České školství míří pod kytičky, může za to špatně nastavený systém. Sociální původ automaticky neznamená vysokou inteligenci či studijní předpoklady, zdůrazňuje uznávaný sociolog
18.09.2016
Autor: Ilustrační foto pixabay.com
Popisek: Základní chybou podle odborníka je, že děti 'selectujeme' příliš brzy
České školství má problém. Už v nějakých jedenácti letech dítěte náš systém rozhoduje, kdo dostane šanci uspět a kdo ne. Podle sociologa Petra Matějů jdeme špatnou cestou, kterou bychom měli opustit. V rozhovoru pro server Echo24.cz staví proti našemu systému vzdělávací systém USA, kde všichni chodí na jednu školu – na high school – a vyhnou se selekci, jakou děti procházejí u nás.
„Tam jdete na high school. Ta může být lepší nebo horší, ale je to stejný typ všeobecné školy stylu našeho gymnázia. ... Ve chvíli, kdy děti procházejí jedním mainstreamovým vzdělávacím systémem, jsou ti horší pořád vystavováni konkurenci s těmi lepšími. To zvyšuje motivaci a soutěž. My selekcí děti v jedenácti letech odsoudíme k tomu, že zůstanou na úrovni v době, kdy jsme je vyselectovali,“ poznamenává Matějů na adresu českého školství, kde se děti mohou v jedenácti letech pokusit o přestup na gymnázium. Ti horší zůstávají na základních školách.
V mezinárodních srovnáních se však ukazuje, že naši studenti za svými vrstevníky z jiných částí světa zaostávají. Jak je to možné, když tak brzo vybíráme budoucí elitu národa? Neměli by naši elitní studenti být spíš těmi nejlepšími, když navštěvují výběrové školy tak dlouho? Teoreticky by to tak mělo být, jenže podle Matějů nesmíme zapomínat na jednu věc. „V selekci do elitních škol se kromě schopností silně prosazuje sociální původ, který automaticky neznamená vysokou inteligenci či studijní předpoklady,“ říká sociolog.
Matematika je také druhem jazyka
Ve skutečnosti zabíjíme talent v našich dětech. Matějů v této souvislosti varuje i před krátkozrakým voláním podnikatelů, kteří by chtěli více dětí dostat do učňovských škol. I to je svého druhu selekce, která je jaké nevhodná.
Degenerace českých studentů se dobře ukazuje na srovnávacích testech z matematiky. Ještě v roce 2003 jsme si prý nevedli špatně, ale od té doby se propadáme. Matematika je přitom v dnešním světě naprosto zásadní. V mnoha ohledech je podle Matějů dokonce důležitější než znalost jazyků. Matematika je také druhem jazyka – jazyka, jenž nám dává nahlédnout do zákonitostí světa.
Čtěte také:
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');
Vložil: Redaktor KL