Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Milé děti, naše skvělá ČT vás učí, že nikáb je strašně ´cool´ a ženy v něm vypadají tak tajemně, píše se na Facebooku: Tož já vám řeknu, jak je to doopravdy. Pak už ale neusnete

12.02.2016
Milé děti, naše skvělá ČT vás učí, že nikáb je strašně ´cool´ a ženy v něm vypadají tak tajemně, píše se na Facebooku: Tož já vám řeknu, jak je to doopravdy. Pak už ale neusnete

Foto: ČT, repro

Popisek: „Krásně tajemná“ žena v pořadu ČT „Cestohrátky“ na stanici Déčko

„Kamarádi, naše skvělá Česká televize nám učí děti, že nikáb je strašně ´cool´a fajn věc, a že ženy v nich vypadají krásně tajemně. Donutilova Sněhurka, která se spustila s Černochem, zřejmě nestačila,“ upozorňuje na svém Facebooku Vít Pokorný na článek AEnews.cz. Web píše, že ČT v rámci svého vzdělávacího cyklu pro děti s názvem Cestohrátky na stanici Déčko odvysílala politicky a multikulturně zabarvený díl o Saúdské Arábii. Pořad, který zpočátku a během prvních minut vypadá jako neutrálně informační, přechází zhruba v půlce do tvrdé pro saudské režimní propagandy.“

Opravdu, je to tak, díl s názvem Saúdská Arábie, který je dostupný ZDE, jsme si pustili a přesvědčili se, že je to opravdu tak, jak píše web AEnews.cz. Ten pokračuje: „Oba průvodci pořadem, kteří se starají o narativní část (Saša Rašilov a Marie Žáková), se snaží dětem vysvětlit, proč ženy v Saúdské Arábii jsou od hlavy k patě zakryté. Marie Žáková (nezletilá) se snaží svým vrstevníkům vysvětlit, že nikáby jsou fajn, že ženy v nich vypadají tajemně. Říká to s takovým nadšením, že děti okamžitě získají pocit, že nošení nikábu je něco zcela výjimečného. Saša Rašilov potom vysvětlí, že nošení nikábu je v zemi tradicí, podobně jako když u nás se nosí šaty nebo plavky. Závěrem pořadu je opět zopakováno, že ženy v nikábu vypadají tajemně (to znamená „cool“), aby nikdo nezůstal na pochybách, že nikáby jsou opravdu fajn jako z pohádky. Tyto podprahové manipulace s dětským myšlením jsou naprosto odporné.“  

Nikáb je v Saúdské Arábii ochranou před znásilněním 

„Nikáb byl již ve středověku uzákoněn na arabském poloostrově jako oblečení pro ochranu žen a jako definice vlastnictví. Žena nemá v Saúdské Arábii prakticky žádná práva, u soudu má její výpověď jen 50% pravdivost a platnost, protože žena není rozumným tvorem, ale je majetkem. Je věcí. Cena dospělé ženy ve věku 20 let je zhruba 30 koz. To je směnná hodnota, když se muž rozhodne ženu vyměnit. Nezletilé dívky, které ještě nepřišly o panenství, jsou však mnohem dražší, jejich cena je až 150 koz. Tradiční cena ženy se určuje pro případ, že by muž ženu musel zabít a rodina ženy by musela vyplatit muži odškodné za utrpěnou újmu na cti. Často se stává, že žena v arabském světě se dopustí milostného románku a v takovém případě má manžel právo ženu zabít a navíc rodina ženy musí zaplatit odškodné za toto zostuzení,“ vysvětluje web. 

Trestem pro ženu je v Saúdské Arábii ukamenování 

A dodává: „Muž se ale může obrátit na soud, pokud nemá žaludek na zabití své ženy a rozsudek potom vykoná soud. Trestem pro ženu je v Saúdské Arábii ukamenování. Nikáb nemá nic společného s tajemstvím, proboha, ale s pokořením ženy ve vlastnickém pojetí. Když má žena na sobě nikáb, nikdo se jí nesmí dotknout. Je tak chráněná. V okamžiku kdy se žena odkryje, obvykle se dočká znásilnění, protože v arabském světě je odhalená žena považována za „nevěstku“. Co je to nevěstka, to by asi ČT měla problém dětem vysvětlit. To lze spatřit nyní i v Evropě, kde uprchlíci hromadně znásilňují evropské ženy a dívky, protože nejsou zahalené. Pokud by měly na sobě nikáby, uprchlíci by se jich nesměli dotknout.“

Muže čeká bičování, může se ale vyplatit penězi 

„Pokud se v Saúdské Arábii muž dotkne ženy v nikábu, začne jí obtěžovat, čeká ho bičování, pokud tak rozhodne její manžel a požádá soud o tento rozsudek. Často se ale tyto spory řeší penězi anebo zvířaty jako odškodnění, aby se muž vyhnul bičování. Pokud žena v Saúdské Arábii odloží nikáb a udělá to svévolně, je to považováno za výzvu k rozvodu s manželem. Rozvody v Saúdské Arábii probíhají výhradně na žádost manžela, žena se nemůže ze svazku vyvázat nijak. Pokud žena je rozvedena soudem, je odvržena vlastní rodinou, protože je potom už nečistá a žádný arabský muž si jí už nevezme. Takové odvržené ženy potom žijí do konce života na ulici se svými dětmi (manžel ve většině případů při rozvodu odvrhne nejen ženu, ale i její děti, kterých se zřekne) a žebrají. Žena ale musí žebrat v nikábu, protože představuje jedinou ochranu před znásilněním z pozice ženy, která nemá manžela, a tím pádem ochranu. Tu jí zajišťuje už jenom nikáb,“ píše o hrůzostrašné středověké praxi web. 

Nikáb není oděv, ale majetkový oděvní cejch 

„Je obdobou koloniálního oděvního cejchu v dobách viktoriánské Anglie, kdy např. pouliční zpěváci a muzikanti museli nosit zelené tuniky, aby nebyli označeni za žebráky. V dobách Rakousko-Uherska existovalo také „žebradlo“, což byla jutová brašna, která opravňovala žebráka k 1 polévce a krajíci chleba na městské útraty. Pokud žebrák na sobě neměl žebradlo, neměl na polévku nárok. Oděvní cejchy známe z dob Protektorátu, kdy Židé museli nosit našité žluté Davidovy hvězdy na kabátech. Ve středověku existovalo mnoho podob oděvních cejchů, které museli lidé nosit proti své vůli nebo jako projev podřízenosti, ale pouze v islámu zůstaly oděvní cejchy zachovány dodnes,“ stojí na stránkách. 

„Česká televize vykresluje dětem lživě arabský oděvní cejch jako tradici, což je skandál. Saúdská Arábie, kde nemají ženy žádná práva a jejich zabití a vražda se nijak netrestá, anebo se urovnává výplatou v penězích či zvířatech, není pohádkovou zemí a ženy pod nikábem nevypadají tajemně, ale zuboženě. Jako otroci, jako něčí majetky, jako nevolnice, jako směnná hodnota za kozy a peníze,“ zakončuje AEnews.cz. 

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.           

Vložil: Anička Vančová