Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Nebetyčně hloupé, vyztužené ohromujícím počtem sponzorských výrobků, technicky zcela neumělé... Tančila u tyče, psala pro bulvár, pásla Martina Maxu. A teď si natočila film s Langmajerem; zděšeni jsou kritici i diváci

04.08.2016
Nebetyčně hloupé, vyztužené ohromujícím počtem sponzorských výrobků, technicky zcela neumělé... Tančila u tyče, psala pro bulvár, pásla Martina Maxu. A teď si natočila film s Langmajerem; zděšeni jsou kritici i diváci

Foto: BontonFilm

Popisek: Ve filmu Sezn@mka hraje i Jiří Langmajer

Mohl by to být příběh o tom, jak prostá dívka ke štěstí přišla. Zita Marinovová tančila u tyče, psala pro bulvár, pásla Martina Maxu - a teď si natočila film podle vlastního scénáře, s Jiřím Langmajerem v hlavní roli. Prostě splněný americký sen. Jen kdyby ten film, Sezn@mka se jmenuje, nebyl třeskutě blbý.

Zita se narodila se v roce 1968 v Karviné, kde odmaturovala na matematicko-fyzikálním gymnáziu. Po neúspěšných pokusech o studium na fakultě žurnalistiky v Praze se začala psaní věnovat v časopise Playboy. V roce 2004 se stala šéfredaktorkou ženského magazínu Look, kde zveřejňovala své povídky, z nichž po roce vytvořila rukopis své první knihy. Ten následující tři roky vozila v kufru auta. Když ho konečně nabídla náhodně vybranému nakladatelství, nejenže byl s nadšením přijat, ale vydala zde v následujících čtyřech letech ještě další tři knihy. Pátá v pořadí vyjde v září 2016 pod názvem Z@tloukači a je volným pokračováním Zitina scenáristického a režisérského debutu Sezn@mka.

Vážně pestrá kariéra

Jako redaktorka působila v týdeníku Story, později v televizním pořadu Top Star magazín a dva roky působila jako manažerka zpěváka Martina Maxy. Nyní pracuje na šéfradoktorském postu magazínu Estetika. Do oficiálního životopisu se nevešlo to, co paní režisérka prozradila v rozhovoru pro OnaDnes,  tedy to, že se kdysi živila tím, že v Řecku a Itálii tančila u tyče v nočních klubech. Tenhle detail ale leccos vysvětluje. Zita je prostě schopná všeho. Včetně spáchání vlastního filmu.

Scénář za osm dní, ale geniální

A jak dlouho scénář psala? „To snad ani nechci říkat, ale budiž. První verze byla hotova za osm dní. Měla sto obrazů. Já ale vůbec předem nevěděla, jaké má mít scénář náležitosti. Teprve když byl na světě a já v knihovně náhodou objevila knížku Škola filmaření, zjistila jsem, že jsem ho celý intuitivně napsala přesně podle pravidel. Nechci, aby to znělo namyšleně, ale byla jsem opojená sama sebou, že to mám dobře bez špetky průpravy,“ popisuje Marinovová vlastní genialitu.

Na režiséra nezbylo, tak jsem to vzala

Film Sezn@mka také sama režíruje. Prý nikdo jiný nebyl. „To bylo nouzové řešení. Sice jsme nakonec s pomocí naší nové společnice, jak jinak než kameramanovy kamarádky, šlechetné to ženy a mecenášky, dali základní nutný kapitál dohromady, ale peníze na režiséra už nezbyly. Doteď se cítím rozpačitě, když mám vystupovat jako režisér. Se scenáristkou se dokážu ztotožnit, ale režisérkou se necítím,“ říká.

Klidně jsem hercům i předehrávala

„Když něco napíšete, tak máte logicky nejlepší představu o tom, jak to má vypadat, ale samozřejmě neznáte řemeslo. Vyptávala jsem se známých, co takový režisér dělá, a zjistila jsem, že každý má svou metodu. Neexistuje univerzální pravidlo. Tak jsem si našla svou cestu a klidně jsem hercům některé scény i předehrávala. Ono už ve scénáři bylo důsledně rozepsáno, kdo se kam podívá, jak se u toho tváří a jak se cítí, protože tak jsem byla zvyklá psát knihy. Jinak si čtenář neudělá správný obrázek,“ popisuje autorka.

Všechno natočeno na první klapku

Herci prý byli spokojeni. „A já taky. Než se rozběhla kamera, řekli jsme si, co a jak, a já pak mohla být neviditelná. Ve většině případů jsme vzali už první klapku. Sice jsme jich natočili pro jistotu vícero, ale vlastně zbytečně,“ chválí se novopečená režisérka. Herci ji prý podrželi. „Nikdy mi nikdo z nich nedal znát, že jsem elév a nikdo se nesnažil převzít velení. Možná o mně pochybovali, než si přečetli scénář, ale potom už se nic takového nedělo. Ano, párkrát se mě někdo zeptal, zda se nebojím, ale k důvěře stačilo mé ujištění, že rozhodně strach nemám.“

Langmajer si potřeboval pohlídat Adélu

A proč vzal hlavní roli Jiří Langmajer? „Nejdřív mi vzkázal, že nemá čas. Pak jsem ale sehnala osobní kontakt a když se dozvěděl, že hlavní roli bude hrát jeho partnerka Adéla Gondíková, na roli kývnul.“ Pro lásku se holt musí trpět.

Mirka Spáčilová debut ale vůbec neocenila

A jak filmový debut nazvaný Sezn@mka vidí kritička Mirka Spáčilová? Posuďte sami. „Sezn@mka je svým způsobem jednak poučná, neboť dokládá, že divák nikdy nemůže být dost připraven na peklo, které ho čeká, jednak vlastně pozitivní, protože ukazuje Česko jako zemi neomezených možností, kde se najdou peníze pro každou partu neškolených noviců umění. Ovšem ve výsledku je Sezn@mka spíš úkaz než film,“ dští kritička síru v recenzi pro iDnes.cz.

Hloupá anekdota a technické neumětelství

A pokračuje v popravě. „Že je anekdota o ženské pomstě na stárnoucím svůdníkovi nebetyčně hloupá, neobratně vyztužená ohromujícím počtem sponzorských výrobků a zvoleným druhem humoru rozkročená mezi „krávy“ ve slovníku mužů a „hajzly“ z pohledu žen, by člověk ještě přijal. Jenže navíc sleduje naprosté technické neumětelství. Špatně sejmutý, nevyrovnaný zvuk způsobuje, že dialogům není občas rozumět, případně je překřičí klipová muzika s velmi krkolomnou, leckdy až nechtěně parodickou hudební dramaturgií,“ píše Spáčilová.

Nesmyslná zápletka

Své schytá i scénář paní Zity. „Podstata příběhu se zuby nehty drží nesmyslné konstrukce, podle níž hrdinka v bezbarvém podání Zuzany Kajnarové nezná manžela své nejlepší dlouholeté kamarádky neboli Adély Gondíkové, nikdy ho třeba jen okem nezahlédla, dokonce ani na obrázku, protože se prý nerad fotí. Takže hodinu trvá, než obě svorně zjistí, že záletný milenec první z nich je zároveň životním partnerem té druhé.“

Gondíková hraje lépe než Langmajer

Aby lidové zábavy nebylo málo, „Petr Vondráček coby bratr hrdinky přidá karikaturu homosexuála a Lukáš Pavlásek epizodku hulváta vyznávajícího heslo „stačí jedna schůzka a je dole blůzka“. Vůbec o herectví se v Sezn@mce příliš mluvit nedá, snad s výjimkou drobných překvapení, k nimž patří, že Gondíková vystupuje sebejistěji než bezradný Langmajer nebo že Martin Kraus vnáší v malé roličce šéfova poskoka alespoň závan přirozenosti do mondénního seskupení více či méně sošných slečen,“ drtí Spáčilová herecké obsazení.

Sex ve městě po česku se vážně nepovedl

A závěrem? „Debutující autorka a režisérka Zita Marinovová sice nepokrytě vzhlíží k Sexu ve městě, jenže bez ironického nadhledu, zato s bolestínskou obžalobou v duchu rubrik dámských časopisů – Milé čtenářky, poraďte, co dělat, když mi ten starý mlsný kocour zahýbá. A v okamžiku hrdinčina vážně dušezpytného výslechu „proč se vy chlapi taháte s mladýma telatama“ se míra trapnosti naplňuje. Rozumní debutanti se s vědomím vlastních limitů obklopí profesionály. Sezn@mka si myslí, že je nepotřebuje, čímž trestá diváky i sebe. Takže sklidí deset procent jako tradiční úlitbu každé prvotině plus pět procent za vzácné záběry, které se povedlo zaostřit.“

Má tohle Jiří Langmajer konkrétně a český film obecně vážně zapotřebí? Plnit „umělecké“ ambice skoro padesátileté bloncky, co si myslí, že práce pro Playboy, Story a Martina Maxu je dobrá průprava pro psaní scénářů a že když není na režiséra, zvládne vše sama a na první klapku? 

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.           

Vložil: Lucie Kolouchová