Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Obrňte se trpělivostí: Uzavírka bude i na Nuselském mostě!

21.05.2013
Obrňte se trpělivostí: Uzavírka bude i na Nuselském mostě!

Foto: Archiv MHMP

Popisek: Nosnost nového mostu Klementa Gottwalda ověřovaly během stavby tanky, které kvůli tomu dorazily do Prahy až z rakovnické posádky

Výčet lahůdek, které v Praze čekají řidiče během letních prázdnin, neberou konce. Oprava odvodnění a veřejného osvětlení vyřadí částečně z provozu i Nuselský most. Rekonstrukce vyjde na zhruba 20 milionů korun, v následujících třech až čtyřech letech čekají most další opravy za celkem 350 milionů. A pokud usedneme za volant, nejspíš brzy přijdeme v zácpách o nervy!

Bude svítit jako zamlada

Plánované práce by měly probíhat v červenci a srnu, přesný termín ale zatím ještě není znám. Během rekonstrukce bude uzavřen vždy levý jízdní pruh. „Provoz bude zachován vždy ve dvou jízdních pruzích v obou směrech,“ oznámil tiskový mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Tomáš Mrázek.

Během rekonstrukce budou vyměněny i všechny stožáry veřejného osvětlení, což má na starosti firma Eltodo, která o osvětlení v naší metropoli pečuje. Tato změna zasáhne i do celkové „vizáže“ mostu, protože stožárů má být do budoucna podle mluvčího firmy Jana Rafaje méně. Zato ale budou vyšší. A protože v historické metropoli záleží i na osvětlení relativně moderní stavby, jakou Nuselský most je, konzultují projektanti firmy vzhled nových lamp s památkáři.

V příštích letech čeká most mimo jiné oprava podhledu nosné konstrukce, opěr a pilířů, budou provedeny nové izolace vozovky a nové vozovkové souvrství. Vyměněny mají být i konstrukce chodníků. Celkově by opravy měly trvat tři až čtyři roky a podle projktu budou stát zhruba 350 milionů korun.

Předválečné úvahy

První úvahy o přemostění Nuselského údolí se objevily několikrát již za dob první republiky, stavba mostu ale začala být aktuální, až když se koncem 60. let minulého století začaly stavět na pankrácké pláni obytné domy ve velkém. Bylo rozhodnuto, že bude celá oblast spojena s centrem podpovrchovou tramvají, která povede v tubusu mostu.

V roce 1967 byla zahájena výstavba demolicí sedmnácti domů na dně Nuselského údolí. Počátkem roku 1968 byl koncept podpovrchové tramvaje změněn na metro a první vozy, odpovídající parametrům Nuselského mostu, byly vyrobeny a zkoušeny na Kačerově. V roce 1973 byl most dokončen a následně pojmenován most Klementa Gottwalda.

Ústupek dodaným vozům

Provoz na mostě byl zahájen 22. února 1973, o rok později 9. května pak začaly jeho tubusem pravidelně projíždět i soupravy pražského metra. Situaci však zkomplikoval nákup souprav ze Sovětského svazu, na jejichž hmotnost však most nebyl konstruován. Proto byl do něj vmontován speciální ocelový rošt, který roznáší zatížení na stěny komorového nosníku mostu.

Od roku 1990 nese stavba současný název Nuselský most. Počátkem 90. let bylo navíc na okrajích mostovky, podél chodníků, vybudováno 2,7 metru vysoké zábradlí, které má odrazovat sebevrahy od skoků do údolí. Celkem si zde vzalo život téměř 300 lidí, jejichž památku připomíná od roku 2011 v parku Folimanka pomník „Z vlastního rozhodnutí“ od Krištofa Kintery.

 

Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ');! Těšíme se na ně.

Vložil: Lucie Bartoš

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace