Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Zamilovala se, ale do peněz a moci, po ní zbyla jen spálená země. Höger ji znal ještě lépe... Zdenka Procházková nejen o Baarové, ale i o Gollové, Mandlové a dalších hvězdách

16.02.2016
Zamilovala se, ale do peněz a moci, po ní zbyla jen spálená země. Höger ji znal ještě lépe... Zdenka Procházková nejen o Baarové, ale i o Gollové, Mandlové a dalších hvězdách

Foto: TV Prima

Popisek: Zdenka Procházková u Krause

V Show Jana Krause se minulou středu objevila herečka Zdenka Procházková, o níž jsme donedávna toho moc netušili. Pak ještě dala velký rozhovor čtvrtečnímu magazínu MF Dnes. Co všechno první žena Karla Högera, která v novém filmu Lída Baarová ztvárnila prvorepublikovou divu ve stáří, prozradila? Je toho dost, samé zajímavé věci…

Jako první host na červenou pohovku u Krause usedla herečka Zdenka Procházková, která naposledy zazářila ve filmu o Lídě Baarové, kde hraje tuto hvězdu stříbrného plátna ve stáří. S herečkou Lídou Baarovou se ostatně osobně znala. „Poradce pro ztvárnění role jsem sice nepotřebovala, ale ona byla jiná než v tom filmu. Já jsem ji neměla moc ráda. Byla to krasavice, byla ale také velice ctižádostivá a právě ta ctižádost ji zavedla trochu dál, než měla,“ vyprávěla paní Zdenka, která poznala celou plejádu našich významných prvorepublikových herců. „Všechny jsem vlastně poznala na dvaatřicátých narozeninách Nataši Gollové, kam jsem byla pozvaná jako konzervatoristka,“ vzpomínala herečka a dodala, že tam poznala i herce Svatopluka Beneše, se kterým později často hrála v Městských divadlech. 

Povýšená, zkrátka star německého filmu 

Blíže se ke kauze Baarová vyjádřila v magazínu MF Dnes: „Vzpomínám třeba, jak se chovala na velké narozeninové party u Nataši Gollové, ještě za války. Přišly tam všechny herecké hvězdy. Já se tam seznámila s celou uměleckou společností, se Sváťou Benešem, s kterým jsem později mnohokrát hrála, a Adinou Mandlovou, Hanou Vítovou, Ljubou Hermanovou… Baarová dávala najevo, že je víc než ostatní. Povýšená, zkrátka star německého filmu, milenka pana Geobbelse. Za nikoho mluvit nemůžu, ale všichni znali tu anabázi, že Hitler nedovolil zamilovanému Geobbelsovi se rozvést a  Baarovou poslal do Prahy. Tady ji ovšem neperzekvovali, jak sama o sobě tvrdila. Naopak měla otevřené dveře nejen ve filmu, ale hned tak do Národního divadla, kam přišlo nařízení, že má hrát místo Olgy Scheinpflugové, kterou kvůli ní z divadla vypoklonkovali. Taková Ljuba Hermanová měla jako položidovka skutečně důvod se bát, a přesto se chovala naprosto nesmlouvavě,“ popsala Zdenka Procházková. 

Kudy prošla, zůstávala po ní spálená země 

„Jistě, zamilovala se do peněz – do peněz a moci pana Geobbelse, v Německu nejmocnějšího člověka přes film. Bez něho by se nikdy nedostala tak daleko. Karel Höger, můj první muž, ji znal víc než já. Hráli spolu ve filmu Za tichých nocí a vždycky ji považoval za enormně ctižádostivou, ale hloupoučkou herečku,“ odpověděla na otázku, zda Baarová Geobbelse milovala. A dodala: „To nebyla naivita, když všude říkala, že ji nezajímá politika, že nevěděla, co se děje. Přece musela vidět program na Židy, zažila křišťálovou noc, slyšela řečnit Hitlera i Geobbelse. Viděla Žida Süsse, ten nejhnusnější propagandistický film režimu, o to horší, že byl skvěle hraný i režírovaný. Navíc sama hrála menší úlohy ve vyloženě nacistických filmech. Kudy prošla, zůstávala po ní spálená země. Když jen pomyslím na její nešťastnou sestru Zorku, která ji styky z válečným zločincem vyčítala a pak ji vyhodili z vinohradského divadla právě kvůli Lídě. A nakonec si v zoufalství vzala život.“ 

Čert ví, jestli by z ní byli chlapi paf i dnes

Zdenka Procházková uzavřela pro tentokrát kapitolu Baarová takto: „Pro Lídu byla zkrátka kariéra alfa a omega jejího života, všechno ostatní bylo vedlejší. Muže využívala už před Geobbelsem a pak i po něm. Po válce si vzala Jana Kopeckého, synovce nechvalně známého ministra Kopeckého, jen aby se dostala do Rakouska. Když svoji roli splnil, nechala se rozvést a pak žila si po svém. Později získala nejbohatšího gynekologa v Salzburgu, ženatého s dvěma dětmi. Svou krásu používala velice účelově. Měla pro muže zvláštní kouzlo, ale čert ví, jestli by z ní byli paf i dnes. Možná se pohled na ženskou krásu změnil.“ 

My jsme se rozvedli, ale nerozešli jsme se 

S o sedmnáct let starším hercem Karlem Högerem žila Zdenka Procházková sedmnáct let v manželství: „Pak, jak to tak bývá, se všechno zamotalo a my jsme se rozvedli, ale nerozešli jsme se a zůstali jsme opravdu dobrými přáteli až do konce jeho života.“ Zdenka Procházková se poté provdala za Rakušana a díky tomu se proslavila jako herečka i v Rakousku a Německu. Ovšem nejen to, naučila se tak brilantně německy, že dokonce vyučovala v Düsseldorfu. „To bylo něco jako AMU a oni si mě tam vybrali, protože říkali, že jsem takový Pygmalion, když jsem se naučila tak německy. A ještě mám spoustu kritik, ve kterých se píše, že by se němečtí herci ode mne mohli učit, jak krásně mluvím,“ dodala pyšně paní Procházková, která v dobách svého mládí hrála v Městských divadlech, v Národním divadle a později odjela se svým mužem Karlem Högerem do Vídně s úspěšnou divadelní hrou Jerome Kiltyho Drahý lhář, jež vznikla na základě autentických dopisů, které si psali slavný dramatik George Bernard Shaw a herečka Stella Campbellová. Tato hra měla ve Vídni velký úspěch a dodala herečce sebevědomí být sama sebou. „Pořád jsem byla spíše paní Högerová než Zdenka Procházková, kdežto tam jsem byla najednou sama za sebe,“ přiznala devadesátiletá herečka, která se dosud velmi intenzivně věnuje práci. 

Na závěr rozhovoru v MFDnes dostala otázku na Renčův film, ve kterém hrála: „Líbil se mi a jsem za tu roli režisérovi moc vděčná. Jenže taky vím, že za ty peníze se velkofilm udělat nedá. Lidé na něj chodí, nad některými nenávistnými kritikami jsem ale vážně žasla. Řekla bych, že je to kampaň proti Renčovi. Peníze, granty, peníze, asi je v tom politika. Ale o tom bych nerada mluvila,“ dodala ještě dáma, z níž její velká krása vyzařuje dodnes.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.           

Vložil: Anička Vančová