Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Dopravní podnik chce zdražovat, přitom rozdává miliony

23.05.2013
Dopravní podnik chce zdražovat, přitom rozdává miliony

Autor: DPP

Popisek: Zatímco sídla má pražský dopravní podnik supermoderní a zaměstnancům rozdává statisíce, schodek rozpočtu chce snížit dalším zdražením předplatních kuponů. Takový plán se nelíbí ani magistrátu. Jak dlouho si nechají Pražané toto zacházení líbit?

Zatímco si pražský dopravní podnik na nákup tramvají musí půjčit, zaměstnancům rozdává při odchodu do penze více než velkorysé bonusy. Na jednoho zaměstnance připadá až 300 000 korun. Projekt Penze, který by měl podle plánu firmě ušetřit, doposud vyplatil 54,8 milionu.

Projekt Penze odstartoval Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) před rokem a zapojilo se do něj 449 zaměstnanců, kteří splňovali jeho kritéria. Byl jednorázový a účast zaměstnanců byla dobrovolná. Pro další zájemce už podnik program uzavřel k 30. červnu 2012. Zaměstnanci v rámci projektu mohou opustit Dopravní podnik hlavního města Prahy od 31. května 2012 do konce června 2013. Aby se mohli stát účastníky programu, museli mít podepsanou smlouvu na dobu neurčitou, dosáhli důchodového věku v roce 2012 a nebyl jim přiznán příspěvek při prvním rozvázání pracovního poměru po vzniku nároku na starobní důchod.

Velkorysé odchodné

Do konce letošního dubna odešlo v jeho rámci z Dopravního podniku hlavního města Prahy 254 lidí, přičemž na každého z nich vychází průměrná vyplacená částka 215 700 korun. Odchodné se totiž v tomto programu pohybuje podle počtu odpracovaných let od 100 000 do 300 000 korun. Nejnižší sazbu 100 000 korun mají pracovníci, kteří v době odchodu do penze mají na kontě pět odpracovaných let, nejvyšší – 300 000 korun – dostávají pracovníci, kteří v podniku pracovali déle než 35 let.

„Současné vedení Dopravního podniku rozhodlo, že takto těžko řiditelně koncipovaný program, který nebyl cílený na pracovní pozice plánované ke zrušení, nebude v budoucnu opakovat,“ uvedl tiskový mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Petr Vorlíček. Podle něj program vycházel z předpokladu, že po zaměstnancích, kteří dosáhli důchodového věku, podnik znovu obsadí pouze polovinu uvolněných míst, takže úspora mzdových nákladů, plynoucí z redukce pracovních míst, pokryje náklady programu během devíti měsíců.

Někdo se přepočítal

„Vzhledem k tomu, že do programu vstoupili zaměstnanci pracující na pozicích, které jsou kritické pro fungování DPP, podíl znovu obsazovaných pozic dosáhl 80 procent. To vedlo k prodloužení návratnosti programu na 21 měsíců,“ konstatoval mluvčí. Současné vedení společnosti kvůli tomu přistoupilo k důsledné finanční a personální kontrole programu, aby nemohlo dojít k navýšení nákladů a dalšímu snížení jeho návratnosti.

Dopravním podnikem v současnosti zmítá obtížná finanční situace. Jedním z největších problémů, které ho tíží, je například smlouva se Škodu Transportation, podle níž má do roku 2018 odkoupit 250 tramvají 15T Forcity za 19,2 miliardy korun. Letos si na nové soupravy půjčuje formou směnečného programu osm miliard korun a dluhy se snaží alespoň částečně umořit prodejem majetku.

Velkorysost zaplatí cestující?

Není bohužel novinkou, že DPP už zase uvažuje o již tradičním záplatování děravého rozpočtu zdražováním poskytovaných služeb. Minulý týden navrhlo jeho současné vedení v čele s generálním ředitelem Milanem Křístkem další zdražení předplatních kuponů na MHD zhruba o čtvrtinu, což jistě Pražanům notně zvedne hladinu adrenalinu v krvi. Vždyť v případě průměrné čtyřčlenné rodiny se dvěma dětmi to znamená zdražení o 405 korun měsíčně!

Navíc podnik údajně uvažuje o redukci systému slev, k této informaci se ale zatím konkrétně nikdo nevyjádřil. Měly by být zrušeny další spoje a omezeny investice. Plánovaná opatření mají ušetřit miliardy korun a zastavit dlouhodobé zadlužování.

Proti zdražení MHD se ostře postavil pražský magistrát. Hlavní město totiž dotuje pražský dopravní podnik každoročně částkou přes deset miliard korun. Loni jeho náklady přesáhly 14 miliard korun, na jízdném ale vydělal pouze 3,86 miliardy. Nejen špatně spočítaný důchodový program pro zaměstnance tudíž napovídá, že jeho manažeři zřejmě neumějí hospodařit.

Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ');! Těšíme se na ně.

Vložil: Lucie Bartoš

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace