Muslimka vyhnala lidi z banky… Bylo úterý odpoledne a žena oblečená v jednolitém černém hávu se zahaleným obličejem vešla do Fio banky. A pak nastalo toto
18.10.2016
Foto: Archiv
Popisek: Bankovní inspektor zkoušel, jak dopadne v bance zahalená muslimka
Bankovní inspektor doprovázel zahalenou ženu do banky. Muslimce v burce odmítl pracovník Fio banky založit účet a navíc sdělil, že ji neobslouží ani na jiných pobočkách… Bylo úterý odpoledne a žena celá zahalená v jednolitém černém oděvu se zahaleným obličejem vešla do Fio banky. Hned u vstupu vzbudila velký poprask.
Dvě dámy odhadem okolo čtyřiceti let, které čekaly v dlouhé frontě na pokladnu, vzaly ihned nohy na ramena. Ozvalo se jen: „Na tohle nemám, raději přijdu jindy.“ Zbytek banky jen vyděšeně zíral. Napětí by se dalo krájet. Už jenom kvůli tomu, že než se dostala muslimka k přepážce, uplynulo dlouhých 25 minut. Po té pracovník banky muslimce sdělil, že ji nemůže obsloužit, protože ji nemá jak identifikovat.
Nezávislý projekt Bankovní inspektor se zaměřuje na testování bank a analýzu jednotlivých bankovních služeb. Jeho hlavním cílem, jak sám deklaruje, je porovnávání bankovních služeb a upozorňování na nedostatky bankovního sektoru. A tentokráte se tedy pustil do zajímavého experimentu…
Na odpověď si počkejte
Na postup, jak identifikovat ženy muslimského vyznání zahalené v burce nebo nikábu, se bankovní inspektor ptal České národní banky, České bankovní asociace a také ombudsmana. První dvě jmenované instituce sdělily, že nemají doporučený postup, jak v takovém případě postupovat. Kancelář ombudsmana nám sdělila následující: „O doporučeném postupu nevíme. Na to, jak banky takové situace řeší, byste se měl ptát jich." S tím, že celou věc předali oddělení rovného zacházení a na další odpověď si má Bankovní inspektor počkat.
Samy dotčené banky na dotaz také nereagovaly. Odpověděla pouze Česká spořitelna, která zaslala následující vyjádření. „V tomto případě bychom postupovali v souladu se zákonnými požadavky a našimi interními předpisy, podle kterých máme při identifikaci klienta povinnost ověřit shodu jeho podoby s vyobrazením v průkazu totožnosti. Pokud by v průkazu totožnosti nebyla fotografie, ze které je možné poznat podobu klienta, nebo nám klient odmítne svoji podobu odkrýt, nemůžeme s ním obchod uzavřít,“ sdělila portálu bankovniinspektor.cz mluvčí České spořitelny Krystýna Havlingerová. Tento postup s muslimskou figurantkou vyzkoušeli ve více bankách a naprosto bez problémů si vedla například Česká pojišťovna, Raiffeisenbank? nebo Equa bank.
Záleží na bance
V uvedeném případě tedy asi záleží na bance, jak k identifikaci přistoupí. Každopádně ve Fio bance nebyla identifikace možná, a proto jí vcelku logicky nemohla banka požadovanou službu poskytnout. Jiné banky ale identifikaci provedly v oddělené místnosti za účasti bankovní úřednice. Pak bylo možné účet založit. Rozhodující tedy je, jak je ta která banka a její pobočky na podobné případy připravená. Vzniká tedy otázka, zda Fio banka svým rozhodnutím službu neposkytnout porušila občanská práva muslimské ženy.
„Máme-li se přiklonit k nějakému názoru, pak banka žádná její občanská práva neporušila. Nacházíme se totiž v Evropě a nikoli někde na Středním východě. A v Evropě je třeba se pro poskytnutí této bankovní služby identifikovat. Pokud to někdo není ochoten, a to z jakéhokoli důvodu, udělat standardními metodami, tedy předložit identifikační průkaz a umožnit pohled do tváře, pak prostě v civilizované Evropě takovou službu neobdrží. Není totiž žádný důvod k tomu, aby se banky ale i další evropské instituce přizpůsobovaly islámským tradicím!“ píše Bankovní inspektor.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Redaktor KL