Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Z Prahy do Bratislavy za 19 minut! Je to vůbec možné? Slovenská vláda tomu věří. Má to jediný háček, zatím to nebrzdí, ale… Možná by měl náš ministr zbystřit: Ťok, ťok, to klepe na dveře budoucnost

01.09.2016
Z Prahy do Bratislavy za 19 minut! Je to vůbec možné? Slovenská vláda tomu věří. Má to jediný háček, zatím to nebrzdí, ale… Možná by měl náš ministr zbystřit: Ťok, ťok, to klepe na dveře budoucnost

Foto: SpaceX

Popisek: Hyperloop, takhle nějak by to vypadalo

Sci-fi cestování mezi Prahou a Bratislavou chystá slovenská vláda. Co na tom, že to ještě nikdo neviděl v praxi, smlouva už je prý podepsána. Co je hyperloop, funguje to a jakou další šílenost vymyslel jeho tvůrce, americký miliardář?

Americký miliardář Elon Musk před třemi lety představil svůj futuristický koncept nadzvukové „pozemní“ dopravy pomocí kapslí v tubusech nazvaný hyperloop. První firmy už staví testovací tratě v USA. Nyní ale projekt poněkud překvapivě vstupuje i do střední Evropy, slovenská vláda totiž podepsala smlouvu s jednou ze dvou společností, které systém uvádějí v život. Doprava z Prahy do Bratislavy by trvala neuvěřitelných 19 minut! Jenže zásadní je slovíčko „by“. Nikdo totiž nezaručí, že by miliardová investice vážně fungovala.

Slováci ovšem mají vizi. „Jednou z našich základních vizí je propojit metropole zemí Visegrádské čtyřky s Vídní," řekla pro Aktuálně.cz Miriam Žiaková, mluvčí slovenského ministra hospodářství Vazila Hudáka. Spojení s Prahou by trvalo zhruba dvakrát tolik co cesta z Bratislavy do Vídně či Budapešti. Hudákův úřad už podepsal dohodu o spolupráci s jednou z firem, které hyperloop na základě Muskových podkladů vyvíjejí - Hyperloop Transportation Technologies (HTT). Její šéf Dirk Ahlborn strávil na Slovensku v březnu několik dní.

Na principu potrubní pošty rychlostí zvuku

Hyperloop funguje na principu potrubní pošty. Uvnitř tubusů je vytvořen podtlak, takže nedochází k takovému tření jako na vzduchu a speciální kapsle se proto mohou pohybovat až rychlostí zvuku, tedy kolem 1200 km za hodinu. Systém má přepravovat lidi, ale i třeba auta, v hliníkových modulech ve dvou ocelových potrubích spojených do smyčky ve tvaru čísla osm. V potrubí, kam budou vystřeleny stlačeným vzduchem, se budou vznášet na vzduchovém polštáři poháněny lineárními magnetickými urychlovači. Kromě HTT se systém snaží v život uvést i konkurenční podnik Hyperloop Technologies nebo Muskova společnost SpaceX, všechny tři už staví testovací tratě v USA. Potrubí by v první fázi mělo spojit americká města Los Angeles a San Francisco.

Test spočíval ve vyslání kovových saní poháněných zmíněným lineárním urychlovačem po zkušební asi stometrové dráze, kterou podle plánu přejela za dvě sekundy rychlostí téměř 200 kilometrů v hodině. Místo brzd použili konstruktéři hromadu písku, do níž saně narazily. Zařízení zrychlilo z nuly na sto mil v hodině (160 kilometrů v hodině) za 1,1 vteřiny. Pokud by zmíněné testovací zařízení bylo lépe aerodynamicky upraveno a pohybovalo se v nízkotlakém potrubí, dokázalo by se stávajícím pohonem vyvinout rychlost přes 1100 kilometrů v hodině. Tolik zatím k momentálnímu stavu vývoje projektu. Zatím to nebrzdí a zkoušelo se to na sto metrech.

Sám majitel patentu Elon Musk také poznamenal, že není moc pravděpodobné, že by systém hyperloop jednou spojoval i města na příliš velké vzdálenosti. Podle něj by totiž nebylo dvakrát pěkné, aby krajinu zohyzdily bílé tubusy, křižující zemi sem a tam, což ovšem patrně Slovákům v jejich velkolepých plánech moc nevadí.

Milion lidí na Mars

Možná by naši slovenští sousedé mohli odkoukat i další plány miliardáře Muska… Ten totiž kromě superrychlého cestování hodlá odeslat milion lidí na Mars, protože se domnívá, že je to pro přežití lidstva zcela nezbytné.  Už roku 2013 řekl Musk na konferenci All Things Digital, že kolonizace Marsu není pouze vhodná, ale zcela nutná: „Buď se ze Země rozšíříme na další planety, anebo vyhyneme. Taková událost je nevyhnutelná a díky tomu, co lidstvo dělá, se její pravděpodobnost stále zvětšuje. Naším cílem je vylepšit raketovou technologii a vesmírnou techniku tak, abychom mohli odeslat lidi na Mars a vytvořit tam životní prostředí.“

Zatím je Mars jen suchou pouštní planetou, ale podle excentrického miliardáře s velkými nápady by nebylo zase tak zásadním problémem to změnit. „Mars je troska. Ale mohli bychom to změnit. A popravdě – neměli bychom se to jen pokoušet změnit – my to musíme udělat, nemáme jinou možnost. Souhlasím s tím, že je to troufalé; nicméně pokud nebudeme každý rok zlepšovat potřebné technologie, nikdy se nám to nezdaří.“ Muskova společnost SpaceX už oznámila, že vyvíjí raketu, která bude schopná odvézt na jednorázovou expedici na Mars 100 lidí.

Jaderné fúzní bomby

A jak by Musk zařídil, aby byl Mars obyvatelný? Jednoduše. Bombardoval by ho jadernými bombami. Jeho bomby by měly takto vybuchnout nad oběma planetárními póly Marsu a vytvořit tak dvě dočasná slunce, které Rudé planetě momentálně chybí. „O čem mluvím,“ řekl Musk, „je série opravdu velkých (podle našich standardů, ale malých ve vesmírném měřítku) explozí. Každých pár sekund jedna – výsledkem by byla dvě malá pulzující slunce nad planetou. Spousta lidí si neuvědomuje, že Slunce je vlastně jen obrovská fúzní reakce…“ Musely by se použít takzvané fúzní bomby. Ty mají účinky tisíckrát větší, než „obyčejná“ atomovka.  Z hlediska pravděpodobnosti se jeho tezi nedá nic vyčíst. Srážka s asteroidem je někdy v budoucnosti neodvratná a lidstvo nemá šanci ji přežít.

Takže bychom Slovákům radili, ať investují i do tohoto Muskova projektu, to, že by Mars osídlili naši východní bratři, je přece také krásná vize, ne? Zatímco bratia promýšlejí, jak přeshraniční dopravu posunout do sféry sci-fi literatury, české úřady zatím nehodlají nic měnit. Ministerstvo dopravy vedené Danielem Ťokem z hnutí ANO tvrdí, že pro něj zůstávají prioritou vysokorychlostní tratě. Ty byly v plánu už v 90. letech a dodnes u nás nestojí ani jedna. To je pro změnu sci-fi po česku. 

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.                         

Vložil: Dáša Vrchotová