Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Nová vlna pozitivní diskriminace? Vítězný film festivalu Zlatá Praha vypráví příběh syrského uprchlíka. Doma nechal ženu a děti, v Německu hraje na klavír a sbírá ceny

03.10.2016
Nová vlna pozitivní diskriminace? Vítězný film festivalu Zlatá Praha vypráví příběh syrského uprchlíka. Doma nechal ženu a děti, v Německu hraje na klavír a sbírá ceny

Foto: ČT

Popisek: Záběr z vítězného filmu Klavírista z Jarmúku

Hlavní cenu letošního Mezinárodního festivalu televizních filmů Zlatá Praha získal německý snímek, nazvaný Ajham Ahmad Klavírista z Jarmúku. Dokumentuje příběh jednoho z mnoha mladých syrských uprchlíků. V Damašku hrál na ulici na klavír, a když mu ho radikálové zapálili, utekl do Evropy, bez ženy a dětí. V Německu hraje na ulici dál a sbírá za to ceny.

To, že v konkurenci více než osmdesáti, často velmi pozoruhodných filmů zvítězil právě snímek s tematikou uprchlíků, asi nikoho moc nepřekvapí. Je to podobné jako v různých fotografických soutěžích, kde bodují převážně díla s válečnou tematikou, nezřídka pečlivě naaranžovaná, aby dosáhla co největšího emocionálního efektu. Také Klavírista z Jarmúku silně zapůsobí na city. Více než osud pouličního klavíristy jsou však děsivé záběry na válkou zničená města a děti, bezstarostně si hrající na troskách svých bývalých domovů.

Jak přežít? S klavírem

Mezinárodní porota svůj verdikt zdůvodnila tím, že podle ní vítězný film festivalu ilustruje, jak hudba pomáhá přežít strašlivé utrpení. Otázkou ale zůstává komu. Celý dokument provokuje k mnoha otázkám. V jedné z jeho scén se hlavní hrdina, klavírista Ajham, svěří, že celých pět měsíců nemá informace, co dělá jeho žena s dětmi. Ale více se tím nezabývá, jde o pouhé konstatování a z několika indicií je zřejmé, že to není jeho priorita. Právě nad tímto překvapivým a velmi častým jevem se pozastavuje mnoho lidí, kterým není opravdu lhostejné, že v dnešní době jsou častými oběťmi brutálních válečných konfliktů matky s dětmi. Je skutečně správné, že je glorifikován mladý muž, který nechal v zemi, zdevastované válkou, ženu s dětmi a sám žije v bezpečí? Není tento moment důležitější než jeho hraní na ulici? Jak vlastně pomáhá své rodině?

Je to vlastně jedno...

Další otazníky vyvolává Ajhamova poznámka, že je vlastně jedno, kdo proti sobě v Sýrii bojuje. To, že syrští uprchlíci se k situaci ve své zemi staví, jako by se jich už netýkala, je hodně zarážející. A podobně zarážející je velkorysý přístup šéfů Evropské unie k uprchlické elitě. Štědrými dávkami doslova nahánějí mladé ekonomické migranty na bohatý kontinent, zatímco naprostá většina skutečných válečných uprchlíků se tísní za otřesných podmínek v sousedních zemích. Je neoddiskutovatelným faktem, že mladí muži představují tři čtvrtiny všech imigrantů, proudících do Evropy. Už kousek za našimi hranicemi můžeme na vlastní oči vidět jejich životní styl. Dobře oblečeni se celý den poflakují po ulicích, vysedávají v kavárnách a neustále telefonují prostřednictvím nejmodernějších přístrojů. Klavíristovi z Jarmúku se dokonce vyplatil jeho koníček. Hraje na klavír a sbírá za to prestižní ceny. Co se děje s jeho ženou a dětmi, ale autory vítězného dokumentu patrně vůbec nezajímá.

Čtěte také:

Černý jako thér, hromsky vysoký chlap, skály by mohl lámat. Podívejte na fotku imigranta v Itálii; přesně totéž můžeme čekat i u nás. Plus nejlepší bulvární titul k Brangelině a... TÝDEN V OBRAZECH

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na

Vložil: Adéla Hofmanová