. Na základě získaných dat bude možné informace poskytovat přes informační tabule a mobilní aplikace všem řidičům. Podobná řešení využívají moderní metropole jako Londýn, Milán nebo Oslo,“ sdělil zastupitel za ODS Alexander Bellu. Co si o tom podle svých dosavadních zkušeností myslíte?
Inteligentní celoplošné systémy, o kterých mluví pan Bellu, přináší obyvatelům měst bezesporu mnoho pozitiv. Přesto, že se koncept inteligentních měst mezi odbornou veřejností v posledních letech stále častěji skloňuje, realita je bohužel zatím daleko za těmito plány. Faktem je, že v České republice takovéto celoplošné systémy zatím nikde nefungují a pro zkušenosti je tak třeba jít do zahraničí. Nicméně systém parkovacích zón, tak jak je v Praze navržen, je po technické stránce možné začlenit do celoplošného systému, který by zastřešoval i jiné prvky smart city.
Modré zóny má už Praha 6 a 5, chystají se prý i v Praze 3 na Jarově - ve zbytku Prahy 3 už fungují. Nově budou od října také v Praze 8. Jak to je s ostatními městskými částmi, podle Vašich informací?
V současné době jsou zóny placeného stání v provozu v Praze 1, 2, 3, 5, 6,7 a 8. O zavedení zón uvažují také na Praze 4 a a 9 a Praha 6 zvažuje jejich rozšíření na celé své území.
Rezidenti za karty platí za první vůz 1.200 korun, pokud ale parkují pouze v okolí svého bydliště, je to 600 korun. Chce-li řidič mít zaparkován i druhý vůz, zaplatí za něj 12.000 Kč za rok, podnikatelé 36.000 korun. Senioři starší 65 let zaplatí roční poplatek 360 korun. Zdají se Vám tyto ceny přiměřené? A kdo je stanovoval?
Ceny rezidentního a abonentního parkování stanovuje hlavní město Praha. Není proto na nás, abychom se vyjadřovali k jejich výši.
Novinkou oproti dosavadnímu systému je možnost zaparkovat v modré zóně na tři hodiny i bez registrace. Řidiči si parkovné mohou zaplatit přes mobil prostřednictvím takzvaných virtuálních parkovacích hodin na webu Parkujvklidu. I tento systém máte ve správě?
Ne, tento systém spravuje společnost Altron v rámci zvláštní zakázky.
Jste na svou práci hrdí?
Samozřejmě! Myslíme si, že jsme v poměrně krátkém čase dokázali zprovoznit systém na rozsáhlém území a jsme připraveni podílet se na jeho zavádění i nadále. Ohlasy na jeho fungování jsou zatím také veskrze kladné.
Kdybyste měli jako firma popsat fungování parkovacích zón třeba mimopražskému návštěvníku metropole, jaké jsou jejich výhody?
Parkovací zóny jsou tu proto, aby obyvatelé Prahy mohli co nejsnáze parkovat poblíž svého domu či provozovny. Zároveň je tu ale prostor i pro návštěvníky hlavního města, pro které tu jsou také vytvořena parkovací místa. Snažíme se také rozšiřovat paletu možností, jak za parkování zaplatit. V nových parkovacích automatech můžete nyní platit nejen hotově, ale i bankovní kartou Visa nebo Master, kontaktní i bezkontaktní.
Zadáním registrační značky se nahrazuje lísteček za oknem, tj. není třeba se k autu vracet nebo se bát, že lístek někam zapadne.
Na webu parkujvklidu.cz jsou informace o provozních dobách a cenách pro všechny ulice zóny a aplikace virtuálních parkovacích hodit umožňuje uhradit parkovné každému, kdo má přístup k internetu a internetové platbě bankovní kartou.
A můžete krátce zdůraznit výhody zón pro Pražany?
Podle ohlasů Pražanů bydlících v nových zónách víme, že se jim zavedením zón výrazně zlepšila možnost parkování a snížila zátěž pojíždějících a parkujících vozidel. Některé části města byly denně extrémně zatěžovány vozidly řidičů, kteří do Prahy dojíždějí autem za prací. Tento problém je v oblasti ZPS prakticky vyřešen. Navíc odpadá i častá námitka, že pokud občan Prahy potřebuje krátkodobě například navštívit lékaře nebo převézt něco těžkého do jiné městské části, nemá v oblasti modrých zón šanci. To už dnes není pravda, při platbě přes mobil už můžete v nových modrých zónách stát až tři hodiny, což na vyřízení většiny běžných záležitostí obvykle stačí.
Vložil: Anička Vančová