Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

(P)alba Thomase Landerse

(P)alba Thomase Landerse

Hodně tvrdý rock, metal, občas i o krapet měkčí rock... Příběhy, koncerty, desky

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Válka v katolické církvi kvůli islámu a uprchlíkům. Co přesně napsal kardinál Duka, šéf všech českých katolíků, že mu to odmítli otisknout? V katolickém týdeníku, mimochodem

15.08.2016
Válka v katolické církvi kvůli islámu a uprchlíkům. Co přesně napsal kardinál Duka, šéf všech českých katolíků, že mu to odmítli otisknout?  V katolickém týdeníku, mimochodem

Autor: Facebook

Popisek: Kardinál Dominik Duka

Kardinál a pražský arcibiskup Dominik Duka napsal text o islámu a situaci v Evropě jako reakci na vraždu francouzského kněze. Jenže Katolický týdeník text neotiskl, kardinál s ním musel do Parlamentních listů. Šéfredaktorka listu Kateřina Koubová ale nařčení z cenzury odmítla. Jednalo se prý jen o nedorozumění.

Duka má prostor pomalu v každém vydání, brání se šéfredaktorka

„Odmítám spekulace o cenzuře pana kardinála. Dominik Duka má prostor v takřka v každém druhém vydání týdeníku a pokud si to bude přát, bude to tak i dále,“ uvedla pro deník ECHO24.cz Koubová, podle které se jednalo pouze o nedorozumění. „Oddělení vnějších vztahů Arcibiskupství pražského nabídlo článek týdeníku v době, kdy nejbližší číslo bylo víceméně připravené do tisku,“ zdůvodnila Koubová, proč text v nejbližším čísle nevyšel. A co další čísla, paní šéfredaktorko?

Duka si stěžuje na svém blogu

Duka si postěžoval v dovětku pod svým blogem, kde text také visí.  „Text byl původně napsán se záměrem uveřejnění v Katolickém týdeníku. Žel se do nadcházejícího, ani do žádného z plánovaných čísel nevešel,“ napsal kardinál. K stížnosti na neotištění textu doplnil ještě, že „další úvahu nad tím ponechá laskavému posouzení čtenáře“. Podle Koubové ale list nechtěl text otisknout pouze v následujícím čísle, o žádném dalším čísle se prý nehovořilo. „ O tom, že by článek nebylo možné publikovat příště nepadlo ani slovo,“ dodala Koubová. Koubová už dříve pro Novinky uvedla, že se jednalo o chybu v komunikaci mezi týdeníkem a odborem vnějších vztahů Arcibiskupství pražského. To nicméně celou věc nechtělo komentovat.

O co šlo? O islám, samozřejmě

O co v kontroverzním příspěvku pražského arcibiskupa šlo? Duka si v něm klade otázku, jestli je islám nebezpečné náboženství, které ohrožuje křesťanskou Evropu a rozděluje české katolíky. V textu napsal, že vražda Hamela je „mementem všem, kdo se snažili předchozí dění bagatelizovat, přisuzovat jen duševně nemocným lidem či lidem frustrovaným“.

Souhlasím s papežem, ale…

„Jsem zastáncem dialogu mezi náboženstvími a souhlasím s papežem Františkem, že nelze dělat rovnítko mezi islámem a terorem. Připomínám ale také slova papeže Františka v rozhovoru pro francouzský La Croix (podle Vatikánského rozhlasu): „Není možné otevírat brány iracionálním způsobem,“ vysvětluje svůj postoj Duka.

Nechce islám to samé, jako křesťanství?

Nejvyšší představitel katolické církve u nás se ve svém zamyšlení zaměřil i na strach z islámu. „Nemyslím si, že primární je tu dnes strach z islámu jako takového, nýbrž z Islámského státu a jeho dobyvačné války, která je částečně vyvozena z islámu,“ píše Duka a znovu připomíná slova papeže Františka, která říkají, že idea dobývání náleží k duchu islámu. Stejně by se ale dal interpretovat závěr Matoušova evangelia – Ježíš vysílá své učedníky do všech národů. Závěr evangelia zní: „Jděte tedy, učiňte ze všech národů učedníky a křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého a učte je zachovávat, co jsem vám předepsal.““

To tedy ani omylem, milý Františku!

Duka ale ve svém článku rozporuje tuto papežovu zmínku o podobnosti ducha křesťanství a islámu tím, že podle něj Ježíš nepředepsal učedníkům dobývání světa, ale hlásání radostné zvěsti o spáse, kterou Boží syn přináší, a o poselství přikázání lásky k Bohu a bližním. „Islám v sobě skutečně skrývá násilné tendence a je třeba povzbuzovat ty, kdo stojí na opačné straně i jako věřící mohamedáni,“ píše Duka.

Nehledejte výmluvy pro teroristy, káže kardinál

Dominik Duka požaduje, aby se lidé spíše modlili za oběti, než aby hledali omluvy a výmluvy pro teroristy. „Mohlo by se snadno stát, že zatímco se budeme přetahovat na svém dvorku, za jeho ohradou se budou dít věci tak závažné, že na ně nakonec ani nestačíme zareagovat,“ zakončil svůj text.

Tomáš Halík Duku za jeho názory ostře kritizuje

Na jeho text i ostatní veřejná vystoupení ostře reaguje jiný katolický kněz, Tomáš Halík, v rozhovoru pro Lidové noviny. „Kardinál Duka a já představujeme dvě různá pojetí role církve ve společnosti a dva různé postoje k problémům současného světa,“ říká nositel prestižní Templetonovy ceny.

Zlatý kočár je už vrchol

Halík kritikou reaguje také na Dukův nedávný rozhovor pro LN, v němž kardinál odmítl Halíkovo vystupování v otázce uprchlické krize. A také na to, že Duka při svatojánských slavnostech usedl do zlatého kočáru. Podle Halíka se Duka svými posledními kroky distancoval i od papeže Františka. Halík se prý dlouho domníval, že jeho a Dukovy postoje se budou ve své různosti doplňovat a tato různost může být církvi velmi prospěšná, protože umožňuje oslovit širší spektrum společnosti.

Dva principy církve

„Kardinál se bude snažit o diplomatickou vstřícnost k držitelům moci, na mne zbude nevděčná kriticko-prorocká role ve vztahu k mocnářům, kardinál bude udržovat tradici lidové zbožnosti, bude leskem vojenských přehlídek a božítělových průvodů těšících pamětníky a já zas budu spíše oslovovat kriticky smýšlející intelektuální kruhy a mladší generaci v církvi i mimo ni. Církev jistě potřebuje obojí. Myslel jsem si dlouho, že se budeme doplňovat tak, jak tomu bylo s různými proudy v církvi už od známého sporu a následné dohody mezi apoštoly Petrem a Pavlem,“ vysvětloval Halík.

Dělá ze sebe kardinál šaška?

Jenže už si to nemyslí. „Uvědomil jsem si, že ten rozdíl obou koncepcí je větší, než jsem si myslel. Že se kardinál Duka výrazně odklání od názorů papeže Františka. A když jsem se vzápětí dočetl, že při svatojánských slavnostech kardinál opět usedl do zlatého kočáru, tak jsem se musel ptát, proč si tak inteligentní člověk neuvědomuje symbolický význam takových gest a jejich poselství o církvi pro dnešní sekulární společnost, proč si neuvědomuje, jak tím ztrácí vážnost a věrohodnost.“

Ty nemáš rád baroko! 

Když Halík kardinálovu projížďku ve zlatém kočáře kritizoval, Duka prý reagoval slovy „Ty nemáš rád baroko.“ Duka má totiž dva koníčky – politiku a historii. „V obou oblastech má však svá ideologická schémata a přílišná záliba v minulosti mu asi poněkud ztěžuje vnímavost pro změnu společensko-kulturního kontextu,“ uvedl Halík. Sám prý má baroko velmi rád, jenže nemá rád, když si s ním zahrává dnešní kardinál. „To, co bylo přirozeným výrazem tehdejšího postavení církve ve společnosti, se dnes mění v nostalgický folklor na hranici směšnosti,“ kritizoval znovu Dukovu projížďku ve zlatém kočáře.

Kamarádit se Zemanem je podle Halíka cesta do pekel

Halíkovi se nezdá ani náklonost Dominka Duky k Miloši Zemanovi.  „Kardinálova vstřícnost k Zemanovi může přinést církvi dvě staré budovy na Hradě, ty však mohou být znovu zestátněny – a ztráty, které ta přítulnost k moci znamená pro věrohodnost církve, jsou nepoměrně větší,“ myslí si filozof. Zeman je podle něj totiž nebezpečný člověk. „Poté, co prezident Zeman pronesl osudovou větu, že jsme konečně svobodni od vlivu Evropské unie a Spojených států, a tu svobodu představil jako svobodu otevřít dveře nedemokratickým zemím Východu, tak jsem si uvědomil, že tento člověk se skutečně stává bezpečnostním, morálním a politickým rizikem pro tuto zemi.“

Jak se spor mezi knězem a jeho de facto nadřízeným bude vyvíjet dál? Halík mluví o své kriticko-prorocké nevděčné roli. Může být tedy asi rád, že nežije o pár století dřív, kardinál Duka by ho možná s chutí poslal na hranici a přijel by se na upálení „proroka“ podívat ve zlatém kočáře. Ne nadarmo je Halíkův největší vzor Mistr Jan Hus. I když momentálně se o roli mučedníka evidentně přetlačuje právě s kardinálem Dukou, jemuž neotiskli burcující článek. Tak chlapci, do sebe!

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.           

Vložil: Dáša Vrchotová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace