Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jak dát práci a uživit skoro půl milionu státních zaměstnanců

20.10.2016
Jak dát práci a uživit skoro půl milionu státních zaměstnanců

Foto: archiv

Popisek: Peníze

Zaměstnanci státu by si měli v příštím roce polepšit v průměru na svých platech o 1876 korun. Nejvíc přidáno dostanou v absolutních číslech státní zástupci a od nich odvozené profese, kterým přibude měsíčně 3417 korun a budou brát v průměru 97 540 korun.

Z celkového počtu téměř 445 000 státních zaměstnanců plánovaných na příští rok bude 28 000 zaměstnanců orgánů ústřední správy, tedy ministerstev a centrálních úřadů, jako je Nejvyšší kontrolní úřad, Správa státních hmotných rezerv nebo Energetický regulační úřad. Dalších zhruba 54 000 zaměstnanců bude v organizačních složkách státu, jako je Generální finanční ředitelství, Česká obchodní inspekce nebo úřady práce. Celkem 86 000 lidí bude v bezpečnostních složkách, tedy policistů, vojáků, celníků nebo příslušníků vězeňské služby. 

Ohromující a neustále rostoucí čísla úředníků mají přímou souvislost s rostoucím množstvím nejrůznějších zákonů a zákazů, nad jejichž dodržováním musí dohlížet stále více lidí, které stát platí. Přímo ukázkovým příkladem bude elektronická evidence tržeb, tam to ale lze odůvodnit vyšším výběrem daní, a nebo tak zvaný protikuřácký zákon, který bude po schválení nejpřísnější normou omezující kouření v Evropě. 

Alespoň podle názvu řeší a zakazuje sice nejen kouření, ale i další návykové látky škodící zdraví, ve skutečnosti neřeší téměř nic a vytváří jen netolerantní prostředí zapomínající úplně na práva kuřáků. I když si naši poslanci mohou vzít příklady z okolních států, kde podobné zákony již existují a myslí se v nich také na práva milovníku nezdravého tabáku, zřejmě tak neučiní. Snaze vládní koalice protlačit silou protikuřácký zákon parlamentem alespoň na druhý pokus, se bude jen těžko odolávat. 

Máme více peněz. Ale i práce, honíme kuřáky 

A úředníci a policisté se na to již těší. Jak lépe spoluobčany přesvědčit, že si vyšší platy zaslouží, než odůvodněním, že budou mít mimo jiné více zodpovědné a náročné práce při stíhání neposlušných kuřáků. A protože protikuřácký zákon je opravdu tak špatně napsaný a v mnoha částech ještě hůře vymahatelný, nebudou to mít opravdu jednoduché. Jen si představte jak policista někde na vesnici vnikne do místní hospody a začne pokutovat místní štamgasty, ze kterými se navíc zná, za to, že si večer, kdy už se nevaří, zapálí k pivu jednu cigaretu. Dobrý námět pro scenáristy filmových komedií. A nebo, když policista zastaví auto, řidič sice netelefonuje, ale kouří a na zadním sedadle sedí dítě zdánlivě mladší patnácti let, ve skutečnosti je už ale o dva roky starší a mladě jen vypadá. A jak se bude zjišťovat věk dětí, které řidič s cigaretou v ruce jen sváží z tréninku. Nebylo by lepší zakázat kouřit při řízení úplně? 

A co když bude ze zahrádek před restauracemi, kde se nakonec bude smět kouřit, pronikat kouř dovnitř restaurace? 

Zajistil restauratér opravdu nekuřácké zdravé prostředí hostům v restauraci a neměl by za to být pokutován? Nesmyslů je v navrhovaném zákoně opravdu hodně a každý další pozměňovací návrh situaci ještě zhorší a vymahatelnost komplikuje. Kritiků takto složitě a nepřehledně koncipovaného návrhu protikuřáckého zákona přitom přibývá jak z řad kuřáků, tak nekuřáků, jak mezi těmi, kteří si myslí, že stávající protikuřácký zákon je dostačující, tak těmi, kteří o nový přísnější protikuřácký zákon usilují. 

O zahrádkách před restauracemi ať rozhodují restauratéři, o restauraci rozhodne stát 

Před úterním jednáním Sněmovny byly již předány nové pozměňovací návrhy, které zákon zmírňují, a nebo naopak zpřísňují, jako například poslanec Rom Kostřica, který navrhuje, aby si majitel restaurace mohl zvolit, zda se u něj bude na zahrádce kouřit, a nebo ne. V současné podobě zákon na zahrádkách kouřit dovoluje. Proč by si ale majitel restaurace měl rozhodovat jen o své zahrádce a ne o celé restauraci. Své pozměňovací návrhy již předal také poslanec ODS Marek Benda a kromě již jednou Sněmovnou schválených kuřáren v nich navrhuje posunout platnost zákona na začátek roku 2018. 

V novém obecném odůvodnění svých návrhů mimo jiné píše: „Jakkoliv je samozřejmé a do jisté míry pochopitelné, že si stát přisvojuje odpovědnost za prevenci a ochranu veřejného zdraví, je nutné i v tomto případě postupovat vždy tak, aby docházelo k co možná nejmenším zásahům do individuálních práv jednotlivců. V opačném případě by se totiž nepřiměřeně restriktivní právní úprava mohla stát snadno zneužitelným nástrojem veřejné moci, jehož prostřednictvím by stát mohl svévolně regulovat i ty nejběžnější aspekty každodenního života jednotlivců.

Jak hledat vyváženost protikuřáckého zákona 

Uvedené skutečnosti jednoznačně dokládají potřebu nalézt takové legislativní řešení, které by zajišťovalo dostatečně efektivní ochranu veřejného zdraví před negativními účinky spojenými s kouřením a zároveň by ponechávalo všem dotčeným provozovatelům dostatečný prostor pro svobodnou volbu, zda-li se podřídí přísným zákonným podmínkám a umožní omezené užívání tabákových výrobků ve svých provozovnách či zda-li ve vnitřních prostorách svých provozoven zavedou obecný zákaz kouření. Mnohé zahraniční právní úpravy této oblasti přitom dokazují, že je možné nastavit takový model regulace, jenž by v plném rozsahu respektoval princip proporcionality. V této souvislosti lze upozornit například na právní úpravu užívání tabákových výrobků na území Dánska. Toto nastavení je pak přínosem i pro obyvatele nemovitostí v blízkosti provozoven stravovacích služeb, nemluvě o kolemjdoucích, kteří tak nebudou vystaveni nepořádku a zvýšenému hluku před provozovnou, s čímž by bylo potřeba počítat v případě zavedení absolutního zákazu kouření v provozovnách stravovacích služeb,“ píše v odůvodnění Marek Benda. 

Podle našich informací se s jeho názory ztotožňují i někteří poslanci z vládních stran, kteří by mohli jeho návrhy podpořit. Konečný výsledek ale lze na rozdíl od  jistoty stále rostoucího čísla státních zaměstnanců, odhadovat jen velmi těžko. 

Vložil: Anička Vančová