Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Právě teď: Zkroťme nemravnou OSU, vybídl senátor Ivo Valenta, který dlouhodobě poukazuje na hamižnost a netransparentní hospodaření Ochranného svazu autorského

22.09.2016
Právě teď: Zkroťme nemravnou OSU, vybídl senátor Ivo Valenta, který dlouhodobě poukazuje na hamižnost a netransparentní hospodaření Ochranného svazu autorského

Foto: Hans Štembera

Popisek: Senátor Ivo Valenta na demonstraci, která právě skončila

ROZHOVOR Dnešní demonstrace proti praktikám OSA se zúčastnil také senátor Valenta, který OSU kritizuje dlouhodobě... Akci uspořádalo Sdružení místních samospráv ČR a Asociace hotelů a restaurací ČR. Začala v Praze půlhodinu před polednem. K tématu jsme připojili i rozhovor, který pan senátor poskytl ihned po skončení demonstrace…

„Podle počtu zúčastněných vidím, že současná situace veřejnosti není lhostejná. S kolegy ze Senátu jsme již dříve předložili návrh zákona, kterým chceme osvobodit folkloristy od absurdních autorských poplatků za neautorské písně. A jsem rád, že jsem v Senátu našel podporu. Tím to ale nekončí. Je nezbytné, aby zde existovala dostatečně silná ochrana proti postupům OSY nejen pro folkloristy, ale i pro samosprávy, všechny slušné podnikatele, hospodské, pořadatele kulturních akcí a všechny občany,“ uvedl senátor Ivo Valenta.

Ivo Valenta tím naráží nejen na avizované navýšení autorských poplatků až o 50% a záměr vybírat nově poplatky například za mobilní telefony, ale především současný systém nečitelného fungování a hospodaření OSY.

Není možné, aby si tato organizace svévolně nastavovala a měnila pravidla

„Nad fungováním OSA musí být stálá a trvalá kontrola. Není možné, aby si tato organizace svévolně nastavovala a měnila pravidla, jak se jí zlíbí. Proto jsem představil pozměňovací návrh k aktuálně projednávané novele autorského zákona, který by umožnil vznik dozorového orgánu nad tímto spolkem. Nikdo nechce autorům upírat spravedlivou odměnu za jejich tvorbu. OSA ale funguje naprosto neprůhledně, účtuje si i poplatky, na které nemá nárok a netransparentně hospodaří s penězi z kapes nás všech,“ dodává senátor.

Účastníci demonstrace se jednomyslně shodli na tom, že OSA nemá žádné pevné mantinely, nastavuje si svévolně pravidla a nikdo ji nekontroluje, což je praxe, která nemá obdoby.

Musí zde být někdo, kdo její řádění zastaví

„Je povinností nás, zákonodárců, okleštit její monopolní postavení a zajistit, aby se peníze dostaly spravedlivě k těm, kterým opravdu náleží. OSA již dále nesmí být sama sobě pánem, nemá k tomu oprávnění, nehospodaří se svým výdělkem. Nemůže si z těchto peněz svévolně brát, kolik chce. Musí zde být někdo, kdo její řádění zastaví a jasně stanoví, co je již za hranou,“ vysvětluje Ivo Valenta, který současně vyzývá všechny kolegy z Poslanecké sněmovny i Senátu ke spolupráci, která by vytvořila pomyslný „bič na OSU“. Jedině ten podle něj dostatečně ochrání všechny slušné lidi před nemorálním jednáním OSY i jejími neoprávněnými požadavky.

„Nikdo jiný to za nás učinit nemůže,“ uzavřel svůj projev senátor Valenta.

Ivo Valenta: Problém zvaný OSA spočívá v mafiánských praktikách

„OSA již nesmí být sama sobě pánem, nemá k tomu oprávnění, nehospodaří se svým výdělkem, nesmí si z těchto peněz brát svévolně, kolik chce. Musí se naopak chovat čitelně a musí zde být někdo, kdo jí řekne, co je již za hranou. Příkladem toho budiž i záměr vybírat poplatky za nové mobilní telefony, které by rozhodně neměly být výsledkem jejího vlastního rozhodnutí," říká senátor Ivo Valenta.

Vážený pane senátore, proč jste se o svaz OSA začal vlastně zajímat, kde je hlavní problém?

Problém zvaný OSA netkví ani tolik v samotné výši sazeb za užívání hudby. Nikdo nechce autorům upírat to, na co mají právo, tedy spravedlivá odměna za jejich díla. Problém zvaný OSA tkví ve zcela neprůhledném způsobu fungování této organizace, v nakládání s prostředky, které pocházejí z kapes nás všech, v mnohdy neoprávněných nárocích a účtování poplatků, na které Ochranný svaz autorský nemá nárok, v nerovném přístupu jak k poplatníkům, tak ale i k samotným autorům.

Problém zvaný OSA spočívá, a promiňte mi ten výraz, v mafiánských praktikách, ve svévolném jednání této organizace, která prakticky nemá žádné pevné mantinely, nastavuje si svévolně pravidla, a nikdo ji nekontroluje.

Tato praxe nemá obdoby. Neexistuje jiná instituce, která by hospodařila s prostředky, které jí nepatří a mají poloveřejný charakter, aniž by nad sebou měla kontrolu a aniž by musela podrobně dokládat, že se na těchto prostředcích někdo neoprávněně neobohacuje.

Dnes jste se zúčastnil demonstrace před sídlem OSA za mravné zacházení s autorským zákonem, koho podle Vás současný stav nejvíce poškozuje, za koho bojujete?

Mezi pomyslné oběti nemravných postupů Ochranného svazu autorského patří například samosprávy, podnikatelé a také folkloristé a nositelé tradiční lidové kultury, našeho národního dědictví, které je charakteristické třeba právě pro můj region – Slovácko.

Domnívám se, že autorský zákon by měl tyto osoby a spolky, které se v drtivé většině věnují udržování lidových tradic a folkloru dobrovolně, ve svém volném čase a bez nároku na honorář, chránit a že pokud hrají lidové písně, které nemají autory, neměly by platit ani poplatky a neměly by mít ani povinnost nic OSE vykazovat.

S kolegy ze Senátu jste předložili novelu autorského zákona, co je jejím hlavním smyslem?

V rámci projednávání této novely se na mě ale obrátila řada občanů a subjektů, kteří s OSOU měli či mají řadu negativních zkušeností i v jiných oblastech, ať už šlo o hospodské, pořadatele kulturních akcí a hudebních festivalů, ale i samotné autory a hudebníky.

Zkušenosti těchto lidí pro mě byly podnětem k tomu, abych se touto problematikou zabýval podrobněji a hledal jsem způsob, jak do tohoto zcela zatemnělého systému, kdy si kdokoliv z nás nemůže být před OSOU jistý, vnést světlo a dát mu jasná pravidla. Jak rozkrýt to, podle jakých pravidel se rozděluje bezmála miliarda korun autorům, a to zda je správné a oprávněné, že OSE každoročně z této částky zůstává na provoz více než 130 milionů Kč.

Jsem přesvědčen, že k tomuto cíli bohužel nevede cesta přes prosté nastavení pravidel v zákoně. Jsem přesvědčen o tom, že veřejná kontrola nad fungováním OSY musí být stálá a trvalá a že musí mít určité pravomoci zasahovat do pravidel, která si byla tato organizace dosud zvyklá nastavovat sama. 

Z těchto důvodů jsem se rozhodl vypracovat a předložit pozměňovací návrh k aktuálně projednávané novele autorského zákona, který by umožnil vznik stálého dozorového orgánu pro oblast kolektivní správy autorských práv a který by byl dostatečně kompetenčně silný tak, aby skončilo období, kdy zde odevzdáváme peníze do pomyslné černé díry, aniž bychom věděli, zda se tyto peníze dostanou spravedlivě k těm, kterým náleží. 

OSA již nesmí být sama sobě pánem, nemá k tomu oprávnění, nehospodaří se svým výdělkem, nesmí si z těchto peněz brát svévolně, kolik chce. Musí se naopak chovat čitelně a musí zde být někdo, kdo jí řekne, co je již za hranou. Příkladem toho budiž i záměr vybírat poplatky za nové mobilní telefony, které by rozhodně neměly být výsledkem jejího vlastního rozhodnutí.

Vložil: Anička Vančová