Jsem naštvanej, jaké z nás dělají v českých obchodech blbce, napsal pan Maska a vyrazil nakupovat do Němec. Jak to dopadlo? Ani snad nečtěte, jen vás to nakrkne
11.05.2016
Foto: Wikipedie
Popisek: Ilustrační foto
Jistý pan Martin Maska napsal na svůj facebookový profil zajímavé srovnání cen (nejen) v drogeriích u nás a v Německu. A přišel na dost nehezké a smutné věci. Tak třeba na to, že u nás vám v DM i jinde prodají horší zboží za mnohem, ale mnohem víc peněz.
„Opět jsem naštvanej, jaké z nás dělají v českých obchodech blbce. Tak jsem si dal tu práci a navštívil českou pobočku drogerie DM, jen kvůli tomu, abych tam pořídil fotky do této koláže. Naštěstí jezdím celý život nakupovat do Německa, tak se mě to netýká .Podotýkam, že se nejedná o žádnou akční nabídku. Věděli jste, že za stejný nákup zaplatíte v Německu 2710 Kč a v ČR 6484 Kč? V extrému nás tady krmí Eurama za téměř 65 Kč, přitom dnešní kurz je 27,10 Kč,“ píše Martin.
České obchody z nás dělají blbce
A pokračuje. „Já vyzkoumal třeba i to, že v Německu jsou všechny produkty Coca Cola slazené cukrem, v ČR nekvalitním glukózo-fruktózovým sirupem. Tímto jsem chtěl alespoň trochu otevřít lidem oči, ať nejsou za ovce, stačí si udělat o víkendu třeba výlet do Drážďan. V neposlední řadě musím zmínit, že tam mají všechno kvalitnější a chutnější.“ Na Martinův příspěvek reaguje i moderátor Libor Bouček: „A to mi lidi říkaj, že jezdit jednou za čtvrt roku do německýho Makra je zbohatlická zhýralost...Konečně to někdo jasně dokumentuje. A to nemluvíme ještě o standardech, co se týká obsahu apod.“
To je normální, tvrdí DM
Případu se chytil Blesk a požádal řetězec DM o oficiální vyjádření, to ale síť drogerií nedodala. Na situaci však reagovala na svém oficiálním Facebooku – kvůli komentářům dalších zákazníků. „Nejedná se o situaci spojenou pouze s DM, nýbrž všeobecně o rozdílné rámcové podmínky, za kterých firma na daném trhu musí fungovat a se kterými musí obchodník počítat. Stoprocentně identické ceny zboží v jednotlivých zemích by byly možné, jen pokud by všude panovaly stejné rámcové podmínky. Ty ale na žádném trhu nepanují,“ uvedla drogerie.
Češi mají malé sebevědomí, tak víc platí
A co na to expert, ekonom Lukáš Kovanda? Nepotěší vás. „Rozdílné ceny v Německu a Česku jsou i záležitostí poptávky. Češi si i toto dražší zboží kupují. Český zákazník není sebevědomý, nedá najevo, že žádá nižší cenu... V zahraničí nejen že je zboží levnější, ale v řadě případů je levnější a také kvalitnější, protože nezapomeňme, že ty řetězce – teď to zrovna nemusí být DM – ale třeba s potravinami či výrobci samotní, mají jiné receptury na jiné regiony, a většinou je to tak, že v bohatších regionech jsou kvalitnější limonády a různé potraviny. Zboží je tam nejen levnější, ale když započteme tu kvalitu, tak je ještě o nějaký kousek výhodnější celkově než zboží v ČR.“
Co naděláme, jsme na východě
A čím je to podle Kovandy způsobeno? „Je to dáno souhrou faktorů, s některými nic neuděláme. Jsme malý trh, může tu být slabší konkurence mezi řetězci - i když mezi velkými řetězci je konkurence už i tady slušná. Myslím si, že je i silná mezi drogistickými řetězci, protože některé tady zkoušely své štěstí, a poté opustily náš trh,“ říká ekonom. Přeložme si to do češtiny. Pro velké zahraniční firmy jsme ještě pořád na východě. Dá se nám prodat kdejaký sajrajt, když se zabalí do barevného obalu a nasadí se na něj ta správná cena. Čím vyšší, tím lepší, Čech pak má nejspíš pocit, že kupuje bůhvíco a ne jen navoněné lejno.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Lucie Kolouchová