Největší hvězda českého filmu? Budete překvapeni. Donutil, Trojan ani Kotek už netáhnou. České filmy drtí zahraniční hity; také tu platí, že čím více film posbírá cen, tím menší má návštěvnost
18.07.2016
Foto: Falcon
Popisek: Eliška Balzerová, Lenka Vlasáková a VEronika Kubařová v nejúspěšnějším českém filmu posledních deseti let Ženy v pokušení
Čeští filmaři si stěžují, že na jejich filmy chodí stále méně diváků a v poslední době je doslova drtí zahraniční hity. Milionovou hranici návštěvnosti se za posledních deset let podařilo překonat jen dvěma českým snímkům. V poslední době už netáhnou ani osvědčení filmaři, jakými je například Jan Hřebejk, a především kdysi tolik populární herci Miroslav Donutil nebo Ivan Trojan.
Návštěvnost v kinech se přitom naopak zvyšuje, loni dokonce přesáhla už třináct milionů diváků. Jenže hlavní pozornost je upřena k zahraniční produkci. Skutečnost, že zájem o filmy českých režisérů stále klesá, nejvíc dokazuje statistika jejich návštěvnosti v kinech za posledních deset let. V žebříčku deseti nejnavštěvovanějších snímků zvítězily Ženy v pokušení, které v roce 2010 natočil Jiří Vejdělek. Do kina se na ně přišlo podívat 1232 tisíc lidí. Milionovou hranici překročily už jen Vratné láhve Jana Svěráka, které přilákaly o pár tisíc méně návštěvníků. K milionové hranici se pak dokázaly přiblížit Jakubiskův historický velkofilm Bathory a komedie Líbáš jako Bůh Marie Poledňákové.
Bůh ano, ďábel ne
Statistika nejnavštěvovanějších filmů posledního desetiletí nabízí mnohá překvapení. Tak například kultovní Účastníci zájezdu milionovou hranici nepokořili, vstupenku na ně si koupilo pouze 788 tisíc diváků. Pokračování komedie Líbáš jako Bůh, nazvané Líbáš jako ďábel, se sice v Top ten ocitlo, ale jen s půl milionem prodaných lístků. Dokonce ani Svěrákova pohádka Tři bratři se zdaleka nemohla přiblížit jeho Vratným lahvím, když má na svém kontě pouhou polovinu zhlédnutí. A sestupující tendenci obliby českých filmů nejlépe dokumentuje fakt, že ten v loňském roce nejúspěšnější zhlédlo na 258 tisíc lidí. V Česku také platí, že čím více ten či onen film posbírá cen, tím menší má návštěvnost. Příkladem jsou Kobry a užovky, Domácí péče nebo Ztraceni v Mnichově, které nedosáhly ani na stotisícovou hranici.
Další Troškův trhák?
Stejně tak je překvapivá relativně nízká návštěvnost Troškovy komedie Babovřesky, i když je její režisér vůbec nejúspěšnějším u nás. Sešup jeho hitů z výsluní by mohla změnit nová rodinná pohádka Strašidla, i když někteří filmoví fanoušci jsou k ní předem skeptičtí s tím, že obsahuje vše, co už tu bylo. A také si myslí, že Troška podcenil obsazení. V jeho nové pohádce totiž nepřevažují notoricky známé tváře, ale spíš ty novější, jako například Bronislav Kotiš, Vladimír Polívka, Tereza Bebarová nebo Aleš Háma.
Nové hvězdy
Ostatně v poslední době je zřejmé, že někdejší velmi populární herci jsou na ústupu. Časopis Index si například všiml, že k nejvíce obsazovaným filmovým hercům v poslední době patří drsný Hynek Čermák nebo nepřehlédnutelný tlouštík Norbert Lichý. Svoji popularitu si ale nadále udržuje Bolek Polívka, který se v poslední době objevil například v ceněném snímku Domácí péče nebo nepříliš zdařilém pokračování kultovní komedie Dědictví, nazvaném Dědictví aneb kurva se neříká. Mezi herečkami je opět překvapivě v posledních deseti letech nejvíce obsazovanou Zuzana Bydžovská, Anně Geislerové v poslední době konkuruje Eva Josefíková. K dalším nejfrekventovanějším tvářím sice patří Ivana Chýlková, Martha Issová a Tatiana Wilhelmová, ale stále vyhledávanějšími jsou Simona Babčáková a Alena Mihulová.
Čtěte také:
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na
Vložil: Adéla Hofmanová