Skandály okolo Muchovy Slovanské epopeje. Vzduchem létají drsná obvinění; že ji Praha chce kvůli pár penězům zničit, Moravský Krumlov bez ní chátrá... Co se to děje - proč protestují dědicové i profesor z AVU?
03.08.2016
Autor: NG
Popisek: Slovanská epopej ve Veletržním paláci
Slovanská epopej Alfonse Muchy byla poprvé představena u příležitosti oslav deseti let samostatnosti Československa v roce 1928 ve Velké dvoraně tehdy právě dobudovaného Veletržního paláce. V letech 1963 až 2011 byly obrazy vystaveny na zámku v Moravském Krumlově. Poté se celý cyklus přesunul zpět do Prahy, do správy Galerie hlavního města Prahy, která ale pro obrazy neměla adekvátní místo, nakonec je umístila opět ve Veletržním paláci.
Proti turné protestuje rodina i odborníci
Praha o Slovanskou epopej velmi stála. Momentálně se jí hodlá na neurčitou dobu zbavit a poslat obrazy na turné po jihovýchodní Asii. Proti tomu protestují jak odborníci, tak potomci malíře. Magistrát na zápůjčce trvá, podle Asociace pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ale hrozí poškození obrazů. O tématu psal portál Rozhlas.cz.
Radnice ale Čínu schválila
Memorandum, na jehož základě zapůjčí v únoru 2017 Praha Slovanskou epopej Alfonse Muchy do Číny, schválili pražští radní 14. června. Výstava v Číně bude následovat po japonském turné a uskuteční se od poloviny roku 2017 do poloviny roku 2018. „Čínská strana za zápůjčku zaplatí 2,7 milionu korun. Zároveň se zaváže k úhradě nákladů spojených s přesunem a balením pláten a s jejich pojištěním. Kdy by se mělo světově unikátní dílo zpět do ČR vrátit, není známo,“ upozorňuje Asociace pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví.
Radní Wolf problém nevidí
Magistrát nehodlá na svých plánech o turné do jihovýchodní Asie nic měnit. Podle radního pro kulturu Jana Wolfa (Trojkoalice) vystavování světoznámé epopeje propaguje Českou republiku ve světě. Žádné poškození prý plátnům nehrozí. „Speciálně máme restaurátora a člověka pověřeného, který se stará pouze o Slovanskou epopej. Jakékoliv problémy, které by případně hrozily, by samozřejmě vzal v potaz a neumožnil by jejich vycestování,“ uvedl k tématu radní. Kromě už odsouhlaseného Japonska a Číny o epopej stojí i Jižní Korea nebo Spojené státy.
Čím více manipulace, tím méně Muchy
Muchova epopej už byla v minulosti několikrát vystavována v zahraničí. Například v Chicagu, New Yorku, Stockholmu či ve Vídni. Vždy však bylo nutné po návratu z turné toto dílo zrestaurovat. „Když ještě Alfons Mucha žil, restauroval plátna sám. Poškození způsobovala opakovaná rolování na tubus nebo změna klimatu. Alfons Mucha již nežije, a když to řeknu zkráceně, tak čím více manipulace, tím méně Muchy,“ říká restaurátorka malířských děl Zuzana Poláková, která restaurovala i Muchova díla ze soukromé sbírky.
Riziko poškození je značné
„Žádáme ministerstvo kultury, aby s ohledem na nezpochybnitelné ohrožení díla a s ohledem na zachování světově unikátního obrazového cyklu pro další generace nevydalo souhlas s vývozem této kulturní památky do zahraničí,“ uvádí v tiskové zprávě Asociace pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví. Restaurátoři poukazují na to, že i přes nejmodernější vybavení není možné poškození díla zabránit. Každý pohyb podle nich znamená narušení plátna. „Každá manipulace s dílem znamená, že jej musíte navíjet na válec. Ohýbáním dochází k mechanickému poškození malby, vznikají praskliny a dílo se musí následně restaurovat. Pro tento typ malby je největším ohrožením manipulace,“ říká profesor Karel Stretti z Akademie výtvarných umění v Praze, jeden z našich největších odborníků.
Právnická bitva
Případné poškození díla nám navíc patrně nikdo nezaplatí. Podle Ludmily Kaprasové, soudní znalkyně v oboru textilie, může velmi pravděpodobně nastat situace, kdy se dílo vrátí z ciziny poškozené, přičemž protistrana prokáže, že zachovala mezinárodní standardy pro transport a vystavení díla. „Pak už to bude jenom bitva právníků na několik let,“ říká znalkyně.
Vnuk se zápůjčkou nesouhlasí, vnučka prý ano
Diskutabilní cestu velkoformátových pláten ale ještě může zvrátit rozhodnutí soudu, na který se obrátil malířův vnuk John Mucha. „To je něco, co patří národu. Ať lidé přijíždějí do Čech,“ uvedl John Mucha v České televizi. A soud požádal o předběžné opatření. Praha teď musí vyčkat na jeho rozhodnutí. A magistrát opět kontruje. „Na druhou stranu my máme žádost pokrevní vnučky Alfonse Muchy, paní Plockové, která naopak velmi stojí o to, aby Slovanská epopej do zahraničí vycestovala,“ řekl radní Wolf.
Pro Moravský Krumlov katastrofa
Slovanská epopej je zatím k vidění v pražském Veletržním paláci. Na zámku v Moravském Krumlově ji nahradily například moderní obraz, ty ale návštěvníky nelákají. Místní ale požadují, aby se Muchova epopej vrátila. Město totiž po jejím odvezení v roce 2011 ztratilo turisty a podnikatelé začali krachovat.
Obchody se zavírají
Krumlovská rodačka Ludmila Dvořáková, která má na náměstí nedaleko zámku prodejnu květin a dárkových předmětů, uvažuje o tom, že obchod brzy zavře. „Je to velký rozdíl, když tady epopej byla, a teď, když jsme bez ní. Je to úplně mrtvé město. Jsem tady 26 let, takže už to můžu porovnat. Teď je to hodně špatné,“ říká Dvořáková. Její slova potvrzují i další obchodníci a podnikatelé v Moravském Krumlově.
Na zámek chodí zlomek dřívějších návštěv
Úbytek lidí samozřejmě zaznamenal hlavně zámek, kde byla epopej vystavena. Dokud tu byla, denní návštěva se pohybovala kolem čtyř lidí. Dnes je průvodkyně na zámku Veronika Kovaříková nadšená, když lidí přijde padesát nebo šedesát. „V neděli jsme tu měli nejvíc turistů, bylo tu 60 lidí. Nejvíce se lidem líbil Burian, to byli všichni nadšeni. To moderní umění není pro každého, ale víceméně ho hodnotili kladně,“ říká Kovaříková.
Nejen ona, ale všichni obyvatelé Moravského Krumlova si teď přejí, aby se Muchova plátna zase brzy vrátila. Ta ale zřejmě zanedlouho zamíří na turné po Asii. V jakém stavu se ale vrátí?
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Dáša Vrchotová