Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Režiséra Hřebejka už zřejmě nebaví, že na jeho filmy diváci nechodí. Rozhodl se tedy vstoupit s Jarchovským podruhé do stejné řeky a nejspíš doufá, že mu to zase všichni zbaští. Má to ale zásadní vady

15.07.2016
Režiséra Hřebejka už zřejmě nebaví, že na jeho filmy diváci nechodí. Rozhodl se tedy vstoupit s Jarchovským podruhé do stejné řeky a nejspíš doufá, že mu to zase všichni zbaští. Má to ale zásadní vady

Foto: KVIFF

Popisek: Tradiční tvůrčí tandem Jan Hřebejk a Petr Jarchovský na letošním karlovarském festivalu

Jeden z nejúspěšnějších českých režisérů se rozhodl vrátit k projektu, který ho na přelomu tisíciletí vynesl na špici. Nejenže by rád žil ‘z podstaty‘, ale navíc mu chybí důležitá hvězda, na které chce dál stavět. Má to zapotřebí?

Říká se, že každý režisér má svou vlastní vyzkoušenou hereckou ‘stáj‘, k níž se při hledání dalších protagonistů neustále vrací. Stejně postupuje po celou dobu své kariéry i úspěšný Jan Hřebejk, jenž má navíc ještě jednu specialitku – v každém svém snímku se vždy někde mihne alespoň na okamžik před kamerou. Nikoli jako herec, prostě se někam nenápadně vklíní. Například v komedii U mě dobrý kyne svým hrdinům na rozloučenou v poslední sekvenci z okna u zdymadla. Tentokrát to už ale trošku přehání. Hodlá totiž oprášit nejen starý, byť opravdu úspěšný projekt, ale navíc mu chybí představitel, na kterém má příběh stavět.

Hlavní dámské trio Zahradnictví - Gabriela Míčová, Aňa Geislerová a Klára Melíšková

Hlavní dámské trio Zahradnictví – Gabriela Míčová, Aňa Geislerová a Klára Melíšková

Natahování moc nezabírá

Statistiky filmových sérií napovídají, že natahování příběhů za každou cenu jen proto, že se první část stala kasovním trhákem, se většinou nevyplácí. Nejhůř přitom dopadají druhá pokračování, jakoby scenárista vyčerpal sebe i téma ze všech stran při psaní prvního a nyní najednou nemá, kam by pro další inspiraci sáhl. A tak se kolečka uměle nastavovaného příběhu roztáčejí jen velmi ztuha. Pokud navzdory této koktavosti a zadrhávání projekt přežije a tvůrci se odhodlají ždímat příběh dál, zpravidla už se trochu otřepou a třetí pokračování dopadá již o něco lépe. Výjimku v české kinematografii tvoří jen Troškova trilogie Slunce, seno…, především díky nesmrtelným hereckým výkonům a ‘břeskné‘ situační komice. Rekord v české kinematografii pak rozhodně drží ‘básnická‘ série Dušana Kleina, které tematicky báječně napomáhá plynoucí čas, s nímž se jeho hrdinové i prostředí, v němž žijí, proměňují. Hřebejk ale chce vzít za úplně opačný konec.

Jiří Kodet jako válečný veterán Jindřich Kraus v Pelíšcích

Jiří Kodet jako válečný veterán Jindřich Kraus v Pelíšcích

Odvážný náhradník

Filmová trilogie Zahradnictví, kterou tvůrčí duo Jan Hřebejk – Petr Jarchovský chystá, má časově předcházet jejich slavným Pelíškům, a to dokonce o celých dvacet let. Hlavní postavou, na níž chtějí ‘stavět‘, je cholerický válečný veterán Jindřich Kraus, který v roce 1968 stále věří v konec komunistické tyranie, ale jeho naděje jsou zničeny osudným 21. srpnem. Přímo famózně ho ztvárnil Jiří Kodet, který ale bohužel v roce 2005 zemřel, takže za něj tvůrci museli hledat náhradu. Volba padla na šumperského rodáka Martina Fingera, který je v současnosti hvězdou Pražského komorního divadla. Před filmovou kamerou má prozatím za sebou jen pár menších rolí. Víc na sebe upozornil snad jen v cyklu České televize České století, když se jako prezident Edvard Beneš promenádoval před kamerou téměř celou minutu, jak ho pánbůh stvořil, což s postavou noblesního filozofa a diplomata, navíc v kontextu dobové etikety, nejde ani trochu dohromady. Je otázkou, nakolik se dokáže ‘rozjet‘ podle Hřebejkových zvyklostí.

Místo Kodeta angažovali tvůrci Martina Fingera

Místo Kodeta angažovali tvůrci Martina Fingera

Láká ještě vůbec další pitvání historie?

Řada otázek se nabízí i u volby historického období. Trilogie Zahradnictví má odstartovat ve 40. letech minulého století, tedy v době nacistické okupace. Má jít o jakýsi rodinný portrét, v němž se setkávají tři mladé ženy a dvě děti, čekající na návrat vězněných mužů a otců. Válkou vynucenému společenství obětavě pomáhá rodinný přítel a lékař Jiří. V druhém pokračování rozehrává scenárista příběhy mužů, kteří přežili hrůzy války a vrátili se do života s obrovskými nadějemi, o něž je historické události znovu připravují. Třetí díl dostrká diváka až ke konci 50. let, přičemž hlavní tematickou linkou má být názorový střed předválečné a poválečné generace. To vše zabaleno do tragikomického ‘kabátu‘, postupně přetvářejícího drama spíš v romantickou tragikomedii. Autoři si tudíž ukousli hodně velké sousto. Pokud chtějí svůj příběh zaobalit pouze do komické kritiky nešvarů prezentované doby, jak je jejich častým zvykem, možná s tím přicházejí již zhruba čtvrt století po funusu. Diváka už dnes trápí poněkud jiné, a mnohem žhavější problémy, než je kritika plastových lžiček či ‘poměrů‘, vystupňovaná až ad absurdum, kterou Hřebejk s Jarchovským předvedli ve svém posledním filmu Učitelka.

Jiří Macháček v Zahradnictví

Bude si snad Jiří Macháček dělat v Zahradnictví legraci i ze svého hrdiny?

Hvězdy, nebo olízané vdolky?

Stejně jako ve všech svých projektech sáhli Hřebejk s Jarchovským opět po svých ‘osvědčených‘ hvězdách, takže hlavní ženskou roli dostala Aňa Geislerová. „Dluh cítím také k mé matce Daniele, která se do Pelíšků nepromítla. Její střet s vlastním otcem byl typickým zápasem mezi mužským a ženským principem ve válkou poznamenané Evropě druhé poloviny 20. století. Daniela se tak stane v Zahradnictví ústřední postavou vyprávění, které zobrazí dvacet let života rodiny. Chystám se tentokrát vstoupit hlouběji do rodinné historie a vytvořit rodinný portrét na pozadí dramatických historických změn,“ dodal Jarchovský. Kromě Geislerové nesmějí před kamerou samozřejmě chybět ani Ondřej Sokol, Jiří Macháček a další. O řadě z nich ale lze bohužel říci, že jsou čím dál tím víc stejní. Trilogii Zahradnictví produkuje Viktor Tauš ze společnosti Fog'n'Desire Films a megalomanský rozpočet 120 milionů korun napovídá, že tvůrci očekávají stejný úspěch, jaký jim vynesly před téměř dvaceti lety Pelíšky. Jen aby…

Čtěte také:

To je neuvěřitelné: Nejnudnější film, jaký kdy byl natočen, diváky baví už přes padesát let. O tom se dnešním filmařům může jen zdát

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace