Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Tunelový komplex Blanka: Černého Petra na magistrátu nikdo nechce

17.05.2013
Tunelový komplex Blanka: Černého Petra na magistrátu nikdo nechce

Autor: SATRA

Popisek: Financování nového Trojského mostu je jedním z pořádně tvrdých oříšků, jehož rozlousknutí dává pražskému magistrátu pořádně zabrat

Na posudek, který měl určit, zda dostavba tunelového komplexu Blanka bude pokračovat, čekal pražský magistrát pět měsíců. Jádrem problému se staly tzv. vícepráce. Řešení měli nabídnout advokáti. Ti však jsou ochotni nabídnout jen obecný návod, za konkrétní čísla odpovědnost odmítají.

Materiál, který měl ověřit, zda nebyl během výstavby tunelového komplexu Blanka porušen zákon o zadávání veřejných zakázek, konečně mají pražští politici a úředníci na stole. I když na první pohled vypadají výsledky posudku pro město Praha příznivě, skutečnost je komplikovanější.

Zapeklité vícepráce

Dokončení pražské stavby století se ocitlo v začarovaném kruhu. Podle advokátní kanceláře Weil, s níž pražský magistrát konzultuje, vykonával Metrostav práci, kterou chce nyní proplatit, přestože na ni neměl platnou smlouvu. Město tudíž kvůli obavě z porušení zákona o zadávání veřejných zakázek dosud nemůže schválit pokyny, nutné pro pokračování stavby.

Jádrem problému jsou takzvané vícepráce, které se podle odborníků nutně musely během tak technologicky a časově náročné stavby objevit. Problematiku víceprací upravuje zákon o zadávání veřejných zakázek, který umožňuje zadat zakázku zjednodušeným způsobem – v rámci takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění. Ale pouze za předpokladu, že dodatečné práce vznikly z důvodu objektivně nepředvídatelných okolností, technicky a ekonomicky nemohou být odděleny od původní veřejné zakázky a jejich celkový rozsah nesmí překročit 20 procent celkové hodnoty zakázky. Cestou ze začarovaného kruhu tudíž byla takzvaná kategorizace víceprací, kterou zpracovala projektová firma Valbek na konci dubna a podle níž objem víceprací dosáhl necelých 14 procent.

Diskutabilní změny a přešlapy

„Advokátní kouzelníci z renomované advokátní kanceláře Weil připravili konstrukci, která by to vše měla dostat do věrohodného a legálního rámce,“ uvedl k problému týdeník Euro. Jenže realita je složitější. Metodika je rozdělena do 15 „přihrádek“, popisujících jednotlivé druhy dodatečných stavebních změn. Rizikovou položkou jsou například úhrady nákladů podle smlouvy o dílo, kdy se změnil předmět díla nebo technologie provádění, například neočekávaný propad půdy, k němuž došlo při ražbě tunelu ve Stromovce v červnu 2011. Nehoda si tehdy vyžádala změnu technologie.

Problematický je i Trojský most, který se proti původním plánům prodražil o 720 milionů korun. Metrostav vyhrál soutěž na jeho stavbu za 400 milionů. Jenže po skončení výběrového řízení vypsal v roce 2006 magistrát architektonickou soutěž, ve které zvlášť rozhodoval o podobě nového překlenutí Vltavy. Výsledná cena mostu se tak vyšplhala na zhruba 1,2 miliardy. Pražským radním nyní stále není jasné, zda jeho výstavba byla a stále je, či není součástí původní veřejné zakázky, na základě které byla uzavřena smlouva s Metrostavem.

Kdo shrábne Černého Petra?

Co dál? Advokáti zodpovědnost odmítli, takže stejně budou muset nakonec rozhodnout pražští radní. V podstatě mají dvě možnosti. Buď se s výsledky analýzy ztotožní, vezmou na vědomí zmiňovaná rizika, proplatí Metrostavu faktury a schválí pokyny, nutné pro pokračování stavby, nebo se neodváží vzít riziko na svá bedra a stavbu Blanky částečně pozastaví. V tomto případě je však čekají spory s Metrostavem a další náklady, které bude muset Praha vynaložit na zakonzervování tunelu. Jednorázově by zastavení prací mohlo přijít podle odhadu odborníků na více než 400 milionů koruna každý další měsíc na dalších zhruba 120 milionů.

Radní mají město řídit a spravovat. Pokud chtějí posunout dostavbu Blanky kupředu, měli by si konečně ujasnit, kdo má Blanku na starosti. Doposud si zodpovědnost přehazovali jako horký brambor primátor Bohuslav Svoboda a radní pro dopravu Josef Nosek (oba ODS), na jehož post si ale brousí zuby TOP 09. Zatím se na magistrátu dohodnout nedokázali, takže situace kolem dostavby Blanky je nadále nijaká.

Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ');! Těšíme se na ně.

Vložil: Lucie Bartoš

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace