Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Do života jí neustále vstupují úplně cizí lidé, jejichž dramatické osudy pak vypráví milionům dalších, sama ale před kameru nesmí. Prostě jí to kdosi zakázal. Tajnosti slavných

03.10.2016
Do života jí neustále vstupují úplně cizí lidé, jejichž dramatické osudy pak vypráví milionům dalších, sama ale před kameru nesmí. Prostě jí to kdosi zakázal. Tajnosti slavných

Autor: Diana Zehetner

Popisek: Světoznámá česká dokumentaristka Helena Třeštíková

Patří k nejuznávanějším evropským dokumentaristkám a ani trošku by prý Heleně Třeštíkové nevadilo, kdyby se někdo rozhodl natočit konečně dokument i o ní samotné. Jenže na druhou stranu kamery má vstup přísně zakázán!

Vpustit veřejnost do svého soukromí bys pro ni nebyl problém, koneckonců totéž vyžaduje celý život od svých respondentů. Má to ale jeden háček, přes který v žádném případě nikdy nepojede vlak – manžel slavné dokumentaristky, architekt Michael Třeštík, by to údajně nikdy nedopustil. Dáma, která sleduje pod drobnohledem osudy svých ‘hrdinů‘ někdy dokonce i celá desetiletí, povýšila svět českých filmových dokumentů na cosi výjimečného. Nicméně sama o sobě říkává, že v každodenním životě vůbec není trpělivá. Spíš naopak. „Oč jsem trpělivější jako dokumentaristka, o to méně jsem trpělivá například jako zahradnice. Když si jenom představím, že bych měla něco zasadit a čekat, jestli mi to vyroste, tak to je pro mě hrozné. To raději nezasadím nic,“ prozradila v rozhovoru pro server prozeny.blesk.cz.

S manželem Michaelem

S manželem Michaelem

Divadlo nakonec obětovala

Malá Helenka Böhmová se narodila 22. června 1949 v Praze a vyrůstala v samotném srdci Matky měst, na Václavském náměstí v domě Darex. Její otec Jaroslav byl právník, kterého v 50. letech v rámci akce Inteligence do výroby vyhodili z ministerstva. A tak začal pracovat jako lakýrník a ke své profesi se vrátil až po deseti letech. Matka byla výtvarnice a pracovala jako reklamní grafička. Právě po ní Helena zdědila výtvarný talent, přitahovalo ji ale také divadlo. Už jako žákyně byla pravidelnou návštěvnicí Národního divadla, kde zhlédla všechna slavná představení Otomara Krejči a dalších významných režisérů. Často také chodila do kina a svět filmu ji stále více fascinoval.

Začala studovat střední výtvarnou školu a snila o kariéře kostýmní výtvarnice. V roce 1968 se však seznámila se studentem FAMU, který točil dokument o politických vězních, a právě toto setkání ji přivedlo na myšlenku stát se dokumentaristkou. Její rodiče se obávali, že ve filmové branži coby převážně mužském světě nemá vůbec šanci prosadit se. Přesto odešla do televize, do redakce dokumentu, jako asistentka produkce a po roce úspěšně složila přijímací zkoušky na FAMU. Studovala během normalizační éry první poloviny 70. let a absolvovala v roce 1975, kdy dokončila svůj první dokument Zázrak, věnovaný těhotenství a narození dítěte. Během natáčení se náhodou seznámila se svým budoucím manželem, architektem Michaelem Třeštíkem, a krátká známost velmi rychle vyvrcholila svatbou. Třeštík se později věnoval vydavatelské činnosti a spoluprodukoval i některé její filmy.

Její slávu odstartoval psychiatr

Již v roce 1974 nastoupila jako dramaturgyně do krátkého filmu a posléze se stala režisérkou. Ve druhé polovině 70. let sporadicky točila podle zadaných témat a kariéru dvakrát přerušila mateřskou dovolenou. Nejprve se jí narodil syn Tomáš, se čtyřletým odstupem pak dcera Hana. V době mezi těhotenstvími udělala důležité rozhodnutí – věnovat se časosběrné dokumentární metodě. Přivedl ji k tomu během jednoho natáčení psychiatr, když jí vyprávěl, jak dramaticky stoupá rozvodovost a že by stálo za pokus sledovat s kamerou vybraná manželství po několik let. A tak již v roce 1980 začala dokumentovat život šesti manželských párů a výsledkem se staly Manželské etudy, které uvedla v roce 1987 Československá televize. Divácky mimořádně úspěšný cyklus ji rázem vynesl na špici české filmové dokumentaristiky a jeden z příběhů dokonce vydal na celovečerní film, nazvaný Z lásky. Po letech se Třeštíková k manželským párům vrátila. V letech 2005 až 2006 vznikly Manželské etudy po 20 letech a jeden rozpadlý vztah vedl ke vzniku samostatného snímku Marcela.

S filmovou legendou Lídou Baarovou

S filmovou legendou Lídou Baarovou

Helena Třeštíková byla jedním z prvních dokumentaristů na světě, kteří začali pracovat náročnou časosběrnou metodou. Dopracovala se k ní sama, bez ohledu na světové trendy, a objekty svých dokumentů většinou sleduje několik let. Vznikl tak i cyklus o mladých Řekni mi něco o sobě. Jeden z jeho ‘hrdinů‘ jí později vykradl byt a ani jí nevrátil zapůjčenou kameru. Dalším jejím významným dílem se stal cyklus Ženy na přelomu tisíciletí, který mapoval osudy deseti žen, od úspěšných až po ty na úplném společenském dně společnosti. V práce se prostě denně setkává s lidmi, jejichž osudy lze označit přinejmenším za pohnuté. „To, co dělám, dělám dlouho a dobrovolně. Potom se s tím musím nějak vyrovnat… Moji filmoví hrdinové se stávají součástí mého života. A asi je to i naopak, že se já stávám součástí jejich životů,“ dodává.

Politická rekordmanka

Po listopadu 1989 Helena Třeštíková spoluzaložila sdružení Film a sociologie, které si vytklo za cíl sledovat vývoj společnosti v demokratických podmínkách a své tvůrčí úsilí v něm filmaři spojili s vědci. V roce 1994 založila s manželem nadaci Člověk a čas na podporu časosběrných dokumentů a filmů, které reflektují čas, jeho plynutí a změny, které přináší. V roce 2002 začala vést na FAMU jednu z tvůrčích dílen, především ale točila. Vydala se do Salcburku za Lídou Baarovou, přispěla portréty do televizních cyklů Gen a Genus, před její kamerou vzpomínali pamětníci na Julia Fučíka, natočila filmy o herci Janu Potměšilovi či divadelníkovi Janu Špalkovi…

Za své dokumenty obdržela řadu ocenění a patří k absolutní špičce dokumentárních tvůrců přinejmenším evropského formátu. Za sebou má i ‘epizodní‘ účinkování v politice, když byla v roce 2007 jmenována ministryní kultury v Topolánkově vládě. Konfrontace ideálů se všední politickou realitou ji ale po rekordních šestnácti dnech vedla k podání demise.

S hrdinkou dokumentu Mallory, který se stal trhákem 50. Ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary

S hrdinkou dokumentu Mallory, který se stal trhákem 50. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary

Historie se opakuje

Prakticky neustále pracuje s lidmi, a tak ani není divu, že se jí poměrně často stává, že už jich prostě začne mít dost a potřebuje si odpočinout. „Tehdy vyrazím na chalupu jenom já sama se psem. Jde se mnou, dělá mi společnost a nemluví… Člověk si v klidu urovná myšlenky,“ přiznává. Ve volných chvílích velmi ráda čte a spoustu času také tráví sledováním toho, čím se zabývají její kolegové. I do kina chodí nejčastěji právě na dokumenty, jako členka České filmové akademie ale každoročně sleduje i hranou českou filmovou produkci. A přestože již má vnoučata, rozhodně není klasickou babičkou.

„Víte, když jsem měla malé děti, tak o ně moje maminka výtvarnice moc nepečovala, protože měla svou práci. Tehdy jsem z toho byla trošku smutná a platila jsem si paní na hlídání. A historie se opakuje… Nejsem babička-pečovatelka,“ přiznává. Ani kvůli vnoučatům totiž není ochotna zanedbávat práci, která ji baví. „Proč bych měla? Je kuriózní, že muže by se nikdo neptal, jestli už neskončí s prací a nebude se starat o vnoučátka. Musíme už konečně trošku bojovat proti těmto stereotypům… Představa, že domácnost a děti jsou výhradní starostí ženy a svět práce je doménou mužů, mě nesmírně vytáčí,“ zlobí se.

Čtěte také:

Vzpomínám si, když mě poprvé praštil: Syn má diagnózu asperger, schizofrenie, paranoia, manžel rakovinu… Není žádný div, že herecká hvězda Vinohrad, bývalá láska Ivana Trojana, řeší trable panákem

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace