Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Nejen o silničních pirátech a jejich registračních značkách: Právník, expert na duševní vlastnictví a obchodní právo, radí, jak si vybrat espézetku na přání a na co přitom dát pozor… A na kolik to vše přijde?

31.10.2016
Nejen o silničních pirátech a jejich registračních značkách: Právník, expert na duševní vlastnictví a obchodní právo, radí, jak si vybrat espézetku na přání a na co přitom dát pozor… A na kolik to vše přijde?

Autor: Archiv

Popisek: Doktor Petr Novotný

ROZHOVOR Pod tímto titulkem by se mohla zajisté skrývat bohatá fotogalerie českých řidičů, pro které neplatí pravidla silničního provozu. Řidičů s převážně černými a drahými automobily, kteří shodou okolností měli to prazvláštní „štěstí“, že na ně vyšly v rámci jejich registračních značek automobilů snadno zapamatovatelné a z pohledu vzhledu či shodnosti znaků prémiové kombinace. Ale tak tomu nebude.

Od 1. 1. 2016, po dlouhých mnoha letech, co to bylo českým řidičům slibováno, se situace na našich silnicích změnila, a to tak, že za 10 tisíc korun si může svou vlastní registrační značku pořídit každý. Zcela oficiálně a legálně. Platby za tuto prémiovost tak již nekončí v kapsách mnohých úředníků či zprostředkovatelů, ale jsou příjmem obce, která má registr na starosti.  O jednom z aspektů, který může s registračními značkami na přání souviset, jsem si povídala s Petrem Novotným, právníkem z patentové kanceláře NEOLEGAL, která se specializuje na oblast duševního vlastnictví a obchodní právo.

Za deset měsíců po českých silnicích již jezdí řada registračních značek na přání, dle informací Ministerstva dopravy z konce léta je to dokonce již přes čtyři tisíce, jak to vše ale souvisí s právem duševního vlastnictví?

Na jedné straně skoro vůbec, a na druhé vcelku dost. Do sféry práv duševního vlastnictví patří vedle patentů, autorského práva a ochrany designu i ochranné známky. Tj. celá řada log, brandů a značek, které vidíte na skoro všech výrobcích kolem sebe. Tyto symboly, ať už jsou to slova či obrázky, jsou registrovány prostřednictvím zapsané ochranné známky a přináší svému majiteli zvýšenou právní ochranu právě vůči případným porušovatelům, kteří by chtěli na logo nějak kopírovat či zneužívat…

Jak ale souvisí tedy ochranné známky s tím, co si kdo nechá napsat na svou SPZtku?

Většina ochranných známek, tedy alespoň těch ne výlučně obrazových, se dá vyjádřit slovy. A tedy i ochranná známka může být obsažena v textu registrační značky na přání. Položil jsem si tedy dotaz, zda by požitím registrační značky na přání mohlo dojít k porušování práv z ochranné známky a tím pádem i k soudnímu postihu.

A jak jste si odpověděl?

Že mohlo. 

Pojďme si prosím přiblížit více charakteristiku právní ochrany loga či nějakého slova, ať vyjdou najevo všechny spojitosti.

Ochranná známka slouží k odlišení jednoho výrobků nebo služby od druhé. Každý z nás v každodenním životě kolem sebe vnímá řadu značek. Od ranního probuzení skrze celý den až k nočnímu ulehání. Když se podívám zrovna teď kolem sebe, vidím značku telefonu, oblečení, název restaurace či nápoje. Vše jsou ochranné známky a jejich majitelé dbají na to, aby nebyly zaměnitelné a zákazník díky nim poznal, co a od jakého výrobce si kupuje. Když pak k takto označenému výrobku přidáte doplňkovou hodnotu budovanou v zákazníkovi, např. pocit luxusu, technické vymoženosti, vzniká vám pak brand. Přidaná hodnota, kterou si zákazník s logem spojí. Prémiové automobilky, luxusní oděvy či hodinky, to vše nejsou již jen obyčejné ochranné známky, ale i jakási aura kolem nich vybudovaná.  Za hodnotou značky se skrývá pochopitelně i hodnota celé firmy, to je ostatně důvodem, proč Google a Apple se střídají na vrcholu žebříčku nejhodnotnějších značek světa ocenitelných řády stovek milionů či miliard amerických dolarů.  

Každá taková značka se registruje jen pro určitý segment trhu, že.

Přesně tak, existuje celkem 45 různých tříd z řad výrobků a služeb a de facto každá z činností či věcí na světě je do nějaké zařaditelná. Značka vašeho počítače je tak zapsaná pro třídu elektroniky a podobných přístrojů.

Což ve své podstatě znamená, když se vrátíme k tématu registračních značek na přání, pakliže by si někdo na takovou značku nechal uvést název, který by podléhal registraci ochrannou známkou, mohl by se dopustit porušení práv z ní vyplývajících.

Takže kdybych si nechala dát na registrační značku název své oblíbené kosmetiky, dá mě někdo k soudu?

To určitě ne. Dle mého názoru by tam musela být splněna celá řada okolností. Tou nejzásadnější by byl asi předmět podnikání majitele takového vozidla. Ten by musel být stejný se zatříděním použitým pro ochrannou známku. Nepodnikající fyzická osoba, která si jen oblíbila českou legendární limonádu a dala si její název na značku svého auta, by se určitě ničeho nedopouštěla.

Můžete dát nějaký konkrétní příklad?

Vezměme si třeba dnes oblíbené firmy s rozvozem jídla. Když by takové auto mělo na své značce název jiného restauračního podniku, který by s tím nevyjádřil souhlas, to vše za předpokladu registrované ochranné známky takového podniku, došlo by jistě k porušení práv. Pakliže by název registrován nebyl, došlo by minimálně k nekalosoutěžnímu jednání. Když bych měl uvést opravdu něco konkrétně, vezměme si například název mé kanceláře NEOLEGAL. Pro registrační značky platí pravidla, a to, že mají 8 znaků, z nichž jedno musí být číslice. Písmeno „O“ je zároveň z důvodu své zaměnitelnosti vyřazeno, takže bývá nahrazováno nulou. Stejně tak jsou vyřazena další písmena, a to G, CH, Q a W. Nahradíme-li tak „O“ nulou, máme přesně tu příkladnou RZ. Název kanceláře mám registrovaný ochrannou známkou k poskytování právních služeb a obdobnému poradenství. Měl-li by někdo hypoteticky takovou RZ na svém voze, který by např. polepy či samolepkami na karoserii deklaroval, že jeho majitel poskytuje právní služby, jsem přesvědčen, že bych se domohl patřičné ochrany před takovým porušováním mých práv domoci.

V čem by taková ochrana spočívala?

Bylo by to stejné jako u ostatního porušování průmyslových práv. Lze se domáhat zdržení se porušování, přiměřeného zadostiučinění ale i náhrady vzniklé škody.

To není někdo, kdy by to hlídal, kdo by dohlížel na to, aby se podobné porušování nemohlo stát?

Ministerstvo dopravy vydalo pro registrační úředníky, kteří RZ vydávají, jakýsi seznam zakázaných slov a výrazů. Jedná se však především o vulgarizmy a hanlivé výrazy. Také výrazy naplňující znaky rasismu či xenofobie. Jsem však stejně přesvědčen, že české ironii a vynalézavosti to zcela nezabrání.   Kontrolovat střet RZ s jiným společenským zájmem, než jakým je veřejný pořádek, nebyl asi úplně zákonodárcův úmysl a ani by to nebylo v jeho silách. Je to obdobné jako s obchodním rejstříkem.

Proč s obchodním rejstříkem?

Při zápisu nového názvu firmy do obchodního rejstříku dochází ke kontrole, zda se nově zapisovaný název neshoduje již s nějakým existujícím, to ovšem neznamená, že takto soudem či notářem zapsaný název firmy nemůže kolidovat s právy plynoucími z ochranné známky. Zrovna před nedávnem jsem při zastupování klienta donutil jinou firmu, aby změnila svůj název, protože ve vztahu k jejímu podnikání, které bylo shodné s klientovým, docházelo ke střetu názvu firmy s ochrannou známkou.

Máte informace o tom, že by se vedly již nějaké soudní spory kolem registračních značek na přání?

To bohužel nemám. A upřímně pochybuji, že by si Městský soud v Praze, který je místně příslušným soudem pro spory z ochranných známek, vedl takto konkrétní statistiku. Jestli by vůbec takové spory byly, bude to v řádu jednotek ročně. Jsem si vědom, že je to možná dost akademická a teoretická úvaha, která mě napadla, ale jsem přesvědčen, že by takové případy nastat mohly.

Ještě mi prosím na závěr řekněte, řada čtenářů může uvažovat za účelem svého podnikání o registraci ochranné známky, aby získali mimo jiné symboliku tak zvaného „r v kroužku“ (označení pro to, že logo je registrovanou ochrannou známkou) u svého názvu či loga. Na kolik taková registrace vyjde finančně?

Překvapivě to není tak moc, jak by si mohl někdo myslet. Náklady na registraci se průměrně pohybují v rozmezí 10-15 tisíc korun, v závislosti na tom, kolik tříd, tj. pro jak velký okruh výrobků či služeb, se známka registruje. V takové ceně jsou samozřejmě už i obsaženy odborné služby patentového zástupce, včetně důkladné rešerše před podáním a následného zastupování známky po dobu její platnosti, která je 10 let. Tuto platnost lze pak následně obnovovat neomezeně dlouho.  

Vložil: Anička Vančová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace