Zóny placeného stání budou. TOP 09 využívá samovládu
30.05.2013
Foto: archiv mt
Popisek: Kolem zón placeného stání je zase všechno jinak
Neúplná šestičlenná rada hlavního města složená jen ze zástupců TOP 09 využívá svojí samovládu, jak může. Tento týden schválila hned několik zásadních rozhodnutí. Radní se shodli například na tom, že změní velmi kritizované rozhodnutí bývalého radního pro dopravu Josefa Noska (ODS), podle kterého se mělo nejméně o 2 roky zpozdit zavedení modrých zón na městských částech, které o ně žádaly.
Nosek přišel asi před měsícem se zprávou, která rozhořčila a zaskočila hned několik městských částí. Na tiskové konferenci oznámil, že se ruší jejich dosavadní projekty na zavedení modrých zón a že si celou tuto problematiku bere pod sebe hlavní město. Vniveč tak přišla časově i finančně náročná příprava projektů úředníků z Prahy 3, 4, 5, 6, 8 a 10.
Po odvolání radních z ODS se ale karta obrátila. Nyní chce Praha dát městským částem větší volnost. Svoji koncepci ale přesto zavést chce a její tvorba bude trvat nejméně do konce tohoto roku. Pravidla nové koncepce nicméně nebudou pro městské části povinná.
Celopražský systém bude, nebude ale povinný
„Já jsem přesvědčen o tom, že hlavní město by mělo nalajnovat obecnou koncepci, která se stručně dá popsat jako jakýsi koncentrický systém s nejdražším parkováním v centru, nejlevnějším logicky na okraji. Zároveň počítáme s určitým poměrem smíšených a rezidenčních zón. V okolí stanic metra by logicky věci měly v případě rezidenčních oblastí být rezidenční zóny a v případě nerezidenčních oblastí parkovací místa pro nerezidenty, případně obyvatele středočeského kraje,“ řekl k návrhu Tomáš Hudeček (TOP 09), první náměstek primátora, který je v současné době pověřený jeho pravomocemi.
Tento systém by ale neměl být pro městské části povinný. „Městské části by do tohoto systému měly možnost buď přistoupit a nebo ne. Pokud přistoupí měly by mít šanci mírně ohnout například hranici těch zón nebo mírně ohnout jejich druh podle toho jestli mají detailnější znalost svého území,“ dodal.
Praha počítá se zapojením nových technologií, což potrvá
Technickou přípravu na zavádění dalších zón placeného stání zahájilo město v předstihu. Základním nosným prostředkem pro placení parkovného jsou v současnosti parkovací automaty a bezhotovostní platby prostřednictvím Opencard.
Tyto platební kanály ale dalšímu masivnímu rozvoji zón placeného stání již nestačí. Praha proto bude hledat další možnosti, jako jsou například platby mobilními aplikacemi, využívání platebních karet apod. Současně s tím je také potřeba nově řešit i výdej parkovacích karet tak, aby žadatelé nebyli vázáni jen na výdejnu v té městské části, kde jsou hlášeni k trvalému pobytu, či kde mají sídlo nebo provozovnu, ale aby mohli využít i jiné výdejny parkovacích karet.
„Kontrolní termín pro tyto úkoly je nejpozději listopad letošního roku, což je poměrně šibeniční čas, ale nechceme zavádění nových zón placeného stání protahovat ani o den déle, než je nezbytné. Víme, že některé městské části by pro svá území raději tyto zóny zavedly okamžitě, nicméně problém už dnes přerostl možnosti lokálních řešení a celopražské řešení určitý čas vyžaduje,“ vysvětlila radní pro informatiku Eva Vorlíčková (TOP 09).
Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ! Těšíme se na ně.