Obrňte se trpělivostí: Uzavírka bude i na Nuselském mostě!
21.05.2013
Foto: Archiv MHMP
Popisek: Nosnost nového mostu Klementa Gottwalda ověřovaly během stavby tanky, které kvůli tomu dorazily do Prahy až z rakovnické posádky
Výčet lahůdek, které v Praze čekají řidiče během letních prázdnin, neberou konce. Oprava odvodnění a veřejného osvětlení vyřadí částečně z provozu i Nuselský most. Rekonstrukce vyjde na zhruba 20 milionů korun, v následujících třech až čtyřech letech čekají most další opravy za celkem 350 milionů. A pokud usedneme za volant, nejspíš brzy přijdeme v zácpách o nervy!
Bude svítit jako zamlada
Plánované práce by měly probíhat v červenci a srnu, přesný termín ale zatím ještě není znám. Během rekonstrukce bude uzavřen vždy levý jízdní pruh. „Provoz bude zachován vždy ve dvou jízdních pruzích v obou směrech,“ oznámil tiskový mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Tomáš Mrázek.
Během rekonstrukce budou vyměněny i všechny stožáry veřejného osvětlení, což má na starosti firma Eltodo, která o osvětlení v naší metropoli pečuje. Tato změna zasáhne i do celkové „vizáže“ mostu, protože stožárů má být do budoucna podle mluvčího firmy Jana Rafaje méně. Zato ale budou vyšší. A protože v historické metropoli záleží i na osvětlení relativně moderní stavby, jakou Nuselský most je, konzultují projektanti firmy vzhled nových lamp s památkáři.
V příštích letech čeká most mimo jiné oprava podhledu nosné konstrukce, opěr a pilířů, budou provedeny nové izolace vozovky a nové vozovkové souvrství. Vyměněny mají být i konstrukce chodníků. Celkově by opravy měly trvat tři až čtyři roky a podle projktu budou stát zhruba 350 milionů korun.
Předválečné úvahy
První úvahy o přemostění Nuselského údolí se objevily několikrát již za dob první republiky, stavba mostu ale začala být aktuální, až když se koncem 60. let minulého století začaly stavět na pankrácké pláni obytné domy ve velkém. Bylo rozhodnuto, že bude celá oblast spojena s centrem podpovrchovou tramvají, která povede v tubusu mostu.
V roce 1967 byla zahájena výstavba demolicí sedmnácti domů na dně Nuselského údolí. Počátkem roku 1968 byl koncept podpovrchové tramvaje změněn na metro a první vozy, odpovídající parametrům Nuselského mostu, byly vyrobeny a zkoušeny na Kačerově. V roce 1973 byl most dokončen a následně pojmenován most Klementa Gottwalda.
Ústupek dodaným vozům
Provoz na mostě byl zahájen 22. února 1973, o rok později 9. května pak začaly jeho tubusem pravidelně projíždět i soupravy pražského metra. Situaci však zkomplikoval nákup souprav ze Sovětského svazu, na jejichž hmotnost však most nebyl konstruován. Proto byl do něj vmontován speciální ocelový rošt, který roznáší zatížení na stěny komorového nosníku mostu.
Od roku 1990 nese stavba současný název Nuselský most. Počátkem 90. let bylo navíc na okrajích mostovky, podél chodníků, vybudováno 2,7 metru vysoké zábradlí, které má odrazovat sebevrahy od skoků do údolí. Celkem si zde vzalo život téměř 300 lidí, jejichž památku připomíná od roku 2011 v parku Folimanka pomník „Z vlastního rozhodnutí“ od Krištofa Kintery.
Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ');! Těšíme se na ně.
Vložil: Lucie Bartoš