Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Tunelový komplex Blanka: Černého Petra na magistrátu nikdo nechce

17.05.2013
Tunelový komplex Blanka: Černého Petra na magistrátu nikdo nechce

Foto: SATRA

Popisek: Financování nového Trojského mostu je jedním z pořádně tvrdých oříšků, jehož rozlousknutí dává pražskému magistrátu pořádně zabrat

Na posudek, který měl určit, zda dostavba tunelového komplexu Blanka bude pokračovat, čekal pražský magistrát pět měsíců. Jádrem problému se staly tzv. vícepráce. Řešení měli nabídnout advokáti. Ti však jsou ochotni nabídnout jen obecný návod, za konkrétní čísla odpovědnost odmítají.

Materiál, který měl ověřit, zda nebyl během výstavby tunelového komplexu Blanka porušen zákon o zadávání veřejných zakázek, konečně mají pražští politici a úředníci na stole. I když na první pohled vypadají výsledky posudku pro město Praha příznivě, skutečnost je komplikovanější.

Zapeklité vícepráce

Dokončení pražské stavby století se ocitlo v začarovaném kruhu. Podle advokátní kanceláře Weil, s níž pražský magistrát konzultuje, vykonával Metrostav práci, kterou chce nyní proplatit, přestože na ni neměl platnou smlouvu. Město tudíž kvůli obavě z porušení zákona o zadávání veřejných zakázek dosud nemůže schválit pokyny, nutné pro pokračování stavby.

Jádrem problému jsou takzvané vícepráce, které se podle odborníků nutně musely během tak technologicky a časově náročné stavby objevit. Problematiku víceprací upravuje zákon o zadávání veřejných zakázek, který umožňuje zadat zakázku zjednodušeným způsobem – v rámci takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění. Ale pouze za předpokladu, že dodatečné práce vznikly z důvodu objektivně nepředvídatelných okolností, technicky a ekonomicky nemohou být odděleny od původní veřejné zakázky a jejich celkový rozsah nesmí překročit 20 procent celkové hodnoty zakázky. Cestou ze začarovaného kruhu tudíž byla takzvaná kategorizace víceprací, kterou zpracovala projektová firma Valbek na konci dubna a podle níž objem víceprací dosáhl necelých 14 procent.

Diskutabilní změny a přešlapy

„Advokátní kouzelníci z renomované advokátní kanceláře Weil připravili konstrukci, která by to vše měla dostat do věrohodného a legálního rámce,“ uvedl k problému týdeník Euro. Jenže realita je složitější. Metodika je rozdělena do 15 „přihrádek“, popisujících jednotlivé druhy dodatečných stavebních změn. Rizikovou položkou jsou například úhrady nákladů podle smlouvy o dílo, kdy se změnil předmět díla nebo technologie provádění, například neočekávaný propad půdy, k němuž došlo při ražbě tunelu ve Stromovce v červnu 2011. Nehoda si tehdy vyžádala změnu technologie.

Problematický je i Trojský most, který se proti původním plánům prodražil o 720 milionů korun. Metrostav vyhrál soutěž na jeho stavbu za 400 milionů. Jenže po skončení výběrového řízení vypsal v roce 2006 magistrát architektonickou soutěž, ve které zvlášť rozhodoval o podobě nového překlenutí Vltavy. Výsledná cena mostu se tak vyšplhala na zhruba 1,2 miliardy. Pražským radním nyní stále není jasné, zda jeho výstavba byla a stále je, či není součástí původní veřejné zakázky, na základě které byla uzavřena smlouva s Metrostavem.

Kdo shrábne Černého Petra?

Co dál? Advokáti zodpovědnost odmítli, takže stejně budou muset nakonec rozhodnout pražští radní. V podstatě mají dvě možnosti. Buď se s výsledky analýzy ztotožní, vezmou na vědomí zmiňovaná rizika, proplatí Metrostavu faktury a schválí pokyny, nutné pro pokračování stavby, nebo se neodváží vzít riziko na svá bedra a stavbu Blanky částečně pozastaví. V tomto případě je však čekají spory s Metrostavem a další náklady, které bude muset Praha vynaložit na zakonzervování tunelu. Jednorázově by zastavení prací mohlo přijít podle odhadu odborníků na více než 400 milionů koruna každý další měsíc na dalších zhruba 120 milionů.

Radní mají město řídit a spravovat. Pokud chtějí posunout dostavbu Blanky kupředu, měli by si konečně ujasnit, kdo má Blanku na starosti. Doposud si zodpovědnost přehazovali jako horký brambor primátor Bohuslav Svoboda a radní pro dopravu Josef Nosek (oba ODS), na jehož post si ale brousí zuby TOP 09. Zatím se na magistrátu dohodnout nedokázali, takže situace kolem dostavby Blanky je nadále nijaká.

Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ');! Těšíme se na ně.

Vložil: Lucie Bartoš